۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
پشت پا به دلار در سفر اربعین| ایجاد پیمانهای دو جانبه پولی برای انزوای دلار ضروری است
«بازار» گزارش می دهد

پشت پا به دلار در سفر اربعین| ایجاد پیمانهای دو جانبه پولی برای انزوای دلار ضروری است

با آنکه طی سالهای گذشته تقاضا برای دلار در ایام اربعین افزایش و این موضوع به رشد قیمت آن می انجامید، اما امسال با تزریق انبوه دینار به بانک ها، دلار عملا از رده تامین ارز مسافرتی زائران حذف شد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: هر ساله با فرار رسیدن ایام اربعین حسینی، میلیونها عاشق اباعبدالله (ع) برای برگزاری این سفر معنوی خود را آماده می کنند، سفر پرشوری که دلدادگان حسین(ع) عاشقانه طریق معنویت را کیلومترها می پیمایند تا به معشوق خود برسند. دولت و نهادهای مردمی نیز با ارایه خدمات مناسب و اقدامات شایسته، انجام چنین سفری را برای زائران آسان کرده اند.
حال از آنجایی که خروج هر فرد از کشور نیازمند ارز مورد نیاز بوده و زائران قبل از سفر به عراق باید سهمیه ارزی خود را تهیه کنند، بنابراین بانک مرکزی امسال برخلاف سالهای گذشته که زائران اربعین بایستی سهمیه ارز دولتی را که نهایتا ۱۰۰ دلار بود را تهیه و پس از دریافت آن به دنیار تبدیل کنند، در اقدامی قابل توجه فرایند توزیع ارز و نحوه دسترسی زوار به آن را بسیار راحت کرده است، چرا که طی سنوات پیش، با افزایش میزان تقاضا برای دلار در این ایام، نرخ ارز نیز در بازار تا حدی بالا می رفت.

شرایط دریافت ارز اربعین امسال با تدابیر ویژه در حالی تسهیل شده است که علاوه بر تهیه آن در قالب دینار از بانکها، زائران می توانند در فضای مجازی نیز بدون حضور فیزیکی، ارز اربعین را از طریق پیام رسان «بله» و شبکه اجتماعی «روبیکا» انجام دهند

تسهیل دسترسی زائران اربعین به ارز

اما امسال بانک مرکزی با ایجاد تمهیدات لازم به منظور دسترسی آسان زائران اربعین به ارز ۱۷۹۰ شعبه در ۶ بانک عامل تجارت، ملی، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک را برای عرضه ارز اربعین فعال کرده است، آنطور که هر فرد برای تهیه سهمیه ارز اربعین می‌توانند با در دست داشتن کارت ‌ملی، گذرنامه یا برگه تردد اربعین به یکی از ۶ بانک عامل مراجعه کنند.

نکته قابل توجه این است که امسال برای تهیه ارز سهمیه ای اربعین خبری از دریافت آن در قالب "دلار " نیست و زائران با تامین ارز مورد نیاز خود در قالب "دینار" آن را از شعب بانکهای تعریف شده به راحتی تهیه می کنند.

با این وجود شرایط دریافت ارز اربعین امسال با تدابیر ویژه در حالی تسهیل شده است که علاوه بر تهیه آن در قالب دینار از بانکها، زائران می توانند در فضای مجازی نیز بدون حضور فیزیکی، ارز اربعین را از طریق پیام رسان «بله» و شبکه اجتماعی «روبیکا» انجام دهند.

طبق آمار بانک مرکزی تا کنون بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ارز اربعین دریافت کرده‌اند که بر خلاف ادوار گذشته امسال با سیاست گذاری درست بانک مرکزی همچنین همراهی شبکه بانکی، دریافت ارز اربعین به میزان ۲۰۰ هزار دینار عراق بدون صف و در کمترین زمان ممکن از ۲۸ مرداد ماه مصادف با اول ماه صفر انجام و همچنان در حال تامین است.

دیناری که به وفور توسط بانک مرکزی به بانکها تزریق می شود و این اقدام موجب شده است تا نه تنها دسترسی زوار اربعین به ارز برای خروج آنها از مرزهای ششگانه به عراق آسان شود بلکه دیگر چون گذشته نیازی به دلار و تبدیل آن به دنیار را نداشته باشند.

اقدام بانک مرکزی در استفاده زوار از دینار و تامین این نوع ارز همچنین عرضه انبوه آن به بانکها اقدامی بسیار هوشمندانه و در راستای دلارزدایی بوده است، چرا که اگر زوار چون گذشته از ارز مسافرتی دلار استفاده می کردند، این احتمال وجود داشت که مشکلاتی در بازار ارز ایجاد شود

دلار زدایی با جانشینی دینار، در سفر به عراق

سید حسین رضوی پور، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره رویکرد بانک مرکزی در خصوص حذف دلار برای مسافران اربعین، گفت: اقدام بانک مرکزی در استفاده زوار از دینار و تامین این نوع ارز همچنین عرضه انبوه آن به بانکها اقدامی بسیار هوشمندانه و در راستای دلارزدایی بوده است، چرا که اگر حدود ۳ میلیون مسافری که تا کنون برای زیارت اربعین از مرزها خارج شده اند و خیلی ها نیز تا روز اربعین به عراق سفر می کنند، از سهمیه ای دلار دولتی استفاده می کردند، این احتمال وجود داشت که چنین حجم بالای تقاضا مشکلاتی را در بازار ارز ایجاد می کرد، اما تدبیر بانک مرکزی نسبت به تامین ارز در قالب دینار برای زائران اربعین علاوه بر اینکه مانع از افزایش میزان تقاضا برای دلار شده است بلکه از رشد احتمالی آن نیز در بازار جلوگیری کرده است.

وی با بیان اینکه سالهاست که مسئولان با هدف فاصله گیری از دلار در انجام تبادلات تجاری و فعالیت های اقتصادی بر توجه به پیمانهای دو یا چند جانبه پولی بین کشورهای دنیا بخصوص کشورهای منطقه و هم پیمان تاکید ویژه دارند، اظهار داشت: موضوع توجه به ارتباطات بین المللی و استفاده از پول فی مابین، راهبردی است که همچنان مطرح است تا با این شیوه از سلطه دلار به عنوان ارز بین المللی بتدریج خارج و با شیوه های کارشناسانه تبادلات پولی، با اتخاذ سیاست های خاص آنگونه که دلار دیگر به عنوان ارز سرکش و قدرتمند در دنیا ظاهر نشود، گام برداشت. بنابراین سیاست بانک مرکزی در تامین ارز مسافرتی چند میلیون زوار اربعین با دینار، اقدامی مطلوب و قابل تحسین در راستای دلار زدایی است.

هم اکنون نیازهای ارزی متقاضیان این کالا با کمترین مشکلی از طریق بازارهای رسمی توسط بانک مرکزی به خوبی تامین می شود و دیگر چون گذشته شاهد التهاب و حضور دلالان سودجود در بازار نیستیم چرا که بازار به گونه ای مدیریت می شود که جایی برای این افراد باقی نمانده است

تضعیف دلار و برنامه ریزی برای به حاشیه رفتن آن

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ساماندهی بازار ارز نیازمند برنامه ریزی کارشناسانه همچنین اتخاذ تصمیمات درست برای مدیریت منابع است، آنطور که هم اکنون نیازهای ارزی متقاضیان این کالا با کمترین مشکلی از طریق بازارهای رسمی توسط بانک مرکزی به خوبی تامین می شود و دیگر چون گذشته شاهد التهاب و حضور دلالان سودجود در بازار نیستیم چرا که بازار به گونه ای مدیریت می شود که جایی برای این افراد تا حدی باقی نمانده است. البته هر از چندگاهی قیمت ارز در بازار با نوسانات همراه می شود اما این نوسانات چون سالهای گذشته با جهش قیمت اتفاق نمی افتد.

بنا به این گزارش، در سالهای گذشته تقاضا برای ارز اربعین در بازار بالا می رفت و زائران بعضا به زحمت می توانستند دلار مورد نیاز خود را(ارز مسافرتی) برای انجام این سفر معنوی تهیه کنند. این موضوع باعث شده بود که قیمت ارز نیز در بازار تحت تاثیر قرار گیرد و قیمت ها در این بازار رشد کنند.

اما امسال موضوع قدری متفاوت شده است زیرا بانک مرکزی با تزریق انبوه دینار عراق به بانک ها و حتی صرافی ها مانع از افزایش قیمت ها در بازار ارز شد و مردم نیز به راحتی ارز مورد نیاز خود را برای رفتن به عراق تهیه می کنند و چه بسا دینار به دور دسترس ترین روستاها هم به مردم می رسد.

اجرای سیاستی که موجب شد دلار از سفر پر تعداد اربعین حذف شود. علاوه بر این به دلیل کثرت منابع ارزی (دینار) قیمت آن نیز بدون نوسان در بازار شده است، آنطور که حتی زائران کربلا و نجف هم اکنون بدون اینکه به صرافی ها و بعضا حتی بانکها نیز رجوع کنند از طریق کانالهای مختلف می توانند به دینار مورد نیاز خود دست یابند.

کد خبر: ۲۴۱٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha