۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
سوآپ طرحی شکست خورده برای تهران است| تفاهم نامه قطعه سازان و وزارت صمت برای تولید خودروهای برقی
بازار گزارش می دهد

سوآپ طرحی شکست خورده برای تهران است| تفاهم نامه قطعه سازان و وزارت صمت برای تولید خودروهای برقی

خداپسند مدیرعامل کویر موتور در خصوص موتورسیکلت های برقی با فناوری سوآپ به بازار گفت: پروژه سوآپ در شهر تهران یک طرح شکست خورده است، زیرا زیرساخت های مناسب استفاده از این فناوری در کشور وجود ندارد.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی وزیر صمت و شهردار تهران با حضور مدیران عامل شرکت های خودروساز ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران را افتتاح کردند. موضوعی که در نگاه کلی نوید بخش کاهش مصرف سوخت و آلایندگی است و در توجه به جزئیات نگران کننده، زیرا بیشتر موضوعاتی که مپنا با عجله وزارت صمت دنبال می کند، بدون بررسی زیرساخت ها، ترویج فرهنگ یا حتی ایجاد امکانات مناسب است. این موضوع در دراز مدت می تواند برای حمل و نقل برقی چالش جدی ایجاد کند، بنابراین باید دولت در خصوص برنامه برقی سازی محتاطانه تر گام بردارد.

میرزایی: بلوغ نامتقارن زیرساخت شارژ خودروهای برقی در تهران نتیجه نبود آینده نگری است، فقدان آشکار نقشه راه برقی سازی با دقت طراحی شده ممکن است به طور بالقوه فضایی از عدم قطعیت برقی سازی حمل و نقل ایجاد کند

بلوغ نامتقارن زیرساخت شارژ خودروهای برقی

علی میرزایی کارشناس راهبرد صنعت خودرو در خصوص برنامه برقی سازی حمل و نقل تهران به خبرنگار «بازار» گفت: ریسک های اقتصادی پیش بینی نشده ناشی از وسعت تغییر به خاطر برقی سازی، توسعه صنایع و توسعه اقتصادی را کند می کند. برقی سازی حمل و نقل بدون شک در هر کشوری چالش برانگیز است که نیازمند تخصیص منابع کلان مالی مختلف است.

این کارشناس راهبرد صنعت خودرو در خصوص پاسخ وزیر صمت به «بازار» مبنی بر تدوین چشم انداز، بیان کرد: فقدان آشکار نقشه راه برقی سازی با دقت طراحی شده ممکن است به طور بالقوه فضایی از عدم قطعیت را در بین تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و مصرف کنندگان ایجاد کند و ناخواسته مانع جذب یکپارچه برق سازی حمل و نقل شود. انتشار ناکافی دانش در مورد وسایل نقلیه برقی در زمان مناسب که ناشی از فقدان ابتکارات آموزشی پیشگیرانه است، می تواند باعث ایجاد نگرانی در بین مردم شود و در نتیجه مانع از فراگیر شدن روش های حمل و نقل پاک شود.

وی افزود: پرداخت هدفمند یارانه های سوخت و انرژی، بدون طراحی سیاستگذاری نقد شده، می تواند به طور بالقوه به سیاست های بیهوده تبدیل شود و به طور ناخواسته منابع را بدون نتیجه هدر دهد و باعث نارضایتی مصرف کنندگان از تغییرات یارانه های سوختی شوند.

سوآپ طرحی شکست خورده برای تهران است| تفاهم نامه قطعه سازان و وزارت صمت برای تولید خودروهای برقی

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص رونمایی از ایستگاه های شارژ خودرو برقی در تهران، اظهار داشت: بلوغ نامتقارن زیرساخت شارژ که نتیجه نبود آینده نگری است، ممکن است مانعی برای پذیرش بدون مانع وسایل نقلیه برقی و تجربه شارژ ایجاد کند. همچنین فقدان گیج‌کننده برنامه‌ریزی برقی سازی شهری به طور بالقوه رشد شتاب زده و تصادفی زیرساختی در شهر را تسریع کند و کارآمدی و زیبایی زیر ساختهای شهری را به خطر می اندازد. در غیاب سیاست گذاری فنی تایید شده برقی سازی، شوراهای شهر و شهرداری متأسفانه ممکن است اولویت بندی زیرساخت های وسایل نقلیه برقی را به حاشیه برانند و در نتیجه بر اهداف زیست محیطی و پیشرفت شهرداری تأثیر بگذارند.

میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر زنجیره تامین صنایع خودروسازی آمادگی ارائه خدمات به خودروهای برقی را ندارد، توضیح داد: آشفتگی های قطعه سازان با افزایش ناگهانی تقاضا برای قطعات خودروی برقی ممکن است به اختلالات زنجیره تامین منجر شود و به طور بالقوه سرعت بومی سازی را کاهش دهد. وی افزود: بر حسب نوع کمبود این آشفتگی امنیت ملی را نیز می تواند در برخی تکنولوژی ها مانند نرم افزار های مرتبط به خطر بیاندازد.

سوآپ طرحی شکست خورده برای تهران است| تفاهم نامه قطعه سازان و وزارت صمت برای تولید خودروهای برقی

نجفی منش: طی هفته های آینده یک تفاهم نامه میان قطعه سازان با وزارت صمت منعقد می شود

تفاهم نامه قطعه سازان و وزارت صمت

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص تولید خودروهای برقی به «بازار» گفت: تولید خودرو برقی بسیار ساده و راحت تر از محصولات بنزینی است، خودروهای برقی بدنه، کابین، سیستم تعلیق و امکانات رفاهی مشترکی با محصولات بنزینی دارند. تنها تفاوت خودروهای برقی با محصولات بنزینی وجود باتری، موتور الکتریکی در چرخ ها و سیستم شارژ است. لذا تولید این محصولات در شرکت های خودروسازی پیچیدگی خاصی ندارد.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به اینکه بسیاری از قطعات خودروهای بنزینی در محصولات الکتریکی حذف شده است، بیان کرد: عامل اصلی تعیین قیمت خودروهای برقی، باتری این محصولات است که توان تولید آن در کشور وجود ندارد. برای تولید خودرو یا موتورسیکلت برقی باید سل ها باتری لیتیومی به کشور وارد در داخل فرآیند پکینگ آن انجام شود.

نجفی منش در خصوص توان فنی زنجیره تامین برای تولید قطعات خودروهای برقی به خبرنگار «بازار» گفت: طی هفته های آینده یک تفاهم نامه میان قطعه سازان با وزارت صمت منعقد می شود که براساس این موضوع زنجیره تامین گامی جدی برای تولید قطعات خودروهای برقی بر می دارد.

این فعال صنعت خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی براینکه از چه زمانی می توان انتظار ورود خودروهای برقی تولید داخل به بازار را داشت، بیان کرد: این موضوع بستگی به سیاست ها و اراده دولت دارد، صنایع خودروسازی می توانند براساس نمونه محصولات ساخته شده ظرف مدت شش ماه نخستین محصول تجاری را راهی خیابان ها کنند.

سوآپ طرحی شکست خورده برای تهران است| تفاهم نامه قطعه سازان و وزارت صمت برای تولید خودروهای برقی

خداپسند: براساس آنچه که متولیان این صنعت اعلام کردند، سوآپ یعنی باتری در اختیار شهرداری، در کشور ما باید باتری در اختیا مالک باشد

سوآپ طرح شکست خورده در تهران

رحیم خداپسند مدیرعامل کویر موتور در خصوص برنامه عرضه ۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی تا پایان سال در تهران به «بازار» گفت: شاید وزیر صمت یا سایر مسئولان براساس امکانات و توانمندی های مپنا چنین موضوعی را مطرح کردند، تا جایی که مطلع هستم تاکنون هیچ تولیدکننده موتورسیکلت در کشور سرمایه گذاری قابل توجه برای تولید محصولات برقی انجام نداده است.

مدیرعامل کویر موتور در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی براینکه در چه صورتی تولیدکنندگان موتورسیکلت می توانند ۲۰۰ هزار دستگاه محصول برقی عرضه کنند، بیان کرد: مشروط براینکه متولی برای تامین باتری در کشور راهی پیدا کند، می توان ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی راهی خیابان ها کرد. باید توجه داشت که باتری این محصولات لیتیومی بوده و بیشتر قطعات آن وارداتی است، در کشور فقط می توان باتری این محصولات را مونتاژ کرد.

وی افزود: اگر همین امروز اقدام به تولید موتورسیکلت برقی کنم، فقط شش تا هشت ماه زمان جهت دریافت استانداردهای آن نیاز است. معتقدم دولت برای دست یابی به تیراژ مذکور احتمالا اقدام به واردات خواهد کرد.

خداپسند با بیان اینکه قوای محرکه موتورسیکلت های برقی امکان ساخت در کشور ندارد به بازار توضیح داد: در کشور تاکنون فقط نمونه سازی قطعات موتورسیکلت های برقی انجام شده و هیچ یک تاکنون تجاری نشدند. در بهترین شرایط فقط می توان فقط ۳۰ درصد از تکنولوژی موتورسیکلت های برقی را در کشور بومی سازی کرد، مابقی قطعات این محصولات باید وارد شود.

مدیرعامل کویر موتور با اشاره به این موضوع که دولت به دنبال موتورسیکلت های برقی با شارژ سوآپ هست، به بازار گفت: ایستگاه های شارژ سوآپ و محصولاتی با این تکنولوژی فقط منجربه افزایش تقلب در باتری های سوآپ و افزایش شکایت های قضایی می شود. براساس آنچه که متولیان این صنعت اعلام کردند، سوآپ یعنی باتری در اختیار شهرداری، در کشور ما باید باتری در اختیا مالک باشد.

خداپسند با بیان اینکه پروژه سوآپ در شهر تهران یک طرح شکست خورده است به بازار توضیح داد: باتوجه به اینکه یک راکب موتورسیکلت کار روزانه حدود ۱۵۰ کیلومتر پیمایش در شهر دارد، بهترین شیوه شارژ موتورسیکلت های برقی استفاده از ایستگاه و محصولی با فناوری شارژ سریع است.

وی افزود: اگر دولت زیرساختی فراهم کرده که سوآپ در تهران به بهترین شکل ممکن اجرایی شود، به عنوان یک تولیدکننده از ما دعوت کند و اطلاعات و برنامه های خود را در اختیار ما جهت افزایش تیراژ موتورسیکلت های برقی نیز قرار دهد.

کد خبر: ۲۴۰٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • آستانه فشار IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      2 0
      چرا عزیزم جواب نمی ده ماشین بی رویه تولید نکن اما به جایش ماشین برقی برای مردم بساز نفت رو هم بگذار برای آیندگان تاکی منفعت طلبی وضرر خواستن برای مردم
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      0 0
      پس چجوری شرکت گوگورو در چند کشور از جمله تایوان این طرح اجرا کرد !! توی کپسول مایع گاز هم ما سواپ داشتیم چرا انجا تقلب نبود ، اینها بهانه های بنی اسرائیلی هست میشود به هر باتری بصورت پنهانی یک جی پی اس بست انرا رهگیری کرد . دنیای فناوری اطلاعات الان پیچیده تر از گذشته هست.