۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
تولید گندم در کردستان رکورد زد| کشاورزان چشم انتظار پرداخت مطالبات
بازار گزارش می‌دهد؛

تولید گندم در کردستان رکورد زد| کشاورزان چشم انتظار پرداخت مطالبات

سنندج- خرید بیش از یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان کردستانی باعث شد تا این استان در زمینه برداشت و خرید تضمینی این محصول رکورد جدیدی را به ثبت برساند.

بازار؛ گروه استان ها: استان کردستان در زمینه کشاورزی یکی از استانهای برتر کشور به شمار می رود و به دلیل داشتن منابع آب و خاک مناسب در زمینه تولید محصولات مختلف همواره یکی از استانهای مستعد کشور بوده است.

کردستان علاوه بر تولید محصولات دامی و باغی، در زمینه تولیدات زراعی نیز یکی از مناطق برتر کشور به شمار می رود و در تولید محصولاتی همچون توت فرنگی، غلات از جمله نخود و گندم هم یکی از استانهای برتر به شمار می رود.

هر چند که غالب زمین های کشاورزی کردستان به صورت دیم کشت می شوند ولی امسال به دلیل اقدامات مختلف صورت گرفته از سوی سازمان جهاد کشاورزی و بارش های مناسب باران، تولید گندم در این استان رکورد جدیدی را به نام این استان به ثبت رساند.

خرید یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن گندم در کردستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تا امروز بالغ بر یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمیمی از کشاورزان این استان خریداری شده است و روند خرید با کاهش محسوسی همچنان ادامه دارد.

معاون استاندار کردستان: استان کردستان با این میزان برداشت دومین استان کشور در زمینه تولید و برداشت گندم را به خود اختصاص داده است

علی نوری بیان کرد: استان کردستان با این میزان برداشت دومین استان کشور در زمینه تولید و برداشت گندم را به خود اختصاص داده است و البته در زمینه تولید گندم دیم رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به روند رو به رشد تولید و برداشت گندم در استان کردستان، خوشبختانه به دلیل وضعیت خوب بارش باران در سال زراعی جاری، اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان جهاد کشاورزی و خود قشر کشاورز، رکورد جدیدی در زمینه برداشت و خرید تضمینی گندم به دست آمده است.

تولید گندم در کردستان رکورد زد| کشاورزان چشم انتظار پرداخت مطالبات

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص وضعیت پرداخت مطالبات کشاورزان این استان، اظهار کرد: با پیگیری های صورت گرفته از سوی مسئولان استان، تا پایان شهریورماه جاری تمام مطالبات کشاورزان پرداخت می‌شود.

پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تومان مطالبات کشاورزان کردستانی

محمد صالح احمدی با اشاره به میزان پرداخت مطالبات کشاورزان کردستانی، بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران کردستانی در ۱۰ مرحله پرداخت شده است.

وی ادامه داد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم مربوط به شهرستان‌های بیجار با ۲۸۵ هزار تن و دیواندره با ۱۹۵ هزار تن بوده است.

احمدی اضافه کرد: در سال زراعی جاری ۵۸۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان کردستان، زیر کشت گندم رفت که از این میزان ۵۵۷ هزار هکتار دیم و ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز آبی بود.

موضوع پرداخت مطالبات کشاورزان گندم کار کردستانی یکی از مسائل مهم این روزهای استان به شمار می رود

موضوع پرداخت مطالبات کشاورزان گندم کار کردستانی یکی از مسائل مهم این روزهای استان به شمار می رود و به همین دلیل کشاورزان چشم انتظار پرداخت مطالبات خود هستند.

یکی از کشاورزان دهگلانی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن گلایه از مسئولان به دلیل تاخیر در پرداخت وجه گندم خریداری شده، اظهار کرد: من بیش از ۶۵ تن گندم تحویل داده ام که نیمی از وجه گندم را پرداخت کرده اند و الان حدود یک ماه است که مباقی طلب من پرداخت نشده است.

محمدرضا مفاخری ادامه داد: تا حالا چندین نوبت به سازمان کشاورزی و بانک عامل مراجعه کرده ام که متاسفانه نتیجه ای نداشته است و انتظار داریم که مسئولان به وعده های خود برای پرداخت مطالبات ما اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان بر روی میزان کشت در سال آینده تاثیر می گذارد، یادآور شد: شمار زیادی از کشاورزان کردستانی برای کشت سال گذشته خود بدهکار هستند و باید این مطالبات هر چه سریعتر پرداخت شود.

یکی دیگر از کشاورزان کردستانی نیز ضمن تاکید بر تسریع در پرداخت مطالبات گندم کاران به خبرنگار بازار گفت: از زمان تحویل گندم من به مراکز خرید حدود دو ماه می گذرد و متاسفانه تاکنون مطالبات من به صورت کامل پرداخت نشده است.

عبدالرضا رحیمی ادامه داد: دو نوبت پرداختی به من صورت گرفته است و قرار بود که مرحله سوم و نهایی مرداد ماه پراخت شود که متاسفانه تاکنون این وعده عملی نشده است و حال از پایان شهریور برای پرداخت کل مطالبات خبر می دهند.

تاخیر در زمان پرداخت مطالبات باعث گلایه کشاورزان می شود

وی با اشاره به لزوم تسریع در پرداخت مطالبات کشاورزان گندم کار، بیان کرد: متاسفانه هر ساله موضوع پرداخت مطالبات کشاورزان کردستان تکرار می شود و در طول سالهای اخیر این موضوع هنوز سامان داده نشده است.

کشاورز کردستانی: تاخیر در برداشت و خرید باعث می شود تا زمان پرداخت مطالبات طولانی شده و دولت هم برای تامین نقدینگی به مشکل می خورد

این کشاورز گندم کار کردستانی با اشاره به تاخیر در زمان برداشت گندم نسبت به دیگر استانهای کشور، گفت: تاخیر در برداشت و خرید باعث می شود تا زمان پرداخت مطالبات طولانی شده و دولت هم برای تامین نقدینگی به مشکل می خورد و متاسفانه هر ساله این شرایط تکرار می شود و هر سال هم مسئولان استانی و کشور خبر از رفع معضل می دهند ولی همچنان خبری نیست.

تولید گندم در کردستان رکورد زد| کشاورزان چشم انتظار پرداخت مطالبات

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به اینکه کل مطالبات کشاورزان این استان حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان می باشد که تاکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

نوری با اشاره به پیگیری های صورت گرفته در راستای پراخت تمامی مطالبات، بیان کرد: با پیگیری های صورت گرفته امیدواریم که طی روزهای آینده کل مطالبات کشاورزان استان پرداخت گردد.

داستان پرداخت مطالبات کشاورزان کردستانی سالهاست که ادامه دارد و متاسفانه به دلیل تاخیر در زمان برداشت پرداخت ها با اخیر مواجه می شود و به همین دلیل هر ساله کشاورزان استان با چالش های زیادی مواجه می شوند.

تسریع در پرداخت کامل مطالبات کشاورزان گندم کار کردستانی در راستای حمایت از قشر و همچنین افزایش تولید این محصول یکی از نیازهای لازم و ضروری است و به همین دلیل مسئولان باید به جای وعده های عملی نشده، به فکر چاره اندیشی برای رفع این معضل باشند.

کد خبر: ۲۴۰٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha