۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲
پیروی قیمت آهن از مواد اولیه

پیروی قیمت آهن از مواد اولیه

روز گذشته روند کلی قیمت روز آهن آلات در اکثر حوزه‌ها به صورت کاهشی بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته روند کلی قیمت روز آهن آلات در اکثر حوزه‌ها به صورت کاهشی بود اما شمار زیادی از مبادی فروش ثبات قیمت داشتند و چند کارخانه هم در بازار میلگرد با افزایش قیمت همراه بودند.

بازار ارز روز گذشته نیز روند نسبتا ثابتی داشت و قیمت دلار نوسان چندانی نداشت. به این صورت که هر دلار بازار آزاد در پایان روز روی ۴۹ هزار و ۱۵۰ تومان بسته شد.

نوسانات قیمت آهن کیلویی
روند اصلاح قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل گالوانیزه، پروفیل آلومینیوم و سایر پروفیل‌ها روز گذشته نیز تداوم داشت و هر کیلو پروفیل بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت اگرچه شماری از مبادی فروش هم قیمت‌ قوطی آهن را ثابت اعلام کردند.

قیمت روز لوله مانیسمان، قیمت لوله داربست و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم در عمده مبادی فروش بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشتند. قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری هم در کلیه مبادی فروش بدون تغییر عرضه شد. قیمت نبشی ناب تبریز ۳ میل ۴*۴ روز گذشته با افزایش ۱۰۰ تومانی در هر کیلو ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان به فرش رسید.

قیمت میلگرد آجدار روز گذشته در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما در چند کارخانه افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی هم گزارش شد. به عنوان نمونه قیمت میلگرد نیشابور با کمی افزایش در هر کیلو ۲۴ هزار و ۶۱۰ تومان اعلام شد، قیمت میلگرد میانه نیز حدود ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و هر کیلو از آن ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید اما قیمت میلگرد ابرکوه همچنان ثابت بود و ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان برآورد شد.

قیمت روز میلگرد بنا بر برخی شنیده‌ها حدود ۲۳، ۴۰۰ تا ۲۵، ۰۰۰ تومان اعلام می‌شود و متوسط قیمت آن نیز ۲۴، ۱۱۰ تومان برآورد شدکه طی یک هفته گذشته به‌رغم برخی تغییرات جزئی، نسبتا ثابت بوده است.

قیمت انواع ورق سرد روز گذشته نیز ثابت اعلام شدند به طوری که قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی و قیمت ورق استیل در کلیه شرکت‌ها بدون تغییر عرضه شدند. قیمت ورق سیاه نیز در غالب شرکت‌ها ثبات داشت اما قیمت ورق آهن کاویان در برخی ضخامت‌ها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش داشت.

قیمت روز تیرآهن در غالب مبادی فروش در هر شاخه بین ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان کاهش داشت و شماری از مبادی فروش هم بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است امروز حدود ۲۸۵ هزار و ۳۰۶ تن محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که از این میزان ۲۳۴ هزار و ۴۴۰ تن به میلگرد اختصاص دارد. قیمت میلگرد امروز در عرضه بورس با ۴.۵ درصد کاهش، حدود ۲۲ هزار و ۳۸۸ تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین حدود ۲۷ هزار و ۹۸ تن تیرآهن عرضه می‌شود که قیمت این محصول نیز در هر کیلو ۲۲ هزار و ۹۵۳ تومان تعیین شده است که گویا حدود ۱.۳ درصد افزایش یافته است. علاوه‌براین حدود ۲ هزار و ۹۰ تن ناودانی، ۲ هزار و ۲۷۸ هزار تن نبشی، ۱۹ هزار و ۴۰۰ تن ورق گرم عرضه می‌شود.

براساس گزارش‌ها از ابتدای مرداد تا کنون بازارساز برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت‌ها خرید شمش بورسی را آزاد کرد، همچنین خرید اعتباری از بورس نیز مجاز شد، از همین رو از ابتدای مرداد تا کنون طبق نمودار قیمت آهن کیلویی نحصولات نهایی در فشار افزایش نرخ شمش و آهن اسفنجی قرار گرفته و ناگزیر روی ریل افزایش تدریجی قرار دارد و اگر نمودار قیمت‌ها را بررسی کنیم متوجه این سیر افزایشی خواهیم شد. در ادامه رشد تدریجی قیمت میلگرد ۱۴ اصفهان روی نمودار قیمت میلگرد در یک ماه گذشته نمایش داده شده است.

طبق آمار قیمت محصولات اولیه و میانی در بازارهای صادراتی تا حدودی افزایش یافته است و اتصال بازار صادراتی به بازار داخلی، به رونق شمش در بازار داخلی منجر شده است این در حالی است که قیمت اهن الات در پایین دست زنجیره فولاد با رکود عمیقی همراه است و بازار صادراتی چین نیز رونق چندانی ندارد.

افزایش تدریجی قیمت شمش و آهن اسفنجی یک ماه اخیر به افت تقاضای بیشتر محصولاتی مانند میلگرد و تیرآهن و سایر محصولات پایین دست منجر شده است و از آنجایی که در بازار داخلی ما سیستم قیمتگذاری دستوری حاکم است احتمالا حمایت از صاحبان صنایع همچنان ادامه‌دار بوده و قیمت‌ها به تدریج و به آرامی تقویت خواهند شد. البته این روند تا زمانی است که بازارساز همچنان به فکر حمایت از تولیدکنندگان باشد و ممکن است مجددا برنامه و دستورالعمل جدید اجرا کند که تغییر روند بازار را در پی داشته باشد.

کد خبر: ۲۴۰٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha