۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
مصرف برق صنایع ایران ۲ برابر کل مصرف سالانه سوئیس

مصرف برق صنایع ایران ۲ برابر کل مصرف سالانه سوئیس

صنایع ایران ۲ برابر کشور سوئیس برق مصرف می‌کنند اما میزان تولید ناخالص داخلی سوئیس ۷ برابر صنعت ایران است.

به گزارش بازار، صنعت برق به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای توسعه کشورها شناخته می‌شود و نگاه به روند تامین این انرژی می‌تواند شاخصی برای مقایسه میزان توسعه‌یافتگی این کشورها تلقی شود.

بر اساس آمارنامه سالانه صنعت برق کشور در سال ۱۴۰۱، مشترکان صنعتی ایران شامل صنایع بزرگ و انرژی‌بر، صنایع داخل شهرک‌های صنعتی مجموعا ۱۱۵ میلیارد کیلووات ساعت در ۱۲ ماه سال برق مصرف کردند. به منظور اثر تامین برق صنایع کشور در اقتصاد ابتدا باید نگاهی به یکی از صحبت‌های وزیر صمت بیندازیم. عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در در آیین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حضور رئیس‌جمهور گفت: بخش صنعت، معدن و تجارت با دراختیار داشتن سهم ۳۰ درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور، بیشترین عوامل مولد اقتصاد را در خود جای داده است.

بر اساس به روزترین اطلاعات بانک جهانی از سال ۲۰۲۲، تولید ناخالص ایران نزدیک به ۳۹۰ میلیارد دلار عنوان شده است.

کنار هم قرار دادن این اطلاعات یعنی، مصرف ۱۱۵ میلیارد کیلووات ساعت برق در سال ۱۴۰۱ به تولید ناخالص داخلی ۱۳۰ میلیارد دلاری برای ایران ختم شده است. این مسئله در شرایطی رقم می‌خورد که صنایع ایران به غیر از برق از سایر حامل‌های انرژی نظیر گاز نیز استفاده قابل توجهی دارند اما در کشور سوئیس عمده مصرف انرژی در قالب برق رقم می‌خورد.

حال به منظور بررسی شرایط تامین برق صنایع در ایران به مقایسه مصرف برق صنعتی کشور با کشور سوئیس می‌پردازیم.

بر اساس اطلاعات worldpopulationreview مصرف برق کلیه مشترکان صنعتی، خانگی، کشاورزی و سایر مصرف‌کنندگان برق کشور سوئیس در یک سال کامل ۲۰۲۲ معادل ۵۸.۴۶ میلیارد کیلووات ساعت برآورد می‌شود. این عدد ۲ برابر مصرف برق صنایع بزرگ و مشترکان صنعتی حاضر در شهرک‌های صنعتی ایران است.

با این میزان مصرف برق نگاهی به تولید ناخالص داخلی سوئیس بر اساس آمار بانک جهانی بیانگر آن است که در این کشور ۸۷۰ میلیارد دلار است. به عبارت دیگر، سوئیس با مصرف برقی معادل ۵۰ درصد مصرف برق صنایع ایران ۶.۷ برابر صنعت کشور تولید ناخالص داخلی دارد.

کد خبر: ۲۴۱٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha