۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
مرکز آمار نرخ تورم مرداد ماه را اعلام کرد

مرکز آمار نرخ تورم مرداد ماه را اعلام کرد

بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم سالانه مرداد با ۸ دهم درصد کاهش به ۴۶.۷ درصد رسید

به گزارش بازار، طبق اعلام مرکز آمار، در مرداد امسال تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور ٣٩,٨ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٩.٨ درصد بیشتر از مرداد پارسال برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند. همچنین تورم نقطه به نقطه مرداد امسال در مقایسه با ماه قبل ٠.٤ واحد درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار اعلام کرد که در مرداد ١٤٠٢، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ١٩٧,٧ رسیده است که نسبت به ماه قبل ٢.٤ درصد افزایش دارد و نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز ٣٩.٨ درصد افزایش نشان می دهد. همچنین در ۱۲ ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ٤٦.٧ درصد افزایش داشته است.

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در مرداد ماه ١٤٠٢، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور ٣٩,٨ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٩.٨ درصد بیشتر از مردادماه ١٤٠١ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده اند. تورم نقطه به نقطه مرداد ماه ١٤٠٢ در مقایسه با ماه قبل ٠.٤ واحد درصد افزایش یافته است.

همچنین منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است که در مرداد ماه ١٤٠٢، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ٢,٤ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ٢.٦ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ٢.٤ درصد بوده است.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. در مرداد ماه ١٤٠٢، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ٤٦,٧ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠,٨ واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم سالانه کشور در مرداد ماه ١٤٠٢، برابر ٤٦,٧ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٦.٤ درصد برای دهک نهم تا ٤٨.٢ درصد برای دهک اول است.

بر این اساس، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ١.٨ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٣.١ واحد درصد) ١.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

کد خبر: ۲۴۰٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha