۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
شمارش معکوس انقراض آزادماهیان؛ ماهی‌ها سنگ شدند
فاجعه‌ای در سال جهش تولید؛

شمارش معکوس انقراض آزادماهیان؛ ماهی‌ها سنگ شدند

کلاردشت- نسل ذخایر آزادماهیان شمال کشور در مرکز تکثیر کلاردشت به شماره افتاده است و حال‌وروز نسل این گونه‌های نادر دریای خزر خوب نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: چهار سال از واژگونی کامیون حامل کلر در رودخانه سردآبرود و دهانه آبگیر تنها مرکز آزادماهیان شمال کشور می‌گذرد و هنوز این مرکز نتوانسته از زیر بار تلف شدن ۲۰۰ هزار قطعه آزادماهیان نادر قد علم کند.

چهار سال پیش بود که یکدستگاه کامیون حامل کلر در دهانه آبگیری مرکز تکثیر ماهیان آزاد مجتمع شهید باهنر از رودخانه سردآبرود واژگون شد و بیش از ۲۰۴ هزار قطعه لاروهای یکتا پنج کیلویی ماهیان به ارزش بیش از ۲۵ میلیارد ریال در این ذخیرگاه و بانک ژن از بین رفت و اکنون شمار این ماهیان مولد در این مرکز از انگشتان دست فراتر نمی‌رود.

تخلیه ۲۵۰۰ لیتر کلر غلیظ از یکدستگاه خاور قدیمی و فرسوده مدل ۶۲ با تانکر پلاستیکی، تیشه به ریشه ذخایر آزادماهیان در مازندران زد و ۱۰۰ درصد ذخایر بانک ژن در کلاردشت را از بین برد و در این حادثه بیش از یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه لارو، ۵۰۰ هزار قطعه ماهی یک‌ساله، ۱۵۰۰ قطعه ماهی مولد آزاد، ۸۵۰ پیش مولد آزاد و ۳۰۰ قطعه ماهی مولد اصلاح‌شده و قزل‌آلا دچار آسیب شد.

این در حالی است که تکثیر ماهی آزاد در تنها مرکز تکثیر و پرورش ماهیان کلاردشت به‌صورت نیمه مصنوعی و از طریق شیل گذاری انجام می‌شود.

مرکز تکثیر و پرورش ماهیان آزاد باهنر کلاردشت که تنها مرکز تکثیر شمال ایران و حوزه جنوبی دریای خزر به شمار می‌رود، روی گونه خاص ماهی آزاد فعالیت داشته است

باگذشت بیش از چهار سال، اکنون حال روز ذخیره‌گاه ژنتیکی ماهیان آزاد در کلاردشت چندان خوب نیست و به گفته محمد اسدی کارشناس ارشد حوزه صنایع شیلاتی استان در مرکز تکثیر و پرورش ماهیان آزاد باهنر کلاردشت که تنها مرکز تکثیر شمال ایران و حوزه جنوبی دریای خزر به شمار می‌رود، روی گونه خاص ماهی آزاد فعالیت داشته ظرفیت و امکانات عظیم و بسیار خوبی درزمینهٔ تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی در سطح خاورمیانه و آسیای میانه برخوردار است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه ازجمله امکانات موجود در این مرکز،سالن مولدین با ۹ حوضچه هرکدام با ظرفیت ۳۵۰ قطعه مولد، سالن انکوباسیون بالادست با ظرفیت یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار عدد تخم و پایین‌دست با ظرفیت دو میلیون، حوضچه گرد با ظرفیت سه هزارتا پنج هزار قطعه مولد حوضچه پرورش پایین‌دست: ۲۳۰ عدد حوضچهٔ بزرگ هرکدام با ظرفیت پرورش پنج‌تا هفت هزار بچه ماهی است.

وی ادامه داد: سالن پرورش زمستانه ۴۶ عدد حوضچه بزرگ هرکدام با ظرفیت پنج‌تا هفت هزار بچه ماهی و ۲۸ عدد حوضچه کوچک هرکدام با ظرفیت دو تا سه هزار قطعه بچه ماهی و سالن پرورش تابستانه: ۵۲ حوضچه بزرگ با ظرفیت هرکدام پنج‌تا هفت هزار بچه ماهی داراست.

از سوی دیگر به گفته کارشناسان شیلات، آنچه از ظاهر امر برمی‌آید با توجه به سیاست‌های کلی نظام و دولت جهت حمایت همه‌جانبه از مدیریت مراکز وصنایع_تولیدی بر اساس تأکیدات صریح مقام معظم رهبری و نام‌گذاری حکیمانهٔ دو سال متوالی به نام‌های «رونق و جهش تولید»، حداقل انتظاری که از مرکز مذکور می‌رفت این بود که با گسترش تعداد حوضچه‌ها و تقویت کمی و کیفی تکثیر، به جذب نیروهای بومی به تعداد بیشتر مبادرت ورزد.

همچنین در اتفاقی نادر، تلخ و بسیار ناامیدکننده تعداد بچه ماهیان نیز از چندین میلیون عدد به تنها ۲۵ عدد و در روزهای اخیر حتی به تعداد کمتر از انگشتان یکدست تنزل یافته است

به تأکید این کارشناسان، باوجود تغییر سه مدیرکل در سطح استان و سه مدیر در سطح شهرستان تنها طی سه سال گذشته، متأسفانه در نتیجه‌ای معکوس نه‌تنها وضعیت بهتر نشد بلکه هم تعداد نیروهای این مرکز از تعداد ۵۷ نفر به ۱۷ نفر تقلیل یافت و همچنین در اتفاقی نادر، تلخ و بسیار ناامیدکننده تعداد بچه ماهیان نیز از چندین میلیون عدد به تنها ۲۵ عدد و در روزهای اخیر حتی به تعداد کمتر از انگشتان یکدست تنزل یافته است.

حال مرکز ذخایر آزادماهیان خوب نیست
حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه حال‌وروز مرکز تکثیر ماهیان آزاد شهید باهنر خوب نیست و بحرانی است گفت: در حال حاضر این مرکز حال‌وروز خوبی ندارد.

وی بابیان اینکه شیلات در بروز این مشکل نقش داشته و متأسفانه واژگونی کامیون حامل مواد ضدعفونی‌کننده خسارت‌های هنگفتی به حوزه شیلات و آبزیان وارد کرده است، افزود: مرکز ذخایر و تکثیر آزادماهیان کلاردشت جزو مراکز استراتژیک شیلاتی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک اکیپ کارشناسی و فنی در حال تجزیه‌وتحلیل هستند تا برای رونق دوباره مرکز راهکار ارائه دهند.

اسحاقی یادآور شد: واژگونی کامیون حامل مواد ضدعفونی‌کننده سبب شده تا ذخایر ماهیان آزاد و قزل‌آلای این مرکز به مرز صفر شدن برسد و در حال حاضر در حال پاک‌سازی استخرها هستیم تا پس از طی مرحله قرنطینه و پاک‌سازی دوباره روند تکثیر در استخرهای بدون آلودگی آغاز شود.

این کاهش تولید و تعدیل نیرو شاید به‌سختی به باور کسی در شهرستان بنشیند اما باید بپذیریم که در حال حاضر با مجموعه‌ای روبه‌رو هستیم که باوجود دارا بودن امکاناتی با سرمایهٔ بالغ‌بر ۳۰۰ میلیارد تومان، متأسفانه به نقطه‌ای رسیده است که برای هر یک بچه ماهی باقی‌مانده، ناچار به به‌کارگیری پنج نگهبان و محافظ است.

کد خبر: ۲۴٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha