۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷
دوگانگی در بازار آهن داخلی

دوگانگی در بازار آهن داخلی

قیمت روز آهن آلات روز گذشته در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن با کاهش نبشی همراه بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت روز آهن آلات روز گذشته در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن با کاهش نبشی همراه بود اما شمار زیادی از مبادی فرووش ثبات قیمت داشتند و شاهد افزایش جزئی قیمت میلگرد در برخی از مبادی فروش بودیم.

بازار ارز روز گذشته فعالیت خود را با روند افزایشی آغاز کرد و قیمت دلار بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان در نوسان بود اما در پایان روز هر دلار بازار آزاد ۴۹ هزار و ۲۵۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن
روز گذشته نوسانات متعددی در بازار میلگرد حاکم بود به این صورت که قیمت روز میلگرد در برخی از مبادی فروش ثابت اعلام شد در شماری از کارخانه‌ها افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی مشاهده شد و تعدادی نیز بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند. کف قیمت میلگرد استاندارد بین ۲۳.۵۰۰ تا ۲۴ هزار تومان گزارش شد.

قیمت میلگرد میانه ۱۴ با ۱۰۰ تومان کاهش در هر کیلو حدود ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شد. قیمت میلگرد نیشابور نیز با کاهش ۳۰۰ تومانی در هر کیلو حدود ۲۴ هزار و ۳۱۰ تومان برآورد شد. اما قیمت میلگرد فولاد زاگرس حدود ۲۰۰ تومان افزایش داشت و ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن نیز در اکثر کارخانه‌ها روند ثابتی داشت اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در هر شاخه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهش داشت. قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت روز قوطی پروفیل، قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل در و پنجره نیز عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت پروفیل نیکان بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان کاهش داشت. مطابق نمودار قیمت پروفیل در یک ماه گذشته این محصول نوسانات افزایشی چشمگیری تجربه کرده که علل آن در تحلیل‌های پیشن تشریح شد.

اما در هفته دوم شهریور با عقب‌نشینی قیمت همراه شده و نوسانات افزایشی این محصول تا حدودی فروکش کرده است. قیمت پروفیل ۲ میل در برخی کارخانه‌ها بین ۳۴.۵۰۰ تا ۳۵.۵۰۰ تومان گزارش شد.

قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی، قیمت لوله مانیسمان و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی، قیمت ورق آهن روغنی و سایر ورق‌های سرد در کلیه مبادی فروش با کاهش ۱۰۰ تومانی همراه بودند.

قیمت ورق سیاه، قیمت ورق آجدار، قیمت ورق اسیدشویی و سایر ورق‌های گرم در چند کارخانه از جمله مبارکه و اکسین در برخی ضخامت‌ها با کاهش ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بودند ولی ورق سیاه کاویان بدون تغییر قیمت عرضه شد.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالای روز گذشته حاکی است تنها ۴۶ هزار تن محصول فولادی معامله شد در حالی که حدود ۲۸۵ هزار و ۳۰۶ تن محصول عرضه شد.

به این صورت که از ۱۷۷ هزار تن میلگرد عرضه شده حدود ۳۴ هزار و ۱۰۵ تن میلگرد معامله شد که قیمت آن در هر کیلو ۲۲ هزار و ۶۱۵ تومان برآورد شد که حدود ۰.۹ درصد نسبت به آخرین عرضه افزایش داشت.

همچنین از ۲۷ هزار و ۹۸ تن تیرآهن نیز حدود ۹ هزار و ۱۳۱ تن معامله شد که قیمت آن ۲۲ هزار و ۹۶۷ تومان برآورد شد.

آنطور که از معاملات بورس کالا برمی‌آید در پنجمین هفته عرضه مقاطع پایین دست تقاضا همچنان ضعیف است و تنها محصولات اعتباری تقاضای نسبتا خوبی داشتند، درحالی که شمش بورسی همچنان تقاضای بالایی دارد.

به عبارتی می‌توان گفت زنجیره فولاد کشور به نوعی دچار دوگانگی شده است. رشد قیمت شمش بیش از نرخ صادراتی فوب خلیج فارس، به افت صادرات این محصول منجر شده است در چنین شرایطی عدم ساخت‌وسازها نیز به تشدید رکود بازار آهن داخلی منتهی شده است از همین رو شاهد افت رونق در واحدهای نوردی هستیم.

محمد اعتباری، فعال بازار آهن و فولاد، در ای زمینه اظهار کرد که تولید و عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در دو هفته اخیر کاهش یافته و این مساله باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات نوردی شده است. نرخ فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا به میانگین ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده و با در نظر گرفتن مالیات و کارمزد ارکان بورس، به ۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

با توجه به هزینه تبدیل و حمل، قیمت میلگرد تولیدی با استفاده از این شمش به ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید. در حالی که در بازار آزاد میلگرد با نرخ ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان وجود دارد و حتی در این نرخ نیز تقاضا اندک است. به این ترتیب، خرید شمش از رینگ صنعتی بورس‌کالا و تبدیل آن به میلگرد و فروش در بازار داخل دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

رونق شمش فولاد و چالش‌های بازار صادراتی
این فعال بازار آهن و فولاد، تاکید کرد که رونق رینگ شمش فولاد به‌رغم عدم توجیه اقتصادی، به دلیل حذف محدودیت‌های کد و سهمیه بهین‌یاب و حضور سرمایه‌گذاران سرمایه‌ای حاصل شده است.

او افزود که در عوض، بازار مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی بورس‌کالا با رکود سنگینی مواجه است. به عنوان راهکار برای رفع تعهدات صادراتی، نوردکاران به عرضه محصولات سنگین در بازار پرداخته‌اند. از طرف دیگر، آغاز سفرهای اربعین و بسته‌شدن مرز مهران به صادرات محصولات فولادی به کشورهای همسایه مشکل ایجاد کرده است.

همچنین، عوارض ۳۰درصدی بر صادرات مقاطع طویل فولادی به عراق، همچنان به عنوان یک محدودیت مهم در مسیر صادرات ایفای نقش می‌کند. با این وجود، بازارهای صادراتی به کشورهای ارمنستان و روسیه در مدت اخیر دوباره فعال شده‌اند و این موضوع بازار صادراتی کشور را در این زمینه تقویت کرده است.

پیش‌بینی بازار آهن در روزهای آتی
اعتباری درباره آینده بازار مقاطع طویل فولادی تصریح کرده است که با ورود به ماه سپتامبر(شهریور)، که به عنوان ماه سنتی سفر و همچنین بروز رکود در کسب و کارها شناخته می‌شود، اما او امیدوار است که با ورود به مهرماه، بازار با یک رونق نسبی مواجه شود. او اشاره کرده که در طی هفته‌های تابستان، بازار مقاطع طویل فولادی با رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای مواجه شده است، اما در حال حاضر، فعالان این بازار امیدوار به احیای این بازار در فصل پاییز هستند.

اعتباری همچنین به آینده کوتاه‌مدت بازار رینگ مقاطع طویل فولادی در معاملات بورس کالای ایران اشاره کرد و توضیح داد که احتمالاً در هفته جاری نیز این بازار خالی از رونق باقی خواهد ماند و تقاضای محدودی از سوی مشتریان غیرواقعی ثبت خواهد شد اما وی افزود که اگر نرخ ارز در کشور مجدداً افزایش یابد، این موضوع می‌تواند باعث تحریک بازار گردد.

کد خبر: ۲۴۰٬۸۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha