۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹
فرآیند سرمایه‌گذاری، آسان، سریع و جامع باشد
رئیس اتاق کرمان:

فرآیند سرمایه‌گذاری، آسان، سریع و جامع باشد

رئیس اتاق کرمان با تأکید بر لزوم ایجاد فرآیند آسان، سریع و جامع برای سرمایه‌گذاری، گفت: تاکنون سرمایه‌گذاری‌های کرمان مبتنی بر مزیت‌های نسبی مانند معدن بوده است.

به گزارش بازار، سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با تأکید بر پرداختن به مسائل مربوط به بحث سرمایه‌گذاری و پیگیری آنها، گفت: در اتاق کرمان از طریق پایش محیط کسب‌وکار، تسهیل در فرآیند کسب مجوزها، رفع قوانین مزاحم از طرف مجلس شورای اسلامی، توجه به کسب‌وکارهای نوین و کشاورزی و معدنکاری مدرن، بهره‌وری، نظام پیمانکاری فرعی و ... سعی در طرح و پیگیری مسائل داریم.

طبیب زاده، در هشتاد و هشتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان، افزود: تاکنون سرمایه‌گذاری‌ها در استان کرمان با تکیه‌بر مزیت‌های نسبی مانند معدن بوده و باعث توسعه پایدار نشده و باید به سمت خلق مزیت‌های رقابتی باشیم.

طبیب زاده، اظهار کرد: گزارش اخیر اشتغال استان که بیان می‌کند ۷۰ درصد اشتغال ایجاد شده برای افراد زیر دیپلم بوده نشان از حرکت اشتغال استان از دانش‌بنیان به معیشتی دارد درحالی‌که همه استان باید برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تلاش کنند.

رئیس اتاق کرمان در بخش دیگری به ارتقا رتبه محیط کسب‌وکار استان کرمان از ۲۱ به ۱۶ در بهار سال جاری اشاره کرد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد که بهبود فضای کسب‌وکار شدنی است و همچنین باید فرآیند جذاب را برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرد.

وی ضمن تبریک هفته دولت، افزود: شورای گفت‌وگو بهترین تجلی همراهی و همکاری دولت و بخش خصوصی است و معتقدیم می‌توان بهترین کارها را از طریق تفاهم و گفت‌وگو انجام داد.

سرمایه‌گذاری‌ها در استان متناسب با ظرفیت‌ها شکل نگرفته است
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و امور زیربنایی اتاق کرمان در ادامه این نشست با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌ها در استان متناسب با ظرفیت‌ها شکل نگرفته، گفت: باوجود سرمایه‌گذاری بسیار زیاد در استان میانگین درآمد مردم استان پایین‌تر از میانگین کشور است.

علی نقوی، به همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: ۲۰۰ عنوان فرصت سرمایه‌گذاری احصا شد و ۳۰ پروژه، مگا پروژه و پروژه‌های سرمایه‌گذاری در این همایش معرفی شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان در سطح متفاوتی به سرمایه‌گذاران خدمات ارائه می‌دهد که امیدواریم سایر مجموعه‌ها نیز در این حوزه متفاوت از گذشته عمل کنند.

رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق ایران به مجموعه چالش‌ها و موانع توسعه و سرمایه‌گذاری در استان اشاره و تصریح کرد: در این رابطه می‌توان به چالش امنیت سرمایه‌گذاری در ساختار اقتصادی کشور، تحریم‌های بین‌المللی و ایزوله شدن کشور از فضای جهانی، موانع موجود در فضای کسب‌وکار و صدور مجوزها، ضعف در فرهنگ کار و سرمایه‌گذاری در استان، مجموعه مشکلات تأمین مالی از طریق سیستم بانکی، مشکلات تأمین مالی از محل بازار سرمایه و نهادهای مالی بین‌المللی اشاره کرد.

نقوی اظهار کرد: همچنین سایر چالش‌ها مانند ضعف در روابط بین‌المللی و موانع پیش روی جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ضعف در تأمین زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری، چالش‌های مرتبط با نیروی انسانی، عدم بهره‌گیری مؤثر از اسناد بالادستی استان با هدف تدوین نسخه نوین سند توسعه پایدار استان کرمان، به‌روزرسانی نشدن مستمر بانک اطلاعات سرمایه‌گذاری و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اتکای اقتصاد استان به صنایع بزرگ و عدم تعادل‌های منطقه‌ای در استان در حوزه سرمایه‌گذاری مطرح است.

پهنه‌های معدنی آزاد شوند

استاندار کرمان نیز در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه فرهنگ کار گروهی و اقتصادی در استان بسیار کم وجود دارد، گفت: اقتصاد استان از عدم کار گروهی، پنهان‌کاری و بیان نکردن مشکلات چوب می‌خورد.

محمدمهدی فداکار افزود: در بخش سرمایه‌گذاری در استان با پیگیری اتاق کرمان برخی موارد مانند پروژه خط ۱۱ لوله گاز و همچنین با پیگیری استانداری خط دوم انتقال آب به خلیج‌فارس که ۱۰۰ میلیون مترمکعب آن مربوط به استان کرمان است، ازجمله اقدامات در حال انجام است.

وی ادامه داد: برگزاری همایش کرمان آیدکس که سال گذشته توسط اتاق کرمان برگزار شد تجربه خوبی بود و باید برای ادامه‌دار بودن آن برنامه‌ریزی و پروژه‌های تعریف شده سرمایه‌گذاری در این همایش، به‌روزرسانی و اولویت‌بندی شوند.

فداکار، با بیان اینکه بزرگ‌ترین تسهیلات گیرندگان استان دو شرکت بزرگ هستند، خاطرنشان کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی و ابزارهای بازار سرمایه می‌تواند به تأمین مالی پروژه‌ها کمک کند که البته در حوزه‌های انرژی و احداث نیروگاه باید دولت به بخش خصوصی یاری رساند.

وی در بخش دیگری به پس گرفتن زمین‌ها و آزاد شدن پهنه‌های معدنی برای واگذاری به سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: یکی از متهمان این موضوع سازمان ایمیدرو است که امیدواریم با فعال کردن قانون ۲۰ معادن بتوان در این رابطه چاره‌اندیشی کرد.

حمایت جدی از بنگاه‌های کوچک و متوسط
معاون پیشگیری و جلوگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز در ادامه این نشست بیان کرد: تا نگرش ما نسبت به سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری تغییر نکند، اتفاقی برای اقتصاد استان نخواهد افتاد.

سیدمهدی قویدل، پیشنهاد راه‌اندازی پویش معرفی ظرفیت‌های استان را مطرح کرد و افزود: آموزش نیروی کار مهارت دیده و آموزش کارکنان دستگاه‌های کمک‌کننده به سرمایه‌گذاری باید در دستور کار ویژه قرار گیرد.

وی ادامه داد: حمایت جدی از بنگاه‌های کوچک و متوسط به‌عنوان زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری‌ها در استان نیز باید با جدیت پیگیری شود. قویدل، اظهار کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری همچنین باید اهلیت سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شود و از سوی دیگر پیوست فرهنگی و امنیتی برای هر پروژه سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود.

در این نشست سامانه زیرساخت تحلیل ضوابط و بخشنامه‌های کسب‌وکار بر پایه داده‌های مکانی معرفی و گزارش بررسی چالش‌ها و موانع توسعه و سرمایه‌گذاری در استان کرمان ارائه شد.

کد خبر: ۲۴۱٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha