۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
چالش دانش فنی و اعتبار ابرپروژه تاپیکو برطرف شد

چالش دانش فنی و اعتبار ابرپروژه تاپیکو برطرف شد

معاونت امور شرکت‌ها و طرح‌های پتروشیمی فن‌آوران از حل مشکل لایسنس و فاینانس ابرپروژه پتروالفین‌ این شرکت خبر داد و گفت: طرف‌های چینی به‌زودی برای انعقاد قرارداد به ایران می‌آیند.

به گزارش بازار، حسین رفیق‌دوست در تشریح سفر خود به کشور چین، مذاکره با لایسنسورها و فاینانسورها و بازدید از واحدهای چینی پرداخت و افزود: در این سفر موفق به توافق با شرکت دالیان شدیم تا در حوزه توسعه‌ پتروالفین تازه‌ترین فناوری و آخرین نسل MTO را به کشور بیاوریم.

وی در خصوص آخرین وضع پروژه پتروالفین ادامه داد: عملیات اجرایی پتروالفین‌ آغاز شده، جاده‌های پیرامونی و تحکیم بستر در حال انجام و مسائل لایسنس هم حل شده و توافق صورت گرفته است و در حال پیش‌پرداخت برای نهایی کردن قرارداد هستیم.

این عضو موظف هیئت مدیره شرکت پتروشیمی فن‌آوران یادآور شد: ابرپروژه پتروالفین شامل چهار واحد بزرگ متانول، الفین، HD و PP است که یکی از مشکلات اصلی آن فاینانس بود که از طریق یک کنسرسیوم چینی توافق‌هایی حاصل شده است و طرف چینی ۲ سپتامبر برای نهایی کردن پروژه به ایران سفر خواهد کرد تا در عمل بحث مالی پتروالفین هم به مانند لایسنس برطرف شود.

رفیق‌دوست مبلغ جذب سرمایه‌ را نیز حدود ۲ میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: ۸۵ درصد سرمایه مورد نیاز پروژه حدود ۱.۸ تا ۲ میلیارد دلار از سوی سرمایه‌گذاران خارجی جذب خواهد شد که می‌تواند این ابرپروژه را در زمینی به مساحت ۴۵ هکتار به مرحله عملیاتی برساند.

وی از یک واحد راهبردی دیگر در ابرپروژه پتروالفین‌ هم رونمایی و اظهار کرد: لایسنس واحد VAM از دیگر اهداف سفر بود که از دو لایسنسور چینی بازدید داشتیم‌ تا با خوراک موجود در پتروشیمی فن‌آوران و مازاد اتیلن بتوانیم یک واحد با ظرفیت ۱۰۰۰ تن در سال احداث کنیم.

معاونت امور شرکت‌ها و طرح‌های پتروشیمی فن‌آوران با ارائه جزئیات بیشتر از این واحد افزود: سرمایه‌گذاری مورد نیاز این پروژه زیر ۱۰۰ میلیون دلار خواهد بود که قابل تأمین است و مشکل اصلی انتقال فناوری بود که راه مناسبی برای آن پیدا کردیم و به‌دلیل محرمانگی امکان توضیحات بیشتر برای آن را نداریم، اما مشکل حل شده و پس از تصویب طرح در شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی طرح را به مرحله اجرایی خواهیم رساند.

رفیق‌دوست در پایان اضافه کرد: البته توافق‌ها با شرکت‌های چینی به پروژه پتروالفین‌ ختم نشده و با توافق‌هایی که با شرکت‌های چینی داشتیم بناست پتروشیمی فارابی هم با حمایت‌های تاپیکو، شستا و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسعه یابد.

کد خبر: ۲۴۱٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha