۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
پارک جهان نما بدون جای پارک، دریاچه اش باتلاق جلبک| سخنگوی شورای شهر کرج: رسانه ها مطالبه کنند
گزارش بازار از بزرگترین پارک جنگلی البرز؛

پارک جهان نما بدون جای پارک، دریاچه اش باتلاق جلبک| سخنگوی شورای شهر کرج: رسانه ها مطالبه کنند

کرج- «جهان نما» بزرگترین پارک جنگلی کرج که با هدف بهبود شرایط و استفاده عموم مردم از منابع طبیعی به شهرداری کرج واگذار شد، با معضل پارکینگ و فضای نامطبوع دریاچه، گردشگران را بی رغبت می کند.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: پارک جنگلی «جهان نما» بزرگ ترین پارک شهر کرج در حاشیه آزادراه تهران- کرج با قدمتی بیش از نیم قرن قدمت یکی از ظرفیت های گردشگری البرز است. این پارک به واسطه درختان و گیاهان منحصر بفردی که دارد یکی از مراکز علمی بوده و تا ابتدای دهه ۹۰ تابلوی «پارک تحقیقاتی جهان نما» اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز سر درِ آن نصب بود.

طبق بند «ج» ماده ۱۴۷ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران که واگذاری پارکهای جنگلی و مراتع قابل درختکاری به شهرداری هاست، بزرگترین پارک جنگلی کرج به «سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج» تحویل داده شد تا با رفع ایرادات و مشکلاتی که وجود داشت این پارک مورد بهره برداری و استفاده عموم قرار گیرد و حال سالهاست تابلوی سردرِ آن به پارک جهان نما «شورای اسلامی شهر کرج» تغییر یافته است.

سال های قبل از واگذاری به شهرداری کرج این پارک با چالش های زیادی مواجه شد تا حدی که بقای گیاهان خاص و باارزش آن با خطر نابودی مواجه بود. با واگذاری به شهرداری کرج درختان و گیاهان قدیم جان تازه ای گرفته و با کاشت درختان جدید، این پارک نفسی تازه کرد.

نکته ای که در حال حاضر رفت و آمد و دسترسی گردشگران به این پارک را مشکل کرده بحث پارکینگ است که به دلیل مسدود کردن ورودی پارک برای تردد خودروها مدتهاست نمی توانند از پارکینگ قدیم پارک استفاده کنند و مجبور به پارک خودروهای خود در فضای بیرون از پارک و حاشیه اتوبان هستند که این مسئله هم مخاطرات جانی و هم خودرویی گردشگران را به دنبال دارد

نکته ای که در حال حاضر رفت و آمد و دسترسی گردشگران به این پارک را مشکل کرده بحث پارکینگ است که به دلیل مسدود کردن ورودی پارک برای تردد خودروها مدتهاست نمی توانند از پارکینگ قدیم پارک استفاده کنند و مجبور به پارک خودروهای خود در فضای بیرون از پارک و حاشیه اتوبان هستند که این مسئله، هم مخاطرات جانی و هم خودرویی گردشگران را به دنبال دارد.

دریاچه معروف این پارک یکی دیگر از ظرفیت های زیبای آن بود تا پای گردشگران بیشتری را به «جهان نما» باز کند. اما با تنش های آبی که مدتهاست نه فقط کرج، بلکه اکثر شهرها و استان های کشور را درگیر کرده، دریاچه پارک که روزی ماهی های زیبایی را در خود جای داده بود که زیبایی آن را دو چندان می کرد، اکنون از این تنش بی نصیب نمانده و به گندابی تبدیل شده که بوی نامطبوع آن گردشگران را از خود می راند و دور می کند.

جاری نشدن آب در این دریاچه به دلایلی که وجود دارد موجب خشک شدن آن و پر شدن بستر آن با رسوبات شده که بوی نامطبوع آن تا فاصله زیادی از محدوده آن را غیرقابل استفاده کرده است.

عدم آبگیری دریاچه با وجود کمبود و تنش های آبی معضلی است که به ناچار باید آن را پذیرفت، اما لایروبی و رسیدگی به این دریاچه از حداقل اقداماتی است که می توان انجام داد تا فضای اطراف آن در حال حاضر مورد استفاده شهروندان باشد و چنانچه با فصل بارش اگر دوباره آبی در آن جاری شد، بستر آن مهیا باشد

عدم آبگیری دریاچه با وجود کمبود و تنش های آبی معضلی است که به ناچار باید آن را پذیرفت، اما لایروبی و رسیدگی به این دریاچه از حداقل اقداماتی است که می توان انجام داد تا فضای اطراف آن در حال حاضر مورد استفاده شهروندان باشد و چنانچه با فصل بارش اگر دوباره آبی در آن جاری شد، بستر آن مهیا باشد.

«عمار ایزدیار» سخنگوی شورای شهر کرج در خصوص موارد مطرح شده طی گفتگوی تلفنی به خبرنگار بازار پاسخ داد.

بی رونق شدن این پارک تاریخی با وجود هزینه های زیادی که از جانب شهرداری و در واقع بیت المال برای آن صرف شده باعث تعطیلی تنها بوفه آن شده است و اندک گردشگرانی که به آن آمد و شد دارند اگر نیاز به یک بطری آب معدنی یا ملزومات دیگر داشته باشند باید از پارک خارج شده و در مسافتی دور مایحتاج خود را خریداری کنند.

به گفته یکی از باغبانان «جهان نما» این بوفه به دلیل کاهش تعداد گردشگران و نداشتن صرفه اقتصادی برای پرداخت اجاره تعطیل شده است.

حال باید دید جهان نمای سرسبز و پروسعت که روزی یکی از باارزش ترین مکان های گردشگری البرز بوده می تواند با تدبیر و توجه مسئولان مربوطه دوباره مقصدی برای تفرج گردشگران البرزی و مسافران گذری از استان باشد؟

کد خبر: ۲۴۱٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      1 0
      من از اهالی شهرک جهانما هستم.و از داشتن چنین پارکی خوشحالم.ولی از اینکه هیچ رسیدگی به این پارک نمیشود ناراحت هستم. روزهای تعطیل برای تردد.به خانه همیشه مشکل داریم چون چنین پارکی پارکینگ برایش جانمازی نشده است.و رسیدگی به داخل پارک هم که در وضعیت مطلوبی نیست.نه تنها شهرداری کرج به این پارک رسیدگی نمیکند.بلکه وضعیت نظافت شهرک هم وضعیت خوبی ندارد...
    • قربانی IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      0 0
      بنده ساکن شهرک جهان نما هستم شهرداری هیچ گونه رسیدگی به این شهرک نداره از آسفالت گرفته تا عدم نصب تابلو و علائم مناسب و به این پارک هم هیچ‌گونه رسیدگی نمیشه نبود پارکینگ و پارک خودرو در مجاور خیابان باعث ترافیک شدید شده و مشکل برای ساکنین به وجود میاره
    • US ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      0 0
      اب دریاچه پارک جهان نما،،،به سمت دریاچه چیتگر رفت،وباعث خشک شدن ان شد