۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳
پیش بینی قیمت آهن تا پایان تابستان

پیش بینی قیمت آهن تا پایان تابستان

گزارش‌ها از بازار آهن داخلی حاکی از ثبات قیمت روز آهن الات در غالب مبادی فروش است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، گزارش‌ها از بازار آهن داخلی حاکی از ثبات قیمت روز اهن الات در غالب مبادی فروش است و تنها در چند کارخانه کاهش جزئی قیمت‌ها مشاهده شد.

قیمت دلار روز گذشته تا حدودوی نوسان افزایشی داشت به این صورت که هر دلار در ابتدای روز ۴۹ هزار تومان بود در اواسط روز به ۴۸ هزار تومان نیز رسید اما نهایتا افزایش یافت و در بازار آزاد ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان مبادله شد.

بررسی اوضاع بازار آهن
قیمت روز میلگرد براساس آمار در غالب مبادی فروش با ثبات همراه بود اما در تعدادی از کارخانه‌ها حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند ولی گویا برخی از مبادی بیش از ۳۰۰ تومان تخفیفات زیرپوستی ارائه می‌کردند.

قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان با ثبات تا برخی کاهش قیمت‌ها همراه بود که در هر شاخه‌ حدود ۵۰ تا ۸۰ هزار تومانی برآورد شد.

قیمت روز پروفیل، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل صنعتی و سایر پروفیل‌ها ثابت اعلام شدند. طبق نمودار قیمت پروفیل این محصول در مرداد ماه با وضعیت ثابت و پایداری همراه بود؛ بطوریکه در پایان مرداد بسته به نوع ورق مصرفی گیلان یا مبارکه؛ قیمت قوطی آهن تولید شده از ورق ضخامت ۲ میلیمتر حدود ۳۴ تا ۳۴۵۰۰ هزار تومان برآورد شد.

اما از ابتدای شهریور ماه تنها در مدت ۳ روز افزایش قیمتی حول و حوش کیلویی هزار تومان (ورق گیلان) تا ۱۵۰۰ تومان (ورق مبارکه) اتفاق افتاد که دلیل آن کمبود نسبتا شدید ورق ضخامت ۲ میلیمتر در بازار اعلام شد؛ طی دو روز گذشته نیز پس از افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت قوطی، این بازار ثابت بود و قیمت هر کیلو پروفیل حدود ۳۵ تا نزدیک ۳۶ هزار تومان برآورد شد.

شنیده‌ها حاکی است گویا به دلیل روند نزولی قیمت ورق تخفیفات زیرپوستی شروع شده و احتمالا در روزهای آتی شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها و تخلیه این افزایش قیمت هیجانی باشیم.

همانطور که اشاره شد قیمت ورق سیاه مبارکه و کاویان با کاهش ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی در برخی ضخامت‌ها همراه بود و سایر کارخانه‌ها هم قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند. شنیده‌ها حاکی است که گویا طی دو روز گذشته حجم بارگیری ورق رول ضخامت ۲ میلیمتر از فولاد مبارکه بطور محسوسی افزایش یافته است که به کاهش قیمت ورق ۲ میلمنجر شده است.

قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق استیل و سایر ورق‌های سرد هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و قیمت ناودانی اروپایی و قیمت سپری در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد. قیمت روز لوله مانیسمان، قیمت روز لوله داربستی، قیمت لوله صنعتی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که روز گذشته از ۲۱ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده حدود ۲۰ هزار تن مورد استقبال قرار گرفت. قیمت این محصول در هر کیلو حدود ۱۲ هزار و ۹۵۶ تومان برآورد شد که گویا نسبت به قیمت پایه افزایش ۰.۹ درصدی دارد.

امرزو نیز حدود ۱۰۹ هزار و ۶۷۰ تن شمش بلوم در بورس عرضه می‌شود که قیمت پایه آن در هر کیلو حدود ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است که بیانگر افزایش ۰.۵ درصدی قیمت شمش نسبت به آخرین عرضه است، اما حجم این محصول نیز حدود ۱۷ درصد کاهش دارد.

همچنین حدود ۴ هزار تن ورق سرد، هزار تن ورق گالوانیزه G و ۴۰ هزار تن تختال C عرضه می‌شود.

در رابطه با عرضه شمش امروز باید گفت همانطور که اشاره شد امروز حجم عرضه‌ این محصول کاهش دارد اما احتمالا با استقبال خوبی مواجه شود. با این حال نمی‌توان انتظار داشت تغییری در بازار مقاطع پایین دست زنجیره فولاد ایجاد کند البته معاملات شمش بلوم بورسی در چند هفته گذشته مؤید این امر است.

در بررسی روند بازار در روزهای آتی می‌توان اینگونه گفت که احتمال دارد از نیمه‌های شهریور ماه محدودیت مصرف برق صنایع برطرف شود و عرضه‌های شمش نیز به حالت عادی برگردد.

نکته بعدی که بازار در دو هفته آتی با آن مواجه است احتمال تشدید رکود بازار آهن است. طبق تجربه سال‌های گذشته همزمان با ایام اربعین و افزایش سفرها معاملات محصولات فولادی نسبتا قفل می‌شود و شاهد تعمیق رکود در بازار آهن و فولاد داخلی هستیم.

کد خبر: ۲۴۰٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha