۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
اعداد و ارقام اقتصادی در هفته اول شهریور ۱۴۰۲
جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار؛

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته اول شهریور ۱۴۰۲

انتشار گزارش جدید بازار کار آمریکا در هفته گذشته، بر بازار رمز ارز و ارزش دلار تاثیر گذاشت. کانادا انقباضی غیرمنتظره را در اقتصاد خود تجربه کرد و اقتصاد ترکیه نیز جهشی در رشد اقتصادی خود شاهد بود.

به گزارش بازار، مهم‌ترین اعداد و ارقام اقتصادی جهان در هفته‌ای که گذشت، بر اساس گزارش‌های منتشرشده توسط رسانه‌های جهانی، مراکز ملی آمار، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی ازاین‌قرارند:

۰٫۲ درصد
رویترز: اقتصاد کانادا در ۳ ماه دوم سال جاری انقباضی غیرمنتظره را تجربه کرده است، نتیجه‌ای که به‌احتمال‌زیاد منجر به حفظ نرخ بهره توسط بانک مرکزی کانادا در بحبوحه رکود اقتصادی احتمالی خواهد شد. داده‌های ۳ ماهه دوم اقتصاد کانادا کمتر از پیش‌بینی‌ ۱٫۵ درصدی رشد سالانه تولید ناخالص داخلی توسط بانک مرکزی و پیش‌بینی ۱٫۲ درصدی اقتصاددانان بود. ازاین‌رو اقتصاددانان احتمال آغاز رکودی خفیف در اقتصاد این کشور را به‌ویژه تحت تأثیر کاهش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و کاهش هزینه خانوارها محتمل می‌دانند.

۱۸۷ هزار
بلومبرگ: گزارش جدید مشاغل بازار کار آمریکا نشان می‌دهد اگرچه در ماه اوت کارفرمایان ۱۸۷ هزار شغل ایجاد کرده‌اند اما نرخ بیکاری تحت تأثیر انتظارات بازار نسبت به‌احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا، از ۳٫۵ درصد به ۳٫۸ درصد افزایش‌یافته است، به این معنی که تعداد افراد جویای کار در آمریکا رو به افزایش گذاشته است. همچنین میانگین افزایش شغلی ماهانه در آمریکا طی ۳ ماه گذشته به ۱۵۰ هزار رسیده که نسبت به ۲۳۸ هزار ۳ ماه پیش از آن روندی کاهشی محسوب می‌شود.

۶۱ درصد
ان‌بی‌سی: نتیجه نظرسنجی و پژوهشی جدید در آمریکا نشان داد از هر ۱۰ آمریکایی تقریباً ۶ آمریکایی خرج و دخلی برابر دارند زیرا نرخ افزایش قیمت‌ها در آمریکا به شکلی سرسختانه بالا باقی‌مانده است. بر اساس این گزارش ۶۱ درصد از بزرگ‌سالان آمریکایی به‌سختی می‌توانند با درآمد خود تا پایان ماه سر کنند. این عدد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته افزایشی ۲ درصدی داشته است. دولت آمریکا هم به‌تازگی اعلام کرده است که شاخص هزینه‌های مصرف شخصی، یکی از کلیدی‌ترین ابزارهای سنجش نرخ تورم، در ماه جاری نسبت به ماه گذشته ۰٫۲ درصد افزایش داشته است.

کمتر از ۲۶ هزار دلار
فوربس: ارزش بیت‌کوین روز جمعه برای مدتی کوتاه به زیر ۲۶ هزار دلار سقوط کرد زیرا امیدواری‌ها برای تائید ایجاد صندوق ETF، صندوق اوراق بهادار قابل معامله عمومی در بورس بیت‌کوین، کاهش پیدا کرد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تائید این صندوق را ۴۵ روز به تأخیر انداخت و همین موضوع باعث کاهش ارزش بیت‌کوین شد. اتریوم هم در پی این رویداد ۳٫۵ درصد سقوط کرد و درنتیجه بازار رمزارزها روز جمعه با کاهش ارزش ۳٫۵ درصدی، برابر ۱۱٫۲ میلیارد دلار خسارت بسته شد.

۳٫۸ درصد
رویترز: اقتصاد ترکیه در ۳ ماهه دوم سال جاری جهشی غیرمنتظره را تجربه کرده و ۳٫۸ درصد رشد کرده است. افزایش خرج خانوارها یکی از اصلی‌ترین عوامل این جهش در رشد اقتصادی ترکیه بوده است اما انتظار می‌رود تا پایان سال با پایان یافتن محرک‌های اقتصادی مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری، رشد اقتصادی این کشور دوباره کند شود. در ۳ ماهه دوم سال جاری، تولید ناخالص داخلی ترکیه هم ۳٫۵ درصد افزایش داشته که فراتر از حد پیش‌بینی‌ها بوده است.

۶ برابر محدودیت بیشتر
رویترز: رئیس صندوق بین‌المللی پول با ابراز نگرانی نسبت به چندپارگی تجارت جهانی تحت تأثیر سیاست‌های جدید محدودکننده‌ای که اقتصادهای برتر جهان تدوین می‌کنند گفت که این روند می‌تواند تولید ناخالص داخلی بیشتر بازارهای نوظهور را ۵ تا ۱۰ درصد کاهش دهد. به گفته گیتا گوپینات اتخاذ سیاست‌های صنعتی محدودکننده در مقیاس جهانی که عمدتاً توسط اقتصادهای پیشرفته انجام می‌گیرد، تنها در سال جاری ۶ برابر شده است. همچنین در سال ۲۰۲۲ در حدود ۳ هزار محدودیت تجاری جدید در جهان وضع‌شده است که نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایشی ۳ برابری بوده است.

۷ هزار میلیارد دلار
صندوق بین‌المللی پول: این صندوق در گزارش سال ۲۰۲۳ خود درباره روند یارانه سوخت در جهان اعلام کرد یارانه سوخت‌های فسیلی در سال گذشته میلادی به ۷ هزار میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایشی ۲ هزار میلیارد دلاری به شمار می‌رود. این افزایش قابل‌توجه در شرایطی رخ‌داده که خسارات فزاینده ناشی از تغییرات اقلیمی بر کسی پوشیده نیست و شواهد علمی کافی مبنی بر تأثیر کاهش و حذف تدریجی یارانه سوخت‌های فسیلی بر نجات جان میلیون‌ها انسان در سرتاسر جهان وجود دارد.

۵٫۳ درصد
سی‌ان‌ان: این رسانه در گزارشی به افزایش قیمت مصرف‌کننده در ۲۰ کشور اروپایی در ماه جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته پرداخته است. بر اساس این گزارش که برگرفته از داده‌های مرکز آمار اروپا است، قیمت مصرف‌کننده در این کشورها به ۵٫۳ درصد رسیده است اما نرخ تورم اصلی که شامل قیمت غذا و انرژی نمی‌شود، نسبت به ۵٫۵ درصد ماه گذشته کاهش‌یافته و به ۵٫۳ رسیده است. قیمت مواد غذایی، تنباکو و انرژی اصلی‌ترین محرک‌های افزایش نرخ تورم در کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می‌روند.

کد خبر: ۲۴۱٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha