۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
فرانسه یک تولیدکننده بزرگ اورانیوم را از دست داد

فرانسه یک تولیدکننده بزرگ اورانیوم را از دست داد

گابن عضو اوپک و یکی از مهمترین تامین کنندگان اورانیوم با تولید سالانه ۱۷۵۰ تن است و فرانسه هم بیش از ۱۵۰۰ نظامی در این کشور ثروتمند اما فقیر دارد.

به گزارش بازار، گابُن با نام رسمی جمهوری گابُن کشوری است واقع در غرب آفریقای مرکزی، که در کنار خلیج گینه و در سواحل شرقی اقیانوس اطلس قرار گرفته‌است و با کشورهای جمهوری کنگو، کامرون و گینه استوائی همسایه است. شهر «لیبرویل» (به معنای آزادشهر)، پایتخت گابُن است و از دیگر مراکز پرجمعیت آن می‌توان به «پُرژانتی» و «فرانس‌ویل» اشاره کرد.

زبان رسمی مردم گابُن فرانسوی (بخاطر استعمار خونین فرانسه بر این کشور) می‌باشد، زبان‌های بومی و قبیله‌ای نیز در این کشور رایج است. جمعیت گابُن ۲٬۲۲۶٬۰۰۰ نفر است که از این لحاظ در رتبهٔ صد و چهل و ششمین کشور جهان جای می‌گیرد.

مساحت این کشور برابر ۲۶۷٬۷۴۵ کیلومتر مربع است که از این بابت هفتاد و ششمین کشور جهان به‌شمار می‌آید. از مهم‌ترین شهرهای گابُن، پُرژانتی، فرانس‌ویل، اویم، و موآندا را می‌توان نام برد.

گابن عضو اوپک و یکی از مهمترین تامین کنندگان اورانیوم با تولید سالانه ۱۷۵۰ تن است و فرانسه هم بیش از ۱۵۰۰ نظامی در این کشور ثروتمند اما فقیر دارد. چندین دهه است که در این کشور با حمایت فرانسه پدر و پسر حکومت می‌کردند.

کد خبر: ۲۴۰٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha