۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
کمیسیون اروپا خواستار تداوم ممنوعیت فروش غلات اوکراین در کشورهای همسایه شد

کمیسیون اروپا خواستار تداوم ممنوعیت فروش غلات اوکراین در کشورهای همسایه شد

وویچیچوفسکی، کمیسر کشاورزی اروپا، گفت: ممنوعیت موقت فروش غلات بدون تعرفه اوکراین در کشورهای همسایه باید تا پایان ۲۰۲۳ ادامه یابد.

به گزارش بازار، این ممنوعیت‌ها از ۲ ماه مه (۱۲ اردیبهشت) اعمال شده و شامل ۵ عضو اتحادیه اروپا واقع در همسایگی اوکراین شامل لهستان، مجارستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان است که شکایت دارند که مازاد غلات اوکراین قیمت محصولات کشاورزان محلی را کاهش داده است.

بر اساس این ممنوعیت‌ها مسئولان ترانزیت محصولات کشاورزی اوکراین می‌توانند ۴ محصول از کی‌یف شامل گندم، ذرت، کلزا و آفتابگردان را از طریق ۵ کشور اروپای شرقی حمل و نقل کنند اما نمی‌توانند این محصولات را در بازارهای داخلی عرضه کرده یا برای مصارف آتی ذخیره‌سازی کنند.

کمیسیون اروپا که در تلاش برای جلوگیری از اقدامات تلافی جویانه ناهماهنگ کشورهای عضو اروپای شرقی بر سر این توافق مذاکره کرده است، اصرار دارد که این ممنوعیت‌ها تا ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) به طور قطع برداشته می‌شود و تلاش‌ها بر روی بهبود ظرفیت حمل و نقل، زیرساخت‌ها و ذخیره سازی متمرکز خواهد شد.

وویچیچوفسکی در جلسه استماع کمیته کشاورزی و روستایی اتحادیه اروپا به اعضای این پارلمان، گفت: مشاهدات من حاکی از این است که ممنوعیت موقت فروش محصولات اوکراین در کشورهایی که در همسایگی آن قرار دارند، به خوبی عمل می‌کند و اگر این ممنوعیت طولانی نشود، همان مشکل قبلی را بار دیگر با کشورها خواهیم داشت.

وی افزود: باز کردن کامل بازار محلی این کشورها که در همسایگی اوکراین قرار دارند یا بستن کامل این بازارها بر روی محصولات اوکراین، افراط و تفریط است اما در عوض گزینه سومی وجود دارد که بر اساس آن، ممنوعیت‌های موقت باقی می‌مانند و در عین حال برای تقویت سرعت حمل‌ونقل و ترانزیت محصولات اوکراین از این کشورها، کمک‌های مالی اضافی در نظر گرفته خواهد شد.

وویچیچوفسکی با تائید این حقیقت که تنها ۲ تا ۳ درصد غلات اوکراینی به کشورهای غیر اتحادیه اروپا از جمله کشورهای کم درآمد آفریقا ارسال می‌شود، افزود: در حال حاضر هزینه‌های مربوط به ترانزیت محصولات اوکراین بسیار زیاد است و این عملیات از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست؛ در نتیجه اکثر محموله‌ها در بازار اروپا باقی می‌مانند. مشکل اصلی این است که به دلیل عدم تمدید توافق غلات، در بحث ترانزیت محصولات کشاورزی اوکراین با مشکل مواجه شده‌ایم.

کد خبر: ۲۴۱٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha