۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
ثبت معاملات بیش از ۴۰.۸ هزار میلیارد ریالی در بورس انرژی ایران

ثبت معاملات بیش از ۴۰.۸ هزار میلیارد ریالی در بورس انرژی ایران

بورس انرژی ایران در هفته نخست شهریور میزبان دادوستدهایی به ارزش بیش از ۴۰.۸ هزار میلیارد ریال بود.

به گزارش بازار، ارزش معاملات هفته آغازین شهریور در بورس انرژی بیش از ۲۵ درصد نسبت به هفته گذشته رشد پیدا کرد.

در این هفته ۱۷۶ هزار و ۶۶۰ تن انواع حامل انرژی در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت. ارزش ۲۱۴ معامله انجام‌شده در این تابلو افزون بر ۴۰.۵ هزار میلیارد ریال بود که ۹۹.۳ درصد ارزش کل معاملات بورس انرژی در این هفته را به خود اختصاص داد.

صدرنشینی گاز مایع
در هفته معاملاتی منتهی به هشتم شهریورماه، بیشترین سهم از ارزش معاملات به فرآورده «گاز مایع» به ارزش ۱۰.۸ هزار میلیارد ریال تعلق داشت که دادوستد آن در رینگ بین‌الملل صورت گرفت و ۲۶.۶ درصد از ارزش کل معاملات بورس انرژی را به خود اختصاص داد. «نفت سفید» صادراتی دومین فرآورده با بیشترین ارزش معاملاتی در این هفته بود که با ۹.۲ هزار میلیارد ریال ارزش معاملاتی سهم ۲۲.۵ درصدی از ارزش کل معاملات بورس انرژی داشت. سومین فرآورده هفته نخست شهریور نیز «آیزوریسایکل» بود که معاملات آن به ارزش ۳.۲ ‌هزار میلیارد ریال در رینگ داخلی انجام شد و سهم ۷.۸ درصدی از ارزش کل معاملات بورس انرژی در این هفته را از آن خود کرد.

بورس انرژی در هفته نخست ماه پایانی تابستان شاهد معاملات بالغ بر ۱۳.۲ هزار ورقه سلف موازی با سررسید یکسال و بیشتر در هشت معامله و به ارزش ۲۸۷ میلیارد ریال نیز بود.
در این هفته همچنین تبادل مالکیت یک‌میلیون و ۱۷۶ هزار کیلووات‌ساعت برق به ارزش نزدیک به ۱.۲ میلیارد ریال به ثبت رسید. علاوه بر این، بورس انرژی در هفته آغازین شهریورماه میزبان

دادوستد بیش از دو میلیون کیلووات‌ساعت برق در قالب اوراق سلف به ارزشی افزون بر ۱.۹ میلیارد ریال بود.

در این مدت همچنین چهار قرارداد آتی به ارزش ۱۰۵ میلیون ریال دست‌به‌دست شد.

عرضه‌کنندگان برتر
در هفته معاملاتی منتهی به هشتم شهریورماه، شرکت پتروشیمی نوری با ۷۳ هزار تن عرضه فرآورده‌ها، عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده را از آن خود کرد. همچنین پتروشیمی بوعلی‌سینا با نزدیک به ۴۴ هزار تن عرضه و پتروشیمی خارک با ۴۰ هزار تن عرضه به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان این هفته را به خود اختصاص دادند.

پالایش نفت امام خمینی، شرکت ملی گاز ایران و پالایش نفت کرمانشاه نیز به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم تا ششم عرضه‌کنندگان بزرگ در هفته معاملاتی منتهی به هشتم شهریورماه بورس انرژی قرار گرفتند.

جایگاه‌های هفتم تا دهم بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان این هفته در بورس انرژی نیز به‌ترتیب به پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت ایرانول تعلق گرفت.

فروشندگان برتر
فروشنده برتر این هفته در بورس انرژی شرکت پالایش نفت امام خمینی بود که ۳۵.۵ هزار تن از فرآورده‌های خود را از طریق این بورس به فروش رساند.

دومین شرکت با بیشترین حجم فروش از طریق بورس انرژی نیز شرکت ملی گاز ایران با ۳۴ هزار تن معامله فرآورده بود.

همچنین در هفته نخست شهریورماه، شرکت‌های نفت ستاره خلیج فارس، پالایش نفت کرمانشاه و شرکت ملی نفت ایران به‌ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم برترین فروشندگان فرآورده در بورس انرژی قرار گرفتند.

کد خبر: ۲۴۱٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha