۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
هتل نه، «صنعت هتلداری» سرمایه گذاران خارجی را به مشهد می کشاند| هدفگذاری برای ۴۰ میلیون زائر
بازار گزارش می دهد؛

هتل نه، «صنعت هتلداری» سرمایه گذاران خارجی را به مشهد می کشاند| هدفگذاری برای ۴۰ میلیون زائر

مشهد- هدف گذاری خراسان رضوی برای پذیرش سالانه ۴۰ میلیون زائر نیازمند توسعه زیر ساخت های حمل و نقل و هم چنین امکاناتی مانند مراکز اقامتی است که جذابیت بسیاری برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: سالانه تعداد زائران بسیاری با اعداد و ارقام میلیونی به مشهد مقدس سفر می کنند که با توسعه روابط خارجی و هموار شدن مسیر سیاسی بر حجم این زائران و گردشگران افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار بازار؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی چندی پیش در جمع خبرنگاران در خصوص اهمیت حضور زائران اذعان کرد: هدف‌گذاری این استان در حوزه زیارت، پذیرش سالانه ۴۰ میلیون زائر تا پایان سال ۱۴۰۴ است که در این راستا باید زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی استان توسعه یابد.

ابوالفضل چمندی اظهار کرد: یکی از برنامه های خراسان رضوی آن است که از ناوگان کشورهای خارجی برای جبران ضعف زیرساخت حمل و نقلی خود بهره بگیرد که بخشی از آن به تصمیمات ملی که در وزارت راه و شهرسازی گرفته می شود، بستگی دارد.

وی بیان کرد: تا پایان سال گذشته اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حوزه مسئولیت معاونت زیارت استانداری بود، اما به دلیل اهمیت حوزه گردشگری به ویژه گردشگری زیارت، مباحث اقتصادی مربوط به زیرساخت‌ها و مسائل ماهوی زیارت، حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش گردشگری آن زیر پوشش معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قرار گرفت.

«صنعت هتلداری» جاذبه سرمایه گذاران خارجی در مشهد | هدف‌گذاری برای پذیرش ۴۰ میلیون زائر تا ۱۴۰۴

وی خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی نزدیک به هشت میلیون نفر جمعیت دارد، استان‌ها و کشورهای هم‌جوار آن به ویژه ترکمنستان از جمعیت قابل توجهی برخوردارند، در این راستا یکی از صنایعی که به شدت بر حوزه اقتصادی استان تاثیر می‌گذارد، صنعت گردشگری است.

با استانداردها چقدر فاصله داریم؟

به طور حتم حضور زائران و میهمان خارجی و داخلی نیازمند به‌روزرسانی و هم چنین استاندارد سازی امکانات و ملزومات پذیرایی در هتل هاست و لذا رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که تا چه میزان با استاندارد های لازم فاصله داریم به ما می گوید: در حال حاضر ۸۰ درصد هتل‌های استان استانداردسازی شده‌اند و هتل های جدید ساخت نیز بلافاصله بعد از ساخت و تجهیز در چرخه استانداردسازی قرار می‌گیرند.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی: خراسان رضوی نخستین استان کشور است که وارد چرخه استانداردسازی هتل ها شده است و لذا بالاترین آمار واحدهای دارای گواهینامه استاندارد کیفیت خدمات گردشگری را در سطح کشور داراست

محمود مادرشاهیان اذعان می کند: خراسان رضوی نخستین استان در کشور است که وارد چرخه استانداردسازی هتل ها شده و لذا بالاترین آمار واحدهای دارای گواهینامه استاندارد کیفیت خدمات گردشگری را نیز در سطح کشور در اختیار دارد.

وی در خصوص افزایش تعداد هتل ها در پایتخت معنوی جهان اسلام و امکان ایجاد رقابت منفی نیز توضیح می دهد: تناسب عرضه و تقاضا در مشهد به شکلی هست که به دلیل تعداد زیاد هتل و تنوع بسیار زیاد واحدهای اقامتی، مهمانان و زائران قدرت انتخاب بسیار زیادی دارند، لذا واحدهای اقامتی باید در تجهیزات و ارائه خدمات حتماً قدرت رقابت داشته باشند و خدمات بهتری نسبت به یکدیگر ارائه کنند تا بتوانند نسبت به جذب مهمان در بازار عرضه و تقاضا موفق باشند.

وی با اشاره به این موضوع که بیشترین سرمایه گذاری در استان خراسان رضوی در حوزه گردشگری ثبت شده و عمده آن نیز مربوط به بخش هتل ها است ادامه می دهد: مجموع ظرفیت هتل های یک تا پنج ستاره این استان در اوج سفرها و پذیرش مسافر به حدود ۶۵ هزار تخت می‌رسد که با اجرای افزون بر ۱۰۰ طرح جدید در آینده ای نزدیک این ظرفیت افزایش پیدا خواهد کرد.

«صنعت هتلداری» جاذبه سرمایه گذاران خارجی در مشهد | هدف‌گذاری برای پذیرش ۴۰ میلیون زائر تا ۱۴۰۴

مادرشاهیان بیان می کند: در حال حاضر می توان افتخار کرد که هتل های مشهد در مقایسه با سایر شهرهای کشور میانگین عمر ساخت کمتری دارند یا به‌اصطلاح جوان‌تر هستند و از لحاظ امکانات و تجهیزات نیز از شرایط بهتری در مقایسه با دیگر استان های کشور برخوردار است.

سرمایه گذاری خارجی ها

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان نیز با بیان اینکه در طی دو سال گذشته با وجود موانع موجود و تحریم های حاکم اما افزون بر ۲ و نیم میلیون نفر گردشگر خارجی به این استان سفر کرده اند به بازار می گوید: در این مدت هم چنین تقاضای بسیاری از کشور های حاشیه خلیج فارس، عراق و افغانستان برای سرمایه گذاری داشتیم که بخش زیادی نیز از این سرمایه ها جذب شده است.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان: در طی دو سال گذشته مبلغ ۱۴۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای عراق، عربستان، افغانستان و امارات در خراسان رضوی جذب شده که از این رقم مبلغ ۵۷ میلیون دلار مربوط به سال ۱۴۰۰ و مبلغ ۹۰ میلیون دلار مربوط به سال ۱۴۰۱ بوده است

احمد دیناری به ما می گوید: در طی دو سال گذشته مبلغ ۱۴۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای عراق، عربستان، افغانستان و امارات در خراسان رضوی جذب شده است.

وی توضیح می دهد: از این رقم مبلغ ۵۷ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ و مبلغ ۹۰ میلیون دلار مربوط به سال ۱۴۰۱ است که گواه از افزایش ۵۷ درصدی رسد سرمایه گذاری خارجی در استان دارد.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با بیان اینکه در هفته دولت امسال تعداد ۲۷ پروژه سرمایه‌گذاری در بخش‌های گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در سطح خراسان رضوی به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسیده‌اند بیان می کند: از محل بهره برداری این پروژه ها برای ۳۱۷ نفر ایجاد شغل جدید شده و هم چنین تعداد یک هزار و ۱۸۰ تخت جدید به تخت‌های خراسان رضوی اضافه شده است.

وی در خصوص پروژه های افتتاح شده عنوان می کند: این پروژه‌ها شامل شامل یک هتل ۴ ستاره، یک هتل ۳ ستاره و ۳ هتل یک ستاره است و همچنین یک هتل آپارتمان، یک مهمان‌پذیر، یک مرکز تفریحی سرگرمی و گردشگری، ۹ شرکت خدمات مسافرتی، اقامتگاه بوم‌گردی و خانه مسافراست.

«صنعت هتلداری» جاذبه سرمایه گذاران خارجی در مشهد | هدف‌گذاری برای پذیرش ۴۰ میلیون زائر تا ۱۴۰۴

دیناری یادآور می شود: همچنین طرح تحول گردشگری استان با رویکرد اقتصادی و با توجه به مزیت‌های خاص هر شهرستان برای افق ۱۴۰۴ در دست تهیه است که به محض اتمام و تائید در استان به مرحله اجرا خواهد رسید.

رونق بیشتر سفرها

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی نیز با بیان اینکه تابستان امسال از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است اذعان کرد: تلاقی تمامی اعیاد ماه ذی‌الحجه و مراسم عزاداری ماه های محرم و صفر موجب شد تا تابستان امسال را در سه قالب حضور زائران و مسافران در قالب کلی سفرهای تابستانی، حضور زائران از ایام اربعین و نیز دهه پایانی ماه صفر تعریف کنیم.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: با توجه به همراهی مناسبت‌های متعدد با تابستان امسال و سفرهای تابستانی، توجه ویژه‌ای به ارائه خدمت توسط دستگاه ها و بخش های مختلف شده است که به حوزه های اقامت، حمل و نقل، بهداشت، امنیت، تأمین اقلام اساسی و مایحتاج و غیره قابل‌تفکیک است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت: در بخش اسکان با ۱۳۰ هزار نفر شب ظرفیت اماکن اقامتی رسمی شامل هتل، هتل‌آپارتمان و مهمان‌پذیر میزبان زائران و مسافران مواجه هستیم که از آن میان واحدهای مذکور به دلیل رسمیت و قوت نظارت حاکم بر آن‌ها برای ما اهمیت بالایی دارند.

وی بیان کرد: از سوی واحدهای اقامتی در بخش هتل‌ها در ایام مختلف همراهی و همکاری فراوانی را شاهد بوده ایم و خوشبختانه کم و کیف ارائه خدمات در این بخش نیز مطلوب است.

گنابادی نژاد اظهار کرد: انتظار می رود امسال شاهد رونق بیش از پیش در بخش ورود زائر به خراسان رضوی و مشهدالرضا هستیم.

توسعه روابط گردشگری

به گزارش خبرنگار بازار؛ توسعه روابط سیاسی با کشور های همسایه و رفع کدورت ها با کشور های حاشیه خلیج فارس بنا بر گفته متصدیان حوزه گردشگری فصل نوینی را برای حضور گردشگران خارجی در ایران و به ویژه شهر های زیارتی از جمله مشهد مقدس رقم خواهد زد.

«صنعت هتلداری» جاذبه سرمایه گذاران خارجی در مشهد | هدف‌گذاری برای پذیرش ۴۰ میلیون زائر تا ۱۴۰۴

در همین راستا دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی از امضای تفاهم‌ ایران و مصر برای تبادل گردشگر از ابتدای مهر ماه خبر می دهد و می گوید: این تفاهم‌نامه‌ توسط هلدینگ تجاری اطلس میان انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس به واسطه عراق با مصر منعقد شده است.

فرهاد دوایی اذعان می کند: مطابق این تفاهم‌نامه مقرر شده است پروازها به وسیله شرکت هواپیمایی العراقیه یا هر شرکت هواپیمایی دیگر ابتدا به بغداد و سپس توسط شرکت هواپیمایی «ایجپت» به «شرم‌الشیخ» گردشگران را منتقل کند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی می گوید: مطابق این تفاهم‌نامه ویزای گردشگران برای سفر به مصر ۷ روزه و بیشترین زمان اقامت در شرم‌الشیخ مصر خواهد بود. احتمال دارد قاهره، پایتخت مصر نیز به این برنامه اضافه شود، اما هنوز قطعی نشده است. در این مبادله نیز مقرر شده است که از کشور مصر نیز گردشگران برای سیاحت و زیارت به ایران و شهرهایی همچون مشهد، شیراز، شمال کشور و... سفر داشته باشند.

دوایی تصریح می کند: البته هنوز درخواستی از سمت کشور مصر برای سفر توریست‌های این کشور به ایران نیامده، اما به احتمال ۹۹ درصد از ابتدای مهر درخواست‌های سفر برای تبادل توریست میان ۲ کشور صورت گیرد.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه امضا شده و قرار شده است دولت نیز کمک کند تا روابط میان ایران و مصر با واسطه‌گری عراق بهتر شود. این تفاهم‌نامه میان بخش خصوصی دو کشور صورت گرفته که احتمالا از ابتدای پاییز در بخش دولتی و در سطح کلان نظام تفاهم‌ نیز صورت خواهد گرفت.

کد خبر: ۲۴۰٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha