۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
سرمایه‌گذاری لازم در بخش ارتباطات کشور انجام نشده است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

سرمایه‌گذاری لازم در بخش ارتباطات کشور انجام نشده است

زنجان- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طی ۱۰ سال گذشته در بخش ارتباطات ثابت سرمایه‌گذاری نشده و اکنون ما در این حوزه جزو ۱۴۸ دنیا هستیم.

به گزارش خبرنگار بازار، عیسی زارع‌پور شامگاه دوشنبه در جلسه شورای اداری استان زنجان ،با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال می‌کند، موضوع شبکه ملی اطلاعات است که در اسناد بالادستی به آن تأکید شده اما شتاب لازم را نداشته است،گفت: این مهم نیاز جدی و زیرساختی برای دهه‌های آینده کشور است.

وی ابراز داشت: بیش از یک دهه در کشور طول کشید تا این مفاهیم در کشور جا بیفتند و در گذشته اراده جدی برای تحقق آن وجود نداشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۰ تشکیل شد و تحقق شبکه ملی اطلاعات یکی از موارد مهم آن بود.

زارع پور تاکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های در حال اجرا پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها است و شبکه فیبر نوری شهر زنجان در اردیبشهت ماه و کل استان در هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و یک هزار و ۲۰۰ شهر را در این بخش تعیین تکلیف کردیم.

طی کمتر از ۲ سال گذشته هفت پرتاپ فضایی داشته ایم

وی گفت: بیش از چهار هزار و ۸۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده و با استفاده از این زیرساخت‌ها می‌توان برای کارهای بزرگ فناورانه برنامه‌ریزی کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: در زنجان از مجموع ۷۱۲ روستای بالای ۲۰ خانوار ۹۵ درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل و ۵ درصد باقی مانده و ۵۰ روستا نیز از کیفیت لازم برخوردار نیست و طی ماه‌های آینده ۱۰۰ درصد روستاها را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

زارع پور افزود: در کمتر از دو سال گذشته هفت پرتاپ فضایی در کشور داشته ایم که معادل هشت سال ماقبل آن بوده و در نیمه دوم سال جاری نیز چند پرتاب پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: هفت کلان پروژه برای شبکه ملی اطلاعات تعریف شده است و این هفت محور شامل زیرساخت ارتباطی، زیرساخت اطلاعاتی، خدمات پایه، مزیت بخشی، استقلال، هویت‌پذیری، امنیت و بومی‌سازی می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان داشت: زیرساخت ارتباطی یک زیرشبکه پرسرعت و باکیفیت است و در زیرساخت کشور چهار لایه داریم و در هر چهار لایه باید شبکه را تقویت کنیم تا شبکه پرسرعت داشته باشیم.

زارع پور گفت: یک لایه از این چهار مورد بستری است که اینترنت کشور را تأمین می‌کند و در انحصار شرکت ارتباطات سیار است و یکی از کارهای بزرگ در این لایه این است که ما مسیرهای ورودی در کشور را متنوع کردیم.

اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها

وی ادامه داد: لایه هسته که شبکه مادر و بین استانی است، امروز در زنجان نیز افتتاح شد و برای اولین بار با تجهیزات ۱۰۰ درصد ایرانی به ظرفیت این شبکه اضافه می‌کنیم و امسال ۷۰ درصد به این ظرفیت اضافه می‌شود و تا آخر دولت چهار برابر می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: متأسفانه در ۱۰ سال گذشته در بخش ارتباطات ثابت سرمایه‌گذاری نشده و اکنون ما در این حوزه کشور ۱۴۸ دنیا هستیم و تلاش می کنیم در همه لایه‌ها شبکه کشور را تقویت و نوسازی کنیم تا شبکه چند ۱۰ برابری و در آینده چند ۱۰۰ برابری را در اختیار مردم قرار دهیم.

زارع پور با بیان اینکه پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های در حال اجرا است،افزود: پیشرفت پروژه ایجاد شبکه ملی اطلاعات از ۲۳ درصد در ابتدای دولت تا بهمن سال گذشته به ۵۷ درصد رسیده و اکنون به بیش از ۶۱ درصد رسیده و تا پایان سال به ۷۰ درصد می‌رسد.

وی بیان داشت: شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ای پرسرعت، باکیفیت و امن در گستره جغرافیای جمهوری اسلامی است و قرار است در این بستر خدمات باکیفیت به مردم ارائه دهیم و یک کار بسیار پیشرفته است و در خیلی از کشورها به عنوان پروژه ملی دنبال می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همه کشورهای پیشرفته و حتی اروپاییان به این سمت می‌روند تا همه چیز در انحصار آمریکا نباشد.

کد خبر: ۲۴۰٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha