۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
راه آهن- هیات دولت؛ کدام یک زودتر به ایستگاه انتظار می رسند؟| دو خط موازی در تقاطع ۲۶ ساله
بازار از اردبیل گزارش می دهد؛

راه آهن- هیات دولت؛ کدام یک زودتر به ایستگاه انتظار می رسند؟| دو خط موازی در تقاطع ۲۶ ساله

اردبیل - راه آهن اردبیل سال های سال است که قصه تکراری را تجربه می کند. از گلوگاه های سختی که هرچه اعتبار به آن تزریق می شود پر نمی شود تا وعده های امروز و فردا برای رسیدن مردم اردبیل به آرزویشان.

نرگس محمدی؛ بازار: راه آهن اردبیل سال های سال است که قصه ی تکراری را تجربه می کند. از گلوگاه های سختی که هرچه اعتبار به آن تزریق می شود پر نمی شود تا وعده های امروز و فردا برای رسیدن مردم اردبیل به آرزوی ۲۰ و چند ساله شان.

پروژه ای که سال ۷۶ مطالعات آن آغاز و سال ۸۱ توسط رئیس جمهور وقت، وعده راه اندازی اش داده شده بود حالا دیگر جذابیتی هم برای مردم اردبیل ندارد؛ هرچند این پروژه همچنان برای کسانی که می خواهند روزی یکی از کرسی های مجلس را از آن خود کنند جذاب است و شیرین.

راه آهن- رئیس جمهور؛ کدام یک زودتر به اردبیل می رسند

حال مرور ایام، تکراری بودن اتفاقات راه آهن را به خوبی نشان می دهد؛

۶۰ کیلومتر منطقه بحرانی و گلوگاهی راه‌ آهن نیازمند تأمین اعتبار است

اواخر سال ۱۴۰۰ بود که حامد عاملی استاندار در گفتگو با خبرنگار بازار طولانی شدن اجرای راه آهن اردبیل را یکی از دغدغه‌های جدی برشمرد و اظهار کرد: ۶۰ کیلومتر منطقه بحرانی و گلوگاهی راه‌ آهن هنوز نیازمند تأمین اعتبار و سرعت اجرای کار بیشتر است که امیدواریم در این مسیر طولانی که حتی چندین تونل و پل هنوز آغاز نشده، شاهد اتصال راه آهن اردبیل به مرکز کشور باشیم.

استاندار اردبیل تصریح کرد: عمده مشکل این پروژه کمبود منابع اعتباری است که با تأمین اعتبار در سال‌های آینده، انتظار می رود این خط ریلی به بهره‌برداری برسد.

پروژه ریلی نیازمند ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار

البته در همان مقطع، سید کمال‌الدین میرجعفریان نیز در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، نیاز این پروژه ریلی را به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار یادآور شد و گفت: قرار است در سال‌ آینده_که همان سال ۱۴۰۱ مدنظر بود_ ۵۰۰ میلیارد تومان از ردیف ملی و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز از طریق فاینانس تأمین منابع مالی انجام شده تا این خط ریلی ۱۷۸ کیلومتری به سرانجام برسد.

راه آهن- رئیس جمهور؛ کدام یک زودتر به اردبیل می رسند

حال با گذشت ۲ سال از این اظهار نظرها و با وجود تبلیغات گسترده مسئولان دولت محلی و البته نمانیدگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر جذب و دریافت اعتبارات کلان برای این پروژه اما به نظر کاسه همان کاسه است و آش همان آش.

تمرکز اساسی برای اجرای گلوگاه‌ها و نقاط سخت پروژه ریلی مبنای کار است

چراکه تیرماه سال جاری سیدحامد عاملی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در حال حاضر ۲ هزار و ۷ میلیارد ریال به پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه در نظر گرفته شده و با اعتبارات اختصاص یافته این پروژه طی سه ماه گذشته به چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسیده و اعتبارات جدیدی به پروژه‌های زیرساختی استان تزریق یافته است.

راه آهن- رئیس جمهور؛ کدام یک زودتر به اردبیل می رسند

استاندار اردبیل خاطرنشان کرد: تکمیل نقاط بحرانی و گلوگاهی این پروژه و در نظر گرفتن اعتبارات مورد نیاز برای تحقق اهداف مورد نظر جزو اولویت‌های اساسی بوده و در این زمینه از ۱۶ ماه گذشته اقدامات جدی و اساسی برای اختصاص اعتبارات مورد نیاز در دستور کار بوده است، به طوری که ۲۴۳ میلیارد تومان اختصاص یافته مربوط به آذر ماه بوده و در مجموع طی سه ماه گذشته ۴۵۰ میلیارد تومان به پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه در نظر گرفته شده است.

عاملی خاطرنشان کرد: این پروژه از سال ۸۴ آغاز شده و طی ماه‌های اخیر تمرکز اساسی برای اجرای گلوگاه‌ها و نقاط سخت این پروژه ریلی مبنای کار قرار گرفته است.

استاندار: طرح راه آهن در ۱۲ قطعه در حال اجراست که ۳۵ درصد مربوط به منطقه کوهستانی می شود

وی تصریح کرد: این طرح در ۱۲ قطعه در حال اجراست که ۳۵ درصد مربوط به منطقه کوهستانی، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت‌های اردبیل در جال اجراست.

استاندار اردبیل ادامه داد: اهمیت به پروژه ریلی راه‌آهن اردبیل با توجه به مطالبه مهم استانی در دستور کار قرار گرفته که امید می‌رود با تلاش‌های به عمل آمده طی امسال این پروژه را به پایان رسانده و با رفع موانع و مشکلات پروژه به تمامی اهداف خود در این زمینه برای خدمت به مردم جامه عمل بپوشانیم.

وی با اشاره به اینکه تکمیل و ارتقای زیرساخت‌ها برای پیشرفت استان حائز اهمیت بسیار است، گفت: تزریق اعتبارات جدید به پروژه‌های مهم استانی از اهم مواردی است که باید مورد توجه واقع شود چرا که در حال حاضر به عنوان یکی از راهبردهای مهم و اساسی به دنبال تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام برای دستیابی به اهداف مورد نظر هستیم.

البته در این میان حالا رئیس جمهور، ابراهیم رئیسی هم با انتقاد جدی صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین مواجه شده است.

رئیس جمهور با قطار به اردبیل سفر کند

صدیف بدری در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: سال های طولانی است که مردم استان اردبیل چشم انتظار رسیدن قطار به اردبیل و شنیدن سوت آن هستند که رئیس جمهور صادق الوعده باید به عهد خود وفا کرده و در سفر پیش رو به این استان با افتتاح رسمی راه آهن اردبیل – میانه از طریق خط ریلی وارد اردبیل شده تا ما استقبال شایسته ای را از رئیس جمهور شاهد باشیم.

راه آهن- رئیس جمهور؛ کدام یک زودتر به اردبیل می رسند

وی تصریح کرد: راه آهن اردبیل – میانه که به طول ۱۷۵ کیلومتر در حال اجراست در نقطه پایانی تکمیل و راه اندازی قرار دارد که ۱۲۵ کیلومتر آن تاکنون ریل گذاری شده و مابقی مسیر که عمدتا محورهای گلوگاهی است به سرعت و با تلاش پیمانکاران در حال انجام است که انتظار می رود با تزریق یک هزار میلیارد تومان از سوی دولت، تا پایان امسال این پروژه آماده افتتاح شود.

نماینده اردبیل: نباید راه آهن اردبیل – میانه ناقص و ابتر بماند

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: البته افتتاح این خط ریلی استان اردبیل را به عنوان آخرین استان های کشور به خط ریلی سراسری وصل خواهد کرد اما نباید راه آهن اردبیل – میانه ناقص و ابتر بماند بلکه ضرورت دارد از اردبیل نیز به سمت پارس آباد اجرایی و عملیاتی شود.

بدری افزود: در ردیف بودجه امسال ۷۵۰ میلیارد تومان برای اتصال اردبیل – پارس آباد به شبکه ریلی منابع در نظر گرفته شده که با تسریع عملیات اجرایی در این بخش می توانیم در سال های آینده این خط ریلی یکپارچه را تا شمال استان اردبیل شاهد باشیم.

راه آهن- رئیس جمهور؛ کدام یک زودتر به اردبیل می رسند

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برنامه ریزی ها حکایت از تأمین اعتبار در مراحل مختلف برای این پروژه دارد که امسال تاکنون ۴۵۰ میلیارد تومان برای راه آهن اردبیل منابع تزریق شده و قرار است تا آخر شهریورماه نیز ۳۰۰ میلیارد تومان به این منابع افزوده شود تا بدهی به پیمانکاران و تعهدات آنها به سرانجام برسد.

نماینده اردبیل: تأخیر به موجود آمده در تکمیل پروژه ناشی از برخی فراز و نشیب ها در سال های گذشته است

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تأخیر به موجود آمده در تکمیل این پروژه را ناشی از برخی فراز و نشیب ها در سال های گذشته عنوان کرد و گفت: هم در دولت گذشته و هم دولت کنونی راه آهن اردبیل – میانه شتاب مضاعفی پیدا کرد تا این پروژه در مرحله تکمیل و راه اندازی قرار گیرد.

با همه اوصاف راه آهن اردبیل اسیر دور باطلی شده است و ای کاش رئیس جمهور به این تسلسل پایان دهد.

کد خبر: ۲۴۰٬۱۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ازکارکنان پروژه IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      4 0
      ازبهمن ۹۸حدود۱۲۵کیلومترریلگذاری شده بااین روال ۵۰کیلومترباقی مانده حداقل یکسال دیگرزمان میبرد
    • نورالدین IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      5 0
      به امیدافتتاح راه آهن اردبیل واتصال آن به منطقه زرخیز مغان وجمهوری آذربایجان وبه امید روزی که راه اهن اردبیل به راه آهن بندرآستارامتصل وکل منطقه ازبن بست خارج شود ونهایتا شروع بکارمنطقه آزاداردبیل وریشه کنی بیکاری دراستان اردبیل.یاشاسین اردبیل.یاشاسین ایران
    • ایران IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      0 0
      سال های سال است که این مطلب مدام به مردم عزیز اردبیل گفته میشود .بنظر هیچ امیدی نباشه چون همین الان بعلت خرابی دیزل ها کلی از قطارها تقریبا 30/40% حذف شده اند و مردم از نیاز اولیه بهره مندی از حمل و نقل ریلی بازمانده اند.با درست شدن گورستانی از دیزل در راه آهن کرج به این مطلب پی میبریم
    • خوش بیان IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      0 0
      ای بابا..‌.ما که به فطار دور شورابیل راضی شدیم..زخممونو تازه نکنین فقط اگه زحمتتون نشه...به همین قطار دور شورابیل پروبالی بدین..بازم ممنون از مسئولین خدوم...
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      0 0
      خیانتی که در انتخاب مسیر ناهموار ریل و حاده اردبیل شد و پول بیت المال رو هدر دادن تاریخ ایران بخود ندیده خدا نگذره از تعصب ضد تبریری این مردم که چه کردند با خودشون