۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
حال صنعت کشاورزی خوب نیست | کاهش ارز آوری در صادرات
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران:

حال صنعت کشاورزی خوب نیست | کاهش ارز آوری در صادرات

گرگان- هاشمی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: حال صنعت کشاورزی خوب نیست و علی رغم افزایش حجم صادرات در این حوزه، شاهد کاهش ارز آوری محصولات کشاورزی هستیم.

هامان هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: حال صنعت کشاورزی خوب نیست و دلایل زیادی وجود دارد از جمله قیمت گذاری دستوری، کمبود امکانات سخت افزاری در مقایسه با استانداردهای جهانی و شرایط تورمی کشور زندگی و معیشت کشاورز تحت تاثیر آن قرار گرفته اما سبد درآمدی کشاورز به آن اندازه رشد نکرده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران افزود: این اتفاق موقعی که تاثیر بیشتری در شرایط دارد که تخصیص بودجه اعتبارات بخش کشاورزی کاهش ۸ و ۱۶ صدم درصدی داشته، که با توجه به نگاه ویژه ای که دولت مردان به ردیف بودجه دارند نشان دهنده این است که اقتصاد کشاورزی اقتصاد ضعیف تری شده است.

وی ادامه داد: در حوزه محصولات صادراتی علیرغم دیپلماسی اقتصادی صورت گرفت، حجم وزنی محصولات کشاورزی افزایش پیدا کرده اما درآمد ارزی کاهش داشته است.

هاشمی متذکر شد: شاهد این هستیم در ۱۰سال گذشته وزن صادرات ما سه و هفت دهم میلیون تن بوده و پنج و هشت دهم میلیارد دلار درآمد داشت ولی این عدد در سال گذشته رسیده به هشت و نیم میلیون تن ارزش ورزشی و پنج و سه دهم میلیارد دلار ارزش دلاری رسیده که شاهد کاهش ارزش دلاری آن هستیم.

وی گفت: این اعداد نشان می دهد حال کشاورزی خوب نیست و با توجه به نقش کشاورزی جدا از اثرگذاری در تولید ناخالص داخلی کشور، در میزان اشتغال، امنیت غذایی، سیاست کلان و از همه مهمتر سلامت جامعه تاثیر گذار است، می طلبد دولت مردان توجه جدی تری به این حوزه داشته و سیاست گذاری های بهتری در حوزه کلان کشاورزی داشته باشیم.

کد خبر: ۲۴۱٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • روح الله IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      1 0
      کشاورز بدبخت گوچه فرنگی کاشته براش ده هزار تومن تمام شده بایدبفروشه سه هزار تومن پول کارگرشو درنمیاره
    • قاسم IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      دولت مردان حاضر هستند گندم از کشاورز خارجی کیلوی بیست پنج هزارتومان بدون هزینه های جابجای نگهداری بخرند صنعت کشاورزی بیگانه راه بیافتد ولی به کشاورز خودی گندم کیلوی ۱۵تومن که با این قیمت کشاورز ضرر کند از این تولید فراری بشود کشاورز بخاطر موقعیت کشور گندم با نرخ بالا تر به دلال نفروخت حالا تمام کارشناسان قیمت بالای ۱۷هزارتومن در نظر دارن ولی نمایندگان دولت زیر بار نمی روند دو سال پیش دقیقا همین بلا سر دامدار داخلی آوردن حالا قیمت گوشت ۵۰۰تومن شده دولت گوشت وارداتی با دلار آزاد کیلوی بالای ششصد میخرد ولی چون خودشون گول میزنن که ما با دلار ۲۸تومنی گوشت ارزان میآوریم اصل کار دلار ی که از دست میدی نه ۲۸یا پنجاه داخلی خدا به ملت رحم کند با این مسعولین دشمن تولید داخل عاشق واردات