۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
استراتژی هند_آرام کانادا؛ توازن در روابط یا مقابله با چین؟
بازار گزارش داد؛

استراتژی هند_آرام کانادا؛ توازن در روابط یا مقابله با چین؟

از منظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی، چین در تلاشی همه جانبه به دنبال از بین بردن نظم مبتنی بر قوانینی است که کانادا برای صلح، رفاه و ثبات پس از جنگ جهانی دوم بر آن متکی است.

بازار؛ گروه بین الملل: در ۲۷ نوامبر ۲۰۲۲، کانادا استراتژی هند_اقیانوس آرام (CIPS) را که مدت ها به تعویق افتاده بود را ارائه کرد؛ در حالی که تایوان و چین هر دو جایگاه های برجسته ای در این استراتژی دارند و چین به عنوان یک کشوری که دارای نفوذ فزاینده جهانی است، شناخته می شود. در حالی استراتژی هند_اقیانوس آرام کانادا، بر دامنه جاه‌طلبی‌های چین تأکید می کند که چین قصد دارد از طریق سرمایه‌گذاری‌های کلان برای ایجاد نفوذ اقتصادی، تأثیر دیپلماتیک، قابلیت‌های نظامی تهاجمی و فناوری‌های پیشرفته به قدرت پیشرو در منطقه تبدیل شود.

استراتژی هند_اقیانوس آرام کانادا بر این موضوع تاکید می‌کند که چین به دنبال شکل دادن به نظم بین‌المللی در محیطی راحت‌تر برای منافع و ارزش‌هایی است که به طور فزاینده‌ای از منافع ما فاصله می‌گیرند. این موضوع را می توان در بی اعتنایی چین نسبت به احکام سازمان ملل در مورد اختلافات در دریای چین جنوبی و اقدامات این کشور برای نظامی کردن بیشتر آن منطقه و به چالش کشیدن حقوق کشتیرانی و پروازهای هوایی مشاهده کرد. از طرفی، این دیدگاه ها بازتابی از نظرات دانشگاهیان برجسته چینی مانند یان ژو تونگ از دانشگاه چینهوا است که علناً این دیدگاه را بیان کرده است: چین برای شکل دادن به یک محیط ایدئولوژیک مناسب برای ظهور و مقابله با ارزش های غربی سخت کار خواهد کرد.

به عنوان مثال، ایالات متحده دموکراسی و آزادی را از منظر سیاست انتخاباتی و بیان شخصی تعریف می کند، در حالی که چین دموکراسی و آزادی را از منظر امنیت اجتماعی و توسعه اقتصادی تعریف می نماید. در این راستا، واشنگتن باید به جای تحمیل دیدگاه های خود به دیگران، این اختلاف نظرها را بپذیرد.

در سطح سیاسی، اقتصادی و امنیتی، چین در تلاشی همه جانبه برای از بین بردن نظم مبتنی بر قوانینی است که کانادا برای صلح، رفاه و ثبات پس از جنگ جهانی دوم بر آن تکیه کرده است

موضع قوی استراتژی هند_اقیانوس آرام کانادا در مورد چین پس از یک سری حوادث از جمله بازداشت غیرقانونی شهروندان کانادایی از جمله مایکل کوریگ و مایکل اسپاور به مدت بیش از ۱۰۰۰ روز در آنچه که بسیاری آن را دیپلماسی گروگانگیری می نامند و افشای تلاش های چین برای تأثیرگذاری بر انتخابات کانادا و تحقق در اتاوا صورت گرفت. در سطح سیاسی، اقتصادی و امنیتی، چین شی جین پینگ در تلاشی همه جانبه برای از بین بردن نظم مبتنی بر قوانینی است که کانادا برای صلح، رفاه و ثبات پس از جنگ جهانی دوم بر آن تکیه کرده است.

موضع کانادا مبنی بر اینکه از منافع ملی خود دفاع خواهد کرد، خواه در رابطه با قوانین جهانی حاکم بر تجارت جهانی، حقوق بشر بین المللی یا حقوق کشتیرانی و پروازهای هوایی، با نگرانی عمیق کشورهای همفکر در مورد چین به ویژه با بی توجهی چین به احکام سازمان ملل در مورد اختلافات در دریای چین جنوبی، اقدامات این کشور برای نظامی کردن بیشتر آن منطقه و به چالش کشیدن حقوق کشتیرانی و پرواز بر فراز دریا، مانورهای نظامی اخیر آن در اطراف تایوان، تاکتیک های قانونی برای ژاپن و تحت فشار قرار دادن سایر کشورهای همفکر، طنین انداز می شود.

رویکرد مجموع غیر صفر کانادا

این استراتژی پنج هدف استراتژیک به هم پیوسته را ترسیم می کند:

۱. ترویج صلح، تاب آوری و امنیت

۲. گسترش تجارت، سرمایه گذاری و انعطاف پذیری زنجیره تامین

۳. سرمایه گذاری و ایجاد ارتباط بین افراد

۴. ساختن آینده ای پایدار و سبز

۵. شناخته شدن کانادا به عنوان یک شریک فعال و متعهد برای هند و اقیانوس آرام

این پنج رکن یکپارچه، اولویت های داخلی کانادا یعنی ایجاد تنوع، آشتی و مسائل محیط زیست را به هم مرتبط می کند. در عین حال، این ستون‌ها منافع ملی منطقه‌ای کانادا را در حفظ نظم مبتنی بر قوانین، حفاظت از حقوق بشر، توسعه فراگیر و همکاری با شرکای منطقه‌ای مانند ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ایجاد گفتگوها و انجمن‌های چندجانبه کلیدی در هند از جمله مجمع منطقه ای آسه آن، همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه و مجمع جزایر اقیانوس آرام پیوند می‌دهند.

این امر با تأیید رابطه کانادا با آسه‌آن در سطح شریک استراتژیک، به دنبال عضویت در نشست وزرای دفاع آسه‌آن پلاس و در اجلاس سران آسیای شرقی و افزایش مشارکت کانادا در صندوق امانی برنامه اقدام آسه‌آن_کانادا، محقق خواهد شد که بودجه را به سمت اولویت های تعیین شده توسط آسه آن هدایت می کند. این مسئله علاوه بر تلاش برای مذاکره و اجرای توافقنامه تجارت آزاد کانادا_آسه آن و توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع با اندونزی و راه اندازی دروازه تجاری کانادا در جنوب شرقی آسیا مطرح است.

رویکرد مجموع غیر صفر به چین، برای کانادا و ژاپن به دلیل آزمایش‌های موشکی کره شمالی، اثرات مخرب محسوس تغییرات آب و هوایی در سراسر منطقه و اثرات ماندگار همه‌گیری کووید-۱۹ مهم است

در حالی که استراتژی هند_آرام کانادا از زبان سختگیرانه در مورد چین استفاده می کند، این رویکرد مجموع غیر صفر به چین، برای کانادا و ژاپن به دلیل آزمایش‌های موشکی کره شمالی، اثرات مخرب محسوس تغییرات آب و هوایی در سراسر منطقه و اثرات ماندگار همه‌گیری کووید-۱۹ مهم است. این امید برای همکاری با چین در موضوعات مشترک جهانی و منطقه ای در کنار ابتکارات داخلی، دوجانبه، منطقه ای و چندجانبه برای به چالش کشیدن چین قرار دارد، از جمله زمانی که این کشور درگیر رفتارهای قهری_ اقتصادی یا غیر آن_ تعهدات حقوق بشری را نادیده می گیرد یا منافع امنیت ملی کانادا و شرکای منطقه آن ها را تضعیف می کند.

در سطح داخلی، کانادا به تقویت دفاع از زیرساخت، دموکراسی و شهروندان کانادایی خود در برابر مداخلات خارجی ادامه خواهد داد

به عنوان مثال، در سطح داخلی، کانادا به تقویت دفاع از زیرساخت، دموکراسی و شهروندان کانادایی خود در برابر مداخلات خارجی ادامه خواهد داد. در سطح دوجانبه، کانادا گفتگو با چین را برای پیشبرد منافع ملی، در عین حال وفادار ماندن به ارزش‌ها و تمرکز بی‌وقفه بر اولویت‌های خود دنبال خواهد کرد. در همین راستا، کانادا در حال بررسی تمامی سازوکارها و ساختارها، مانند یادداشت‌های تفاهم و گفتگوها، در تمام بخش‌های فدرال است تا اطمینان حاصل کند که آنها منافع ملی کانادا را در قرن بیست و یکم پیش می‌برند.

در سطح منطقه ای، کانادا رویکرد خود نسبت به چین را با سرمایه گذاری های متنوع در روابط و نهادهای منطقه ای و چشم اندازی قوی برای کشور در منطقه هند و اقیانوس آرام متعادل خواهد کرد. این موضوع شامل همکاری کانادا با شرکای خود برای مقابله با هرگونه اقدام یکجانبه ای است که «وضعیت موجود» در تنگه تایوان و همچنین دریاهای چین شرقی و جنوبی را تهدید می کند.

کانادا راه حل های جدیدی را برای مقابله با رفتارهایی که هنجارهای بین المللی را تضعیف می کند، مانند بازداشت خودسرانه شهروندان خود و فشارهای اقتصادی، دنبال خواهد کرد

در سطح چندجانبه، کانادا از نزدیک با شرکای خود برای رویارویی با واقعیت های پیچیده تاثیر جهانی چین و ادامه سرمایه گذاری در حاکمیت و نهادهای بین المللی همکاری خواهد کرد.

تایوان؛ شریک کانادا در اقیانوس هند و آرام

کانادا این موضوع را قبول دارد که فرمول‌های کوچک‌جانبه جدید که شامل تایوان می‌شود، در ایجاد حضور پایدار و معنادار در هند و اقیانوس آرام مهم خواهد بود. در نتیجه، این کشور قصد دارد با تایوان همکاری کند تا روابط مردمی قوی‌تر را با شرکای منطقه‌ای مانند استرالیا، نیوزیلند و تایوان و حمایت از آن دنبال کند. این امر همراه با تلاش‌ها برای تقویت روابط اقتصادی و مردمی آن با تایوان و در عین حال حمایت از انعطاف‌پذیری همراه است.

کشورهای همفکر و دوستانی مانند تایوان از استراتژی هند_اقیانوس آرام کانادا استقبال خواهند کرد، به خصوص که این استراتژی رویکردی جامع دارد که چین را بخشی از هند و اقیانوسیه می کند، نه برعکس.

کد خبر: ۲۴۰٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha