۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
بهار صادرات در تابستان کویر| دروازه ها برای سرمایه گذاران خارجی گشوده می شود؟
بازار از سمنان گزارش می دهد؛

بهار صادرات در تابستان کویر| دروازه ها برای سرمایه گذاران خارجی گشوده می شود؟

سمنان- آمارها نشان از رشد صادرات محصولات تولیدی استان سمنان می دهد شاخصی که با جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند بهبود هم پیدا کند. 

بازار، گروه استان ها: طبق آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران و گمرک کشور، صادرات در استان سمنان رشد خوبی نسبت به یکی دو سال قبل داشته است. بخش زیادی از این رشد البته مرهون مجاهدت های اقتصادی بخش خصوصی است اما حمایت های دولتی را هم نباید نادیده گرفت.

کارشناسان عقیده دارند که با جذب سرمایه گذاری خارجی حتی می توان شاخص های توسعه صادراتی را در استان مستعد سمنان به خصوص در بخش های صنعتی و فرآوری معدنی، ارتقا هم داد به ویژه این امر با انتخاب سمنان به عنوان نماینده ایران در کنرسریوم گردشگری بین المللی راه ابریشم، تسهیل نیز شده است.

سمنان امسال به عنوان نماینده ایران در کنرسیوم جاده ابریشم انتخاب شد کنرسیومی که به پیشنهاد چین و با حضور ۲۰ کشور دنیا شامل روسیه، ایران، قزاقستان، چین و ... با محوریت تسهیل گری در زمینه فرهنگی و اقتصادی و با تکیه بر گردشگری، می تواند فرصت خوبی برای جذب سرمایه های خارجی باشد.

صددر ۳ مجوز سرمایه گذاری خارجی در استان سمنان

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، از صدور سه مجوز سرمایه گذاری جدید خارجی در استان خبر داد و گفت: در سال گذشته پنج و نیم میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان صورت گرفته است.

دیانی مدیرکل اقتصاد و دارایی استان سمنان: مجوز پنج و نیم میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان سمنان صادر شده است

علیرضا دیانی ضمن بیان اینکه مجوز پنج و نیم میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان سمنان صادر شده است، تاکید کرد: این سرمایه گذاری عمدتاً در بخش های تولیدی و مزیت های اقتصادی شاخص استان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در سال جاری سه مجوز سرمایه گذاری خارجی دیگر نیز در استان صادر می شود، افزود: این سه سرمایه گذاری جدید در بخش صنایع فلزی و با مشارکت کشورهای دنیا خواهد بود و می تواند تاثیر بسزایی در ارتقای کیفی و کمی تولیدات استان سمنان داشته باشد.

رشد صادرات در استان سمنان | جذب سرمایه گذاری خارجی در اولویت قرار گرفت

جذب سرمایه خارجی به ویژه از چین

میرکل اقتصاد دارایی استان سمنان بیان کرد: امسال جذب ۵.۵ میلیون دلار جذب سرمایه خارجی در استان به تصویب رسید که تاکنون بیش از ۴ میلیون دلار آن جذب شده که البته بخش عمده این سرمایه گذاری توسط چینی ها صورت گرفته است.

دیانی دیپلماسی سازنده دولت سیزدهم را در این مقوله موثر دانست و تاکید کرد: سرمایه گذاران چینی متقاضی سرمایه گذاری در بسیاری از بخش ها و از جمله در بخش معادن استان هستند که ظرفیت ها و مزیت های خوب اقتصادی نیز در این بخش ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه نکته قابل توجه اما این است که این ارقام تمام سرمایه گذاری خارجی در استان سمنان نیست بلکه رقم سرمایه گذاری واقعی به مراتب بیشتر است، تاکید کرد: بخشی از سرمایه گذاری های خارجی در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان ثبت رسمی نمی شود لذا میزان واقعی سرمایه گذاری های خارجی در استان رقم بیشتری از ارقام اعلام شده است.

۳۱ کشور دنیا میزبان کالاهای تولیدی استان سمنان است

مدیرکل گمرک استان سمنان اما از صادرات کالاهای تولیدی استان سمنان به ۳۱ کشور دنیا در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در چهار ماهه اول سال جاری بیش از ۹۰ هزار تن کالا به اقصی نقاط دنیا مانند قزاقستان عراق، افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی صادر شده است.

مدیرکل گمرک استان سمنان: ۴۵ میلیون دلار ارزش کالاهای صاراتی استان سمنان در سال جاری بوده است

مرتضی حاجیان نژاد با بیان اینکه ۴۵ میلیون دلار ارزش کالاهای صاراتی استان سمنان در سال جاری بوده است، تاکید کرد: در چهار ماهه نخست سال جاری صادرات کالا از استان سمنان ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی از رشد ارزش کالاهای صادراتی استان سمنان نیز در سال جاری خبر داد و ابراز کرد: ارزش هر تن کالای صادراتی استان سمنان در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل یک سوم یا ۳۳ درصد بیشتر شده که نشان از کیفی شدن صادرات در استان دارد.

رشد صادرات در استان سمنان | جذب سرمایه گذاری خارجی در اولویت قرار گرفت

مزیت های قابل سرمایه گذاری چیست؟

تحقیقات خبرنگار بازار نشان می دهد که بیشترین میزان سرمایه گذاران خارجی در استان سمنان متعلق به کشورهای چین، افغانستان، روسیه و بلاروس و هند هستند سرمایه گذارانی که البته می توانند از کشورهای بیشتری باشند به شرط آنکه بتوانیم داشته های استان سمنان را بیش از گذشته بشناسانیم. اما سوال اصلی اینجا است که برای این امر، باید چه اقدامی را صورت داد؟

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه استان سمنان نیازمند گروه رایزن اقتصادی است، می گوید: یک اکیپ رایزن اقتصادی که بتواند داشته های استان سمنان را به صورت طرح های مزیت دار ویژه سرمایه گذاری معرفی کند، نیاز است.

دربانیان کارشناس: نخستین زمینه می تواند انرژی خورشیدی باشد چرا که استان سمنان در برخی نقاط مانند جنوب دامغان ۳۲۰ الی ۳۳۰ روز آفتابی در سال دارد

مهدی دربانیان با بیان اینکه اکیپ رایزن اقتصادی می تواند به ما کمک کند که در تعامل با تجار و سرمایه گذاران خارجی، داشته های خودمان را بهتر معرفی کنیم، ابراز کرد: حالا که سمنان به عنوان نماینده ایران در کنسرسیوم گردشگری جاده ابریشم معرفی شده، وجود یک هیئت رایزن اقتصادی برای جذب سرمایه گذاری از نان شب واجب تر است.

معدن، صنعت و انرژی سه گانه جذب سرمایه گذاری خارجی سمنان

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که در چه زمینه هایی می تواند مزیت های استان سمنان را به سرمایه گذاران خارجی شناسند، تاکید کرد: نخستین زمینه می تواند انرژی خورشیدی باشد چرا که استان سمنان در برخی نقاط مانند جنوب دامغان ۳۲۰ الی ۳۳۰ روز آفتابی در سال دارد که کمتر نقطه ای چنین شرایط را خواهد داشت.

دربانیان با بیان اینکه نباید از یاد برد که در خارج برای ۲۰۰ روز آفتابی میلیارد ها دلار سرمایه گذاری می شود ما بیش از ۹۶ درصد از سال را در استان سمنان آفتاب کامل داریم اما در جذب سرمایه گذار خارجی در این زمینه ناکام بوده ایم، بیان کرد: دومین مزیت می تواند معدن باشد زیرا ما دارای معادن گسترده ای هستیم.

وی با بیان اینکه معادن فلزی و به خصوص فرآوری معدنی دیگر موضوعی است که در استان سمنان می تواند جذب سرمایه گذار خارجی را داشته باشد، افزود: سومین زمینه می تواند صنایع شاخص مانند ژنراتور، کنتور برق، خودروسازی و قطعه سازی، داروسازی دامی و ... باشد که تک تک آنها مزیت های عمده و دانه درشت اقتصاد تولید محور صنعتی استان سمنان و حتی بعضاً کشورمان محسوب می شوند.

چه باید کرد؟

یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه یکی از اقداماتی که ما باید در استان سمنان مد نظر قرار دهیم، این است که مزیت های قابل سرمایه گذاری خارجی مان را بر حسب نیاز کشورهای منطقه و کشورهایی که بیشتر با آنها در تعامل اقتصادی هستیم بچینیم، تاکید کرد: برای مثال ما می توانیم از خودمان سوال کنیم که ما در استان سمنان چه چیزی داریم که چینی ها حاضر به سرمایه گذاری بر روی آن هستند.

حسن همتیان بیان کرد: به عبارت دیگر باید از خودمان بپرسیم که اولاً استان سمنان چه نیازی از کشورمان را تامین می کند و در ثانی چه نیازی را مثلا از کشور چین برآورده می سازد لذا بر روی آن مزیت به خصوص تاکید و تمرکز کنیم و بر حسب نیازی که چین بر آن مزیت به خصوص دارد، توجهات را جلب کرده و آن مزیت را تقویت کنیم.

همتیان کارشناس: باید بر روی نیاز چین که ما در استان سمنان می توانیم آن را تامین کنیم تمرکز کنیم

وی با بیان اینکه این الگویی است که چین در تولیدات خود در پیش گرفته و موفق شده است، افزود: باید شبیه این الگو را ما در استان سمنان پیاده کنیم برای مثال بدانیم که چین نیاز به تولید میل لنگ برای خودروی سواری و شاسی بلند دارد کافی است این نیاز را احصا کنیم و بتوانیم طرح قابل سرمایه گذاری با بازده مناسب و تامین نیاز چین را معرفی و به زبان چینی ترجمه کنیم تا در جریان سفر سفیر چین به سمنان در قالب کنرسیوم گردشگری جاده ابریشم آن را ارائه کنیم.

چرخه نیاز سنجی را باید برعکس کرد

این کارشناس همچنین گفت: در واقع صحبتی که این کارشناس می کند برعکس کردن نیاز سنجی و مزیت شناسی در استان سمنان سابقاً مسئولان و کارشناسان بر این عقیده بودند که مزیت اقتصادی ما در واقع همان نقطه قوت ما به لحاظ اقتصادی است اما در شرایط کنونی جدید که سرمایه گذاری خارجی بسیار دشوار تر شده به نظر می رسد که وقت آن رسیده تا این چرخه را برعکس کنیم.

همتیان بیان کرد: به عبارت دیگر به جای اینکه بر روی مزیت خودمان مثلا کرومیت یا بالزامیت تمرکز کرده و آن را معرفی کنیم، بیاییم و بر روی نیاز چین که ما در استان سمنان می توانیم آن را تامین کنیم تمرکز کرده و طرح های قابل سرمایه گذاری خودمان را بر آن حسب بنویسیم در این صورت یک نوه الزام هم پیدا می کنیم که حتماً به سمت ارتقای خودمان در آن بخش پیش برویم.

در مجموع باید گفت که کنسرسیوم جاده ابریشم یک فرصت طلایی است که چرا که سمنان به یکباره شاهد سیل سرمایه گذاران، سفرا، مسئولان، رایزن های اقتصادی و فرهنگی و گردشگری و ... است که به این استان سفر می کنند لذا باید از این فرصت خوب بهره برد و طرح های قابل سرمایه گذاری در این استان را معرفی کرد.

کد خبر: ۲۴۰٬۴۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha