۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
واسطه گری و برج سازی بانک های خصوصی به جای تولید | صنعت نیازمند حمایت است
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی انتقاد کرد

واسطه گری و برج سازی بانک های خصوصی به جای تولید | صنعت نیازمند حمایت است

گرگان- فردوسی، تولید کننده کاغذ تیشو در گلستان گفت: بانک های خصوصی بیشترین تسهیلات را در حوزه واسطه گری پرداخت می کنند و این یک ظلم بزرگ به صنعت و تولید کننده گان است.

ابوذر فردوسی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بانک‌ها اکسیر حیات بخش هر اقتصاد است؛ در کشور ما نیز حوزه صنعت بانک محور بوده و ۸۰ درصد سرمایه گذاری در حوزه صنعت با مشارکت بانک ها انجام می شود.

مدیرعامل شرکت شیمی پژوهش تجارت فردوسی با اشاره به اینکه در این شرایط تحریم و جنگ نابهنگام اقتصادی سیاست های انقباضی بانک ها چندان موفق نبوده است، خاطرنشان کرد: سیاست انقباضی برای تزریق و مهار پول در بازار خوب است اما به شرط اینکه به صورت اصولی پیش برود.

رئیس کمیسیون صنایع، معادن و انرژی اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: متاسفانه در کشور ما بانک های دولتی بیشتر به دنبال پرداخت تسهیلات تکلیفی هستند که هیچ کمکی به رشد صنعت، اقتصاد و اشتغالزایی ندارد و بانک های خصوصی نیز تسهیلات را به واسطه گرها پرداخت می کنند.

وی ادامه داد: پول های که بانک خصوصی از بازار جمع می کند در قالب تسهیلات به واسطه گرها می دهد و آنها با این پول در شهرهای بزرگ برج های می سازند و به ازای هر برجی که با این تسهیلات ساخته شده چند کارخانه نابود می شود.

این تولید کننده کاغذ تیشو با بیان اینکه سیاست کنترل پول زمانی می تواند راهگشا باشد که در حوزه تولید و صنعت هزینه شود، افزود: در کشور شاهد رشد پول در بازار هستیم اما در حوزه صنعت پول نداریم و این یک ضربه بزرگ به صنعت است.

نقش بانک ها در ناترازی پولی

وی تاکید کرد: بانک ها به واحدهای صنعتی تسهیلات پرداخت نمی کنند اما می بینیم برای واسطه گری هنوز پول است؛ بانک ها ناترازی را عامل اصلی این مشکل می دانند اما واقعا این ناترازی را چه کسی خلق کرده است؟

فردوسی گفت: کشاورز، صنعت گر و تولید کننده نمی تواند خالق این ناترازی باشد چرا که تولید پول توسط بانک مرکزی انجام می‌شود اما هزینه این ناترازی را متاسفانه تولید کننده پرداخت می کند.

مدیرعامل شرکت شیمی پژوهش تجارت فردوسی ترسیم بسته های حمایتی خارج از نظارت مجلس را از دیگر موضوعات در حوزه بانک ها برشمرد و گفت: بسته های حمایتی باید زیر نظر کمیسیون اقتصادی مجلس نوشته شود و مجلس آن را مورد بررسی قرار دهد.

وی متذکر شد: پول استان های کم برخوردار مانند گلستان از بازار توسط بانک خصوصی جمع آوری شده و در پایتخت سرمایه گذاری می شود و بیشتر تسهیلات بانک های خصوصی به آشنایان و دوستان پرداخت می شود.

فردوسی گفت: یکی از بانک در سال ۹۳ طبق آمار ۸۸ درصد تسهیلات را به همکارهای خودش پرداخت کرده بود و این یک ظلم بزرگی به صنعت گر است.

کد خبر: ۲۴۰٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha