۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
رعایت نشدن مقررات ناظر بر معاملات اوراق اختیار معامله
مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس:

رعایت نشدن مقررات ناظر بر معاملات اوراق اختیار معامله

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس گفت: با بازرسی‌های میدانی و مشاهده رعایت نشدن مقررات ناظر بر معاملات اوراق اختیار معامله توسط برخی از شرکت‌های کارگزاری، پرونده‌های انضباطی تشکیل شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، منوچهر میرزایی درباره جزئیات تخلف چند شرکت کارگزاری در حوزه معاملات ابزارهای مشتقه، اظهار کرد: سازمان به صورت روزانه در مورد عملیات شرکت‌های کارگزاری نسبت به اعمال نظارت‌های تعریف شده اقدام می‌کند. چنانچه در هریک از حوزه‌های عملیاتی کارگزاران به مواردی حاکی از نقض قوانین و مقررات برخورد گردد، مطابق دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه، موضوع به مرجع رسیدگی به تخلفات ارجاع می‌شود.

او افزود: در حوزه معاملات ابزارهای مشتقه، بازرسی‌های میدانی اخیر حاکی از عدم رعایت مقررات ناظر بر معاملات اوراق اختیار معامله توسط برخی از شرکت‌های کارگزاری بود که در این ارتباط بلافاصله برای کارگزاری‌های مربوطه پرونده‌های انضباطی تشکیل و به مرجع رسیدگی به تخلفات ارسال گردید.

مدیر نظارت بر کارگزاران در رابطه با جرایم در نظر گرفته شده برای کارگزاری‌های متخلف، گفت: صدور رای و تعیین مجازات برای متخلفان در حیطه صلاحیت مرجع رسیدگی به تخلفات است، اما به صورت عام مطابق دستورالعمل انضباطی کارگزاران مجازات‌های مربوط به شخصیت حقوقی کارگزاری و اعضای هیئت مدیره آن تعریف شده و دامنه مجازات بسته به شدت و میزان تخلف ارتکابی می‌تواند شامل تذکر یا اخطار کتبی، جزای نقدی و لغو مجوز برای شرکت کارگزاری و تذکر یا اخطار کتبی، جزای نقدی و سلب صلاحیت برای اعضای هیئت مدیره کارگزاری باشد. ضمنا بر اساس مفاد بند "چ" ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، پس از صدور رای قطعی، اسامی اشخاص متخلف از طریق سامانه‌های ذیربط به اطلاع عموم خواهد رسید.

میرزایی در پایان گفت: در حال حاضر از حیث انضباطی فعلا رای قطعی نسبت به تخلف شرکت‌های کارگزاری در خصوص موضوع معاملات ابزارهای مشتقه صادر نشده است، اما با توجه به ریسک‌های مترتب بر فعالیت برخی از شرکت‌های کارگزاری در این حوزه که می‌توانست منجر به شکل گیری بحران در بازار و صنعت کارگزاری شود، در خصوص میزان فعالیت هر یک از شرکت‌های کارگزاری فعال در حوزه معاملات ابزارهای مشتقه، محدودیت‌هایی نسبت به حجم تعهدات احتمالی کارگزاران (موقعیت‌های فروش باز پوشش داده نشده) لحاظ شده است.

کد خبر: ۲۴۰٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha