۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
سومین بازار آب کشور در سمنان راه اندازی شد | تلاش برای ترغیب کشاورزان به صرفه جویی
گزارش خبری بازار؛

سومین بازار آب کشور در سمنان راه اندازی شد | تلاش برای ترغیب کشاورزان به صرفه جویی

سمنان- سومین بازار آب کشور با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزیر نیرو و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در سمنان راه اندازی شد. 

بازار، گروه استان ها: نخستین بازار آب استان سمنان و سومین بازار آب کشور، با حضور معاون وزیر نیرو، معاونان استاندارد سمنان و مسئولان استانی حوزه وزارت نیرو در قالب طرحی موسوم به «دفتر کارگزاری بازار تبادل آب سمنان» به بهره برداری رسید.

در این طرح کشاورزان آب صرفه جویی خود را که از ارتقای بهره وری و صرفه جویی آبیاری استحصال و ذخیره کرده اند را می توانند برای مصارف دیگر بفروشند و از این سریق کسب درآمد کنند. در نتیجه یکی از تاکیدات مجموعه آب منطقه ای سمنان و وزارت نیرو، اقناع سازی کشاورزان و بهره برداران برای حضور در این طرح است.

طبق اعلام وزارت نیرو، هدف از تشکیل بازار آب این است که کشاورز این امکان را داشته باشد در صورت صرفه‌جویی ناشی از افزایش بهره‌وری آب کشاورزی، میزان مازاد بر آب مصرفی خود را به صورت رقابتی و با قیمت مناسب برای مصارف دیگر به فروش برساند.

سمنان سومین استان کشور در اجرای بازار آب

به گفته معاون وزیر نیرو این طرح در راستای همراهی کشاورزان برای کاهش مصرف آب در کشور اجرایی شده است مریم نجفی کارگر در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: شش استان برای پایلوت این طرح برگزیده شده که سمنان نیز در زمره آنها است.

معاون وزیر نیرو: با توجه به کمبود منابع آبی در استان سمنان، از ایجاد بازار آب در سمنان استقبال شد

نجفی کارگر با بیان اینکه تنش های آبی سبب انتخاب سمنان برای سومین استان میزبان این طرح بوده است، تاکید داشت: طرح بازار آب از جمله طرح‌های پیشران است که با توجه به کمبود آب در استان اجرا می شود.

وی با بیان اینکه با توجه به کمبود منابع آبی در استان سمنان، از ایجاد بازار آب در سمنان استقبال شد، گفت: سمنان، سومین استانی در کشور است که کارگزاری بازار آب در آن راه‌اندازی شده و قرار است در سه استان دیگر هم این طرح به اجرا در بیاید.

سومین بازار آب کشور در سمنان راه اندازی شد | تلاش برای ترغیب کشاورزان به صرفه جویی

افزایش دانش بنیان های حوزه آب و انرژی

معاون تحقیقات و فناوری وزیر نیرو گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا ابتدای سال جاری شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه برق و آب کشور به یک هزار واحد رسیده است لذا باید تاکید کرد که حمایت از دانش بنیان ها و اقدامات ویژه در حوزه کاهش مصرف آب و برق در زمره اولویت های وزارتخانه است.

نجفی کارگر در ادامه از توجه وزارتخانه به مقوله دانش بنیان و راهکارهای ارتقای بهره وری خبر داد و افزود: در مجموعه وزارت نیرو، تعداد شرکت های فعال دانش بنیان در دولت سیزدهم ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش داشته است.

وی ضمن بیان اینکه برای تشکیل شبکه ملی بازار آب در کشور برنامه ریزی شده است، تاکید کرد: بستر و فضای رقابتی تحت عنوان بازار آب، در این طرح فراهم شده تا بتوانیم منابع حاصل از بهره‌وری و صرفه‌جویی آب را به خود کشاورزان بازگردانیم.

بازار آب، اقدام ویژه وزارت نیرو

مدیرعامل آب منطقه ای سمنان نیز ضمن بیان اینکه افتتاح رسمی سومین کارگزاری بازار آب موسوم به بانک و بازار محلی سهم آب کشور در سمنان یکی از اقدامات ویژه ای است که شاهد اجرای آن هستیم، گفت: کاهش فشار بیشتر به منابع آبی زیرزمینی برای تخصیص مصارف صنعت یکی از اهداف اجرای این طرح در استان سمنان است.

عسگری مدیرعامل آب منطقه ای سمنان: قرار نیست بخش زیادی از آب چاه‌ها در بازار آب به فروش برسد

محسن عسگری با بیان اینکه افزایش سهم صنعت از آب مصرفی در سمنان با تغییر رژیم مصرف آب از نتایجی است که انتظار آن با اجرای طرح بازار آب می‌رود، تاکید کرد: در اجرای طرح بازار آب قرار نیست سطح زیر کشت یا تولید محصولات کشاورزی برای صرفه‌جویی و عرضه آب بخش کشاورزی در بازار کاهش یابد.

وی با بیان اینکه به‌عنوان یکی از شروط اصلی، حداقل میزان تولید کشاورزی متقاضیان شرکت در بازار آب، باید مانند سال‌های گذشته باشد، توضیح داد: قرار نیست بخش زیادی از آب چاه‌ها در بازار آب به فروش برسد و در نهایت و در البته صورت صرفه‌جویی و رعایت شروط لازم این طرح از سوی کشاورزان، حداکثر ۱۰ درصد از حجم پروانه برداشت آب کشاورزی معتبر قابل‌فروش خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان همچنین با اشاره به ضرورت اقناع سازی کشاورزان استان گفت: این طرح در واقع به نفع کشاورزان است لذا از امروز دفتر کارگزاری بازار آب سمنان به‌صورت رسمی انجام تسهیلگری اجتماعی و شناخت خریداران و فروشندگان و کشف قیمت را صورت می دهد.

سومین بازار آب کشور در سمنان راه اندازی شد | تلاش برای ترغیب کشاورزان به صرفه جویی

ضرورت ارتقای بهره وری کشاورزی

نماینده سمنان مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز بهره‌وری پایین مصرف آب در بخش کشاورزی را چالش امروز دانست و با بیان اینکه آبیاری غرقابی اراضی کشاورزی در برخی استان‌های کشور مورد انتقاد است، گفت: مصارف آب از منابع آبی در کشور باید برای مصارف کشاورزی و دیگر مصارف دانش‌بنیان شود، نقش‌آفرینی وزارت نیرو در این زمینه را خواستار شد.

عباس گلرو از بازار آب به‌عنوان پروژه‌ای بسیار مفید در راستای مدیریت منابع آبی یاد کرد و گفت: باید سمنان به‌صورت ویژه در موضوعات مرتبط با تأمین آب دیده شود لذا از وزارت نیرو می خواهیم که مقوله انتقال آب به سمنان را نیز مد نظر و پیگیری خود قرار دهند.

اجرای طرح بازار آب در سمنان با جدیت دنبال شود

معاون هماهنگی اقتصادی استاندار سمنان نیز خواستار اجرای جدی طرح بازار آب در سمنان شد و گفت: هدایت تسهیلات کم‌بهره به‌سوی شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان مشوق سرمایه‌گذاری در این عرصه می‌تواند به توسعه فناوری در کشور و سمنان کمک کند.

معاون استاندار سمنان: با اجرای صحیح بازار آب، موضوع افزایش راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی که موردتوجه برنامه هفتم توسعه نیز هست؛ محقق خواهد شد

محمدرضا صادقی با بیان اینکه افتتاح سومین کارگزاری بازار آب موسوم به بانک و بازار محلی سهم آب کشور در سمنان یکی از اقدامات خوب وزارت نیرو است که مورد حمایت نیز قرار می گیرد، تاکید داشت: تأمین نیازهای اولیه یکی از اولویت‌ها و نیازهای اولیه برای حکمرانی است و در این راستا تأمین آب در استان خشکی مانند سمنان دغدغه‌ای مهم به شمار می‌آید.

وی با اشاره به کاهش پی‌درپی میزان بارندگی و افت مستمر و شدید سطح سفره‌های آب زیرزمینی ناشی از برداشت زیاد تصریح کرد: بازار آب علاج بسیاری از دردهای استان سمنان درزمینهٔ تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی خواهد بود؛ البته به شرطی که اجرای آن با جدیت دنبال شود.

سومین بازار آب کشور در سمنان راه اندازی شد | تلاش برای ترغیب کشاورزان به صرفه جویی

فواید اجرای طرح بازار آب

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان با تأکید بر اینکه اجرای مناسب طرح بازار آب توقع مجموعه مدیریتی استان سمنان از متصدیان این بخش است تصریح کرد: بازار آب اقدامی شجاعانه در حوزه بهره‌وری در مصرف آب در کشور بود که استان سمنان در اجرای آن پیش‌قدم شد و در صورت اجرای مناسب آن، می‌توان به تسریع در تعادل‌بخشی منابع آبی زیرزمینی در این استان امیدوار بود.

صادقی با اشاره به برخی فواید اجرای طرح بازار آب در استان سمنان و کشور خاطرنشان کرد: با اجرای صحیح بازار آب، موضوع افزایش راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی که موردتوجه برنامه هفتم توسعه نیز هست؛ محقق خواهد شد.

وی رونق اقتصاد روستایی و درآمدزایی برای کشاورزان را یکی دیگر از مزایای بازار آب عنوان و تصریح کرد: کشاورزان در طرح بازار آب، از محل فروش آب صرفه‌جویی شده در صورت افزایش راندمان و بهره‌وری، بهره‌مند شده و بازار آب می‌تواند منجر به ایجاد درآمد مضاعف برای آنان باشد.

برداشت از سفره های زیرزمینی

معاون استاندار سمنان کاهش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی برای مصارف ضروری جدید را یکی دیگر از مزایای اجرای طرح بازار آب عنوان و بیان کرد: با توجه به سهم اندک صنایع در استان سمنان از آب مصرفی در این استان و نیاز مبرم این بخش به آب، می‌توان از این طرح برای تأمین بخشی از آب موردنیاز صنایع مستقر و موجود در استان سمنان استفاده کرد.

معاون استاندار سمنان جبران بخشی از کسری مخزن آب زیرزمینی با بازار آب

صادقی جبران بخشی از کسری مخزن آب زیرزمینی را از دیگر نتایج اجرای طرح بازار آب در استان سمنان عنوان و ابراز امیدواری کرد تا همه اهداف این طرح مهم در استان سمنان محقق شود و گفت: مقوله آب مهمترین چالشی است که استان سمنان امروز با آن روبرو است.

وی با تأکید بر اینکه برای اجرای صحیح طرح بازار آب، نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان ضروری است، به ظرفیت‌های مهم استان سمنان در حوزه دانش‌بنیان اشاره کرد و تعریف پروژه‌های مشترک استانی با همراهی وزارت نیرو در حوزه‌های آب و برق را خواستار شد.

کد خبر: ۲۴۰٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha