۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
راه آهن شلمچه-بصره قدرت ارتباط عراق با همسایگان را افزایش می‌دهد
نخست وزیر عراق:

راه آهن شلمچه-بصره قدرت ارتباط عراق با همسایگان را افزایش می‌دهد

نخست وزیر عراق با تاکید بر اهمیت راه آهن شلمچه-بصره در زمینه اقتصاد و امنیت زائران، گفت: این پروژه سبب افزایش قدرت عراق برای ارتباط با کشورهای همسایه خواهد شد.

به گزارش بازار، محمد شیاع السودانی روز شنبه در آیین رسمی آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه_بصره در نقطه صفر مرزی با بیان اینکه «تاکنون بیش از سه میلیون زائر ایرانی وارد عراق شده اند» تصریح کرد: عراق از حضور گسترده زوار اربعین از سراسر جهان استقبال می‌کند، این زوار از راههای زمینی، هوایی و دریایی وارد خاک عراق شده اند و بخش اعظمی از زائران متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. ‌

نخست وزیر عراق تاکید کرد: تعداد زائران ایرانی که از تمامی گذرگاههای مرزی وارد عراق شده اند تاکنون از مرز سه میلیون نفر عبور کرده است.

به گفته السودانی بیش از ۷۰۰ هزار زائر تاکنون از گذرگاه مرز شلمچه وارد خاک عراق شده اند.

وی با اشاره به «پروژه راهبردی راه‌آهن شلمچه - بصره» خاطرنشان کرد: با اجرایی کردن این پروژه به دنبال ایجاد زیربنای مناسب برای تسهیل روند ورود زوار اربعین در سالهای آینده هستیم تا زائران در همه شرایط جوی بتوانند وارد کشور عراق شوند و حوادثی که ممکن است طی این‌ مناسبتها در راهها پیش آید کاهش پیدا کند.

نخست وزیر عراق این پروژه را تکیه گاه مهم برای افزایش زیر ساخت اقتصاد ملی عراق و ایران دانست و تاکید کرد: این پروژه سبب افزایش قدرت عراق برای ارتباط با کشورهای همسایه خواهد شد و در راستای استقبال از مسافرین و زائران از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای میانه است.

السودانی همچنین تصریح کرد: این پروژه سال‌های سال متوقف بود و بحث های مختلفی در دولت‌های سابق پیش آمد تا اینکه با موافقت و اهتمام هر دو دولت در سال ۲۰۲۱ این پروژه از سر گرفته شد. شورای نخست وزیری در دولت جدید عراق تصمیم‌هایی برای اجرا و راه اندازی این پروژه اتخاذ کرد و وزارت راه و استانداری بصره را مکلف کرد تا از ظرفیت‌های لازم برای راه اندازی و اغاز این پروژه استفاده کند و با شرکت اجرا کننده توافقی ایجادشود.

نخست وزیر عراق با قدردانی از جمهوری اسلامی برای اجرای عملیات مین روبی در مناطق مشخص گفت: راه آهن شلمچه بصره از مهمترین راهها در زمینه اقتصادی است و ضمن امنیت بیشتری هزینه کمتری برای زائران خواهد داشت.

السودانی راه اندازی پروژه راه آهن شلمچه را مسیری برای راه اندازی سایر پروژه‌ها دانست و اظهار کرد: تلاش می‌کنیم از طریق این پروژه مسیر را به نجف اشرف و بعد از آن به کربلای مقدس برسانیم. در چهارچوب نگاه اقتصادی حساب شده ای که داریم به دنبال اجرایی کردن پروژه‌های استراتژیک هستیم. دولت عراق یک مفهوم اقتصادی که بر پایه ارتباط و مشارکت است را در پیش گرفته و به دنبال راه توسعه عراق است که قطعا فرصت‌های زیادی را برای توسعه هرچه بیشتر به دنبال خواهد داشت.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه به دنبال عملیاتی کردن پروژه بندر فاو هستیم، یادآور شد: این پروژه مطمئنا یک مساله مهمی در منطقه و جهان خواهد بود. دولت جدید عراق از ابتدای کار خود مساله مشارکت سازنده را در پیش گرفته و هرآنچه که مشارکت اقتصادی بیشتر شود و در عمق اقتصاد کشورهای منطقه رخنه کند شاهد افزایش و استقرار صلح در منطقه خواهیم بود و از این رو رویکرد تکامل منطقه ای که نیازهای متقابل را در نظر دارد و رعایت حقوق کشورهای همسایه به شکل منصفانه را در نظر دارد، مساله مهمی است که می‌تواند فرصت‌های کاری و سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر را ایجاد کند.

السودانی ضمن راهبردی دانستن روابط بین عراق و جمهوری اسلامی متذکر شد: این توصیف دقیق از روابط عراق و ایران است که برپایه مشترکات زیادی از جمله مشترکات جغرافیای و تاریخی است.

نخست وزیر عراق تاکیدکرد: در آینده پروژه صنعتی مرزی و حمل و نقل مشترک مرزی بین ایران و عراق را خواهیم داشت.

کد خبر: ۲۴۱٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha