۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
نخل با دخل نمی خواند؛ تولیدکنندگان خرما در آستانه ورشکستگی
گزارش بازار از بوشهر؛

نخل با دخل نمی خواند؛ تولیدکنندگان خرما در آستانه ورشکستگی

بوشهر- خرما به عنوان یک‌ محصول مغذی و استراتژیک با مشکل بسیار زیادی در فروش و قیمت مواجه شده و معیشت تولیدکنندگان و فعالان خرما به مخاطره شدید افتاده است.

بازار؛ گروه استان ها: استان بوشهر از قطب های بزرگ کشاورزی کشور به ویژه در تولید خرما، گوجه فرنگی و آبزیان است و در سایر محصولات از قبیل سبزی و صیفی جات و گندم و محصولات گلخانه ای نیز جایگاه ارزنده ای دارد.

خرما به عنوان یک محصول مغذی و تقویتی از عمده محصولات تولیدکنندگان بوشهری است و سالانه ۱۷۵ هزار تن خرما در نخیلات استان بوشهر، تولید و برداشت و به بازار هدف ارسال می شود.

در دو سال اخیر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اتاق بازرگانی، سازمان توسعه تجارت، وزارت خارجه و وزارت جهاد کشاورزی تلاش زیادی برای بهبود وضعیت فروش خرما و رطب و تسهیل صادرات این محصول کردند و تا حد زیادی به نتیجه مطلوب رسید.

وضعیت خرما بدتر از پارسال

سال گذشته، در چنین روزهایی، بازار پیش فروش و پیش خرید خرما داغ بود و قیمت مناسبی نیز برای خرما تعیین شد که موجبات رضایتمندی تولیدکنندگان شد.

امسال اما وضعیت بازار خرما به هیچ وجه مناسب نیست و تولیدکنندگان هیچ امیدی به بهبود وضعیت ندارند.

تعدادی از تولیدکنندگان و فعالان بازار خرما در گفت و گو با خبرنگار بازار بر لزوم ورود فوری مدیران کشوری و استانی برای ساماندهی بازار خرما تاکید کردند.

خرما عملا کیلویی ۱۵ هزار تومان است

کرامت الله اعلایی از تجار با سابقه خرما در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با قیمت اعلامی توسط سردخانه داران و فعالان خرما، هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد.

وی اضافه کرد: اکنون قیمت ۲۱ هزار تومان برای هر کیلوگرم خرمای دشتستان اعلام شده و این در حالی است که حداقل کیلویی شش هزار تومان برای برداشت محصول هزینه می شود و عملا خرما با قیمت ۱۵ هزار تومان فروش می رسد.

معیشت ۲۰۰ هزار نفر به خرما وابسته است

مسعود باقری از فعالان خرما نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: پارسال قیمت خرما به ۴۰ هزار تومان رسید و حتی در صادرات، قیمت خرما به هر کیلو دو دلار افزایش یافت که قیمت امسال به معنای سقوط آزاد خرماست.

وی اضافه کرد: دشتستان قطب خرماست و معیشت بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر به این محصول وابسته است که باید فکری اساسی شود.

فلور کیوانی از تولید کنندگان و سردخانه داران خرما به خبرنگار بازار گفت: تمام کالاها چند برابر رشد قیمت داشته و خرما ریزش کرده است.

وی افزود: از تولیدکنندگان خرما می خواهم هیچ محصولی را وارد بازار نکنند تا بازار درست شود.

مرتضی بنافیان از فعالان بازار خرما نیز یادآور شد: با وضعیت پیش آمده، خرما فقط به عنوان محصول ضایعاتی فروش می رود و سودآوری نخواهد داشت.

فروش با قیمت مناسب تر دغدغه مسئولان است

نوذر منفرد مدیر کل جهاد کشاورزی استان بوشهر در ارتباط با وضعیت فروش خرما به خبرنگار بازار گفت: جلسات متعددی برای ساماندهی وضعیت بازار خرما داشته ایم و همه تلاش خود را برای فروش بهتر و قیمت مناسب تر به کار می گیریم.

وی افزود: تولیدکنندگان خرما در سرما و گرما، شبانه روزی پای کار هستند و معیشت این عزیزان نباید به مخاطره بیفتد.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار و مدیران وزارتخانه، پای کار هستند و فرصتی را هدر نخواهیم داد.

منفرد اضافه کرد: بسته بندی مناسب و رایزنی برای صادرات محصول در دستور کار قرار دارد.

محمدی زاده: از کشاورزان و تولیدکنندگان استان نیز انتظار داریم کیفیت محصول را بالاتر برده و در بسته بندی و فرآوری محصول نیز تلاش کنند

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر نیز در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برپایی میز خرما در سال گذشته، موجبات رونق محصول شد و امسال نیز از همه توان و ظرفیت موجود بهره می‌بریم.

وی افزود: شخص رئیس جمهور، دغدغه فراوانی برای معیشت نخلداران دارد و برای کاهش مشکلات فروش خرما تمام توان را به کار می گیریم.

استاندار بوشهر بیان کرد: از کشاورزان و تولیدکنندگان استان نیز انتظار داریم کیفیت محصول را بالاتر برده و در بسته بندی و فرآوری محصول نیز تلاش کنند.

محمدی زاده افزود: توسعه صنایع تبدیلی از تاکیدات ماست و موجبات بهبود فروش محصول می شود که باید در این مسیر حرکت کنیم.

رضایی: وزارت جهاد کشاورزی، قول قطعی برای خرید تضمینی با قیمت مناسب داد ولی دقیقه ۹۰، ما را تنها گذاشت و بازار خرما با چالش مواجه شد

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار بازار گفت: خرمای زیادی از سال قبل در انبارها مانده و این مساله، فروش خرمای امسال را سخت تر کرده است.

ابراهیم رضایی افزود: وزارت جهاد کشاورزی، قول قطعی برای خرید تضمینی با قیمت مناسب داد ولی دقیقه ۹۰، ما را تنها گذاشت و بازار خرما با چالش مواجه شد.

وی اضافه کرد: دولت در یک اقدام عاجل، باید موجودی انبارها را خریداری کند تا لطمه ای به خرمای امسال وارد نشود.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: برای توسعه صادرات، رایزنی بسیار زیادی انجام داده ایم و امیدوارم این تلاش ها به ثمر بنشیند.

رضایی خواستار تحقق وعده وزیر اقتصاد در پرداخت تسهیلات کم‌ بهره برای فعالان بازار خرما شد و از مدیران دولتی خواست به وظایف خود عمل کرده و وعده های غیر قابل تحقق ندهند.

وی گفت: کشاورزان و تولیدکنندگان خرما منتظر حرکت مسئولان هستند و همه موظف هستیم برای نجات خرما گام برداریم.

لزوم افزایش کیفیت خرما

خورشید گزدرازی عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در گفت وگو با خبرنگار بازار یادآور شد: اتاق بازرگانی در بحث صادرات خرما، همه توان خود را به کار گرفته است.

وی افزود: بیشترین تاکید ما بر روی بهبود کیفیت محصول تولیدی است و اگر بسته بندی مناسبی انجام شود، قطعا بازار خارجی استقبال می کند.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر اظهار کرد: تسهیل صادرات خرما در دستور کار قرار دارد و معافیت های خوبی نیز تخصیص یافته که باید استفاده کنیم.

گزدرازی ابراز داشت: پارسال میز خرما را برپا کردیم که نتایج ارزشمندی در بر داشت و امیدوارم امسال نیز چاره ای اساسی شود.

۲۰۰ هزار تن خرما منتظر تصمیم مدیران

به نظر می رسد امسال، چالش بزرگی در فروش محصولات نخلداران استان بوشهر وجود داشته باشد و تولیدکنندگان با مشکلات زیادی رو به رو شوند.

در سالی که به نام« مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده، تولیدکنندگان خرما انتظار همراهی دولتمردان برای خرید تضمینی و صادرات خرما را دارند.

۱۷۵ هزار تن خرمای امسال و ۲۵ هزار تن خرمای موجود در انبارها، ۲۰۰ هزار تن معادل ۲۰۰ میلیون کیلوگرم خرماست که فروش این میزان محصول، سختی های زیادی خواهد داشت.

کد خبر: ۲۴۰٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha