۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
استقبال سه بانک از مدل جدید مسکن ملی؛ انبوه سازان ذینفع می شوند| تنظیم حرفه ای قرارداد با بانک ها
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

استقبال سه بانک از مدل جدید مسکن ملی؛ انبوه سازان ذینفع می شوند| تنظیم حرفه ای قرارداد با بانک ها

مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعداد سه بانک از مدل جدید طرح نهضت ملی مسکن استقبال کرده اند گفت: برای سرعت دادن به طرح نهضت ملی مسکن، انبوه سازان را ذینفع کرده ایم.

اکبر محمودی؛ بازار: طرح بزرگ نهضت ملی مسکن که قرار است سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید کند نیازمند روش ها و مدل های جدید برای سرعت پیدا کردن دارد تا هر چه سریعتر واحدهای مسکونی اتمام و به بهره برداری برسد. اجرای طرح های مسکن دولتی و نظارت و پایش طرح ها در بخشی از وزارت راه و شهرسازی بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن است.

یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم و اصلی ترین پروژه، طرح نهضت ملی مسکن است. همانطور که مقامات مسئول سازمان ملی زمین و مسکن می گوید در گذشته و در دولت های قبل به دلیل اینکه برنامه مشخصی برای طرح های مسکن وجد نداشت یا در اولویت نبود اجرای طرح های مسکن با انباشت تقاضا در طرح ها ایجاد شده است. پس برای دولت تامین زمین نیازمند یک کار جهادی است.

اغلب وزارتخانه ها با دولت همکاری خوبی داشتند اما برخی وزارتخانه ها مثل وزارت علوم و نفت، طبق گفته های مقامات سازمان ملی زمین و مسکن همواره در واگذاری زمین برای ساخت مسکن ملی خساست نشان داده و همکاری چندانی نداشته اند.

به همین دلیل است که دولت به دنبال آن است تا اجرای طرح نهضت ملی مسکن را با سرعت پیش برد و در همین راستا ماده ۸ تا ۱۲ قانون جهش مسکن، روش‌های تامین زمین را با ساز و کار مشخص بیان کرده است و سازمان ملی زمین و مسکن قصد دارد با روش های جدید نظر مثبت انبوه سازان و بانک ها را برای ساخت مسکن و سرعت دادن به پروژه ملی مسکن جلب کند.

ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص روش جدید ساخت مسکن ملی و جلب نظر انبوه سازان و بانک ها برای ساخت مسکن ملی می گوید: استفاده از اراضی بخش خصوصی و توافق با مالکان بخش خصوصی در نقاطی که قابلیت اجرای طرح‌های مسکن دارند از دیگر روش‌هایی است که برای تامین زمین استفاده شده است و این رقم به ۱۶ هزار هکتار رسیده که دو هزار هکتار آن نیز در اختیار طرح قرار داده شده است.

وی می گوید: انعقاد قرارداد با انبوه سازان، واگذاری به مردم و روش مشارکتی میان مردم و انبوه سازان روش جدیدی است که دستورالعمل آن ابلاغ شده است. برای مشارکت بانک ها و سرمایه گذاران مدل های مختلفی را پیش بینی کرده ایم که بستگی به طرف مقابل دارد. بنابراین با هر مدل سرمایه گذاران پیش می رویم.

مالکی معتقد است که یکی از مدل ها آورده مردم و تسهیلات بانکی و سهم سازنده برای اجرای پروژه و در نهایت میزان سرمایه گذار از واحدهای ساخته شده است که مقرر خواهد شد چه تعداد واحد مسکونی در اختیار آنها قرار بگیرد.

اسقبال ۳ بانک از مدل جدید مسکن ملی؛ انبوه سازان ذینفع می شوند| تنظیم حرفه ای قرارداد با بانک ها

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «ارسلان مالکی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن را با هم می خوانیم:

سازمان ملی زمین و مسکن موفق شده تاکنون ۱۷۰ هکتار از اراضی وزارت نفت را اخذ سند کند

* وزارت نفت در ارتباط با واگذاری زمین به مسکن ملی در چه شرایطی قرار دارد؟ در دوره ریاست جناب فخاری رئیس سابق سازمان ملی زمین و مسکن مدام از وزارت نفت و عدم همکاری این وزارتخانه برای واگذاری زمین به طرح نهضت مسکن ملی انتقاد می شد.آیا این وزارتخانه همچنان بر روی برنامه خود اصرار و پافشاری می کند؟

سازمان ملی زمین و مسکن موفق شده تاکنون ۱۷۰ هکتار از اراضی وزارت نفت را اخذ سند کند. تا کنون ۳۴ هزار هکتار از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی در سراسر کشور در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داده شده است. علاوه بر این ۲۴ هزار هکتار از اراضی این وزارتخانه نیز در مراحل الحاق قرار دارد. استفاده از اراضی بخش خصوصی و توافق با مالکان بخش خصوصی در نقاطی که قابلیت اجرای طرح‌های مسکن دارند از دیگر روش‌هایی است که برای تامین زمین استفاده شده است و این رقم به ۱۶ هزار هکتار رسیده که دو هزار هکتار آن نیز در اختیار طرح قرار داده شده است.

* با این حساب وزارت نفت همکاری خوبی در واگذاری زمین برای طرح نهضت ملی مسکن داشته است؟

همکاری وزارت نفت با سازمان ملی زمین و مسکن خوب بوده است و تفاهم نامه ای با وزارت نفت تدوین کرده ایم و چون وزارت نفت در تمام استان ها دارای زمین نیست با تفاهم نامه ای که داریم وزارت نفت بر اساس همان تفاهم نامه ها برای کارمندان وزارتخانه خود همانند سایر دستگاه های دولتی پیش می آید.

انبوه سازان را در طرح مسکن ملی ذینفع می کنیم تا سرعت ساخت افزایش یابد. چرا که با این اقدام انبوه ساز متوجه خواهد شد که پروژه هر چقدر که زودتر به اتمام برسد از پروژه بهره و نفع خواهد برد

* مدل های جدیدی برای طرح نهضت ملی مسکن انبوه سازان تدوین شده است که یکی از مدل ها دعوت از انبوه سازان است. به نظر می رسد چون سرعت ساخت و ساز در مسکن ملی کُند است با این اقدام دولت، در حقیقت تلاش دارید تا انبوه سازان را در طرح نهضت ملی مسکن ذینفع کند تا سرعت ساخت و ساز افزایش یابد؟

انعقاد قرارداد با انبوه سازان، واگذاری به مردم و روش مشارکتی میان مردم و انبوه سازان روش جدیدی است که دستورالعمل آن ابلاغ شده است. دولت و وزارت راه و شهرسازی در ارائه این مدل جدید دو هدف را دنبال می کند. اولین هدف در مدل جدید این است که انبوه سازان را در طرح مسکن ملی ذینفع کنیم تا سرعت ساخت افزایش یابد. چرا که با این اقدام انبوه ساز متوجه خواهد شد که پروژه هر چقدر که زودتر به اتمام برسد از پروژه بهره و نفع خواهد برد. دومین هدف این است که بتوانیم از قسمتی که به عنوان سهم داده شده به شریک بتوانیم به دهک های اول و دوم سوم کمک کنیم.

برای مشارکت بانک ها و سرمایه گذاران مدل های مختلفی را پیش بینی کرده ایم که بستگی به طرف مقابل دارد. بنابراین با هر مدل سرمایه گذاران پیش می رویم. یکی از مدل ها آورده مردم و تسهیلات بانکی و سهم سازنده برای اجرای پروژه و در نهایت میزان سرمایه گذار از واحدهای ساخته شده است که مقرر خواهد شد چه تعداد واحد مسکونی در اختیار آنها قرار بگیرد. به بانک ها اجازه داده شد که اگر قصد سرمایه گذاری در طرح های مسکن دارند نیز هم به این روش و هم به روش سرمایه گذاری مستقیم به میزان سهم آورده از واحدها بهره مند شوند.

در حال حاضر با بانک پاسارگاد، بانک رفاه و بانک سامان وارد مذاکره شده و به یک مدل هایی نزدیک شدیم و آنها به گونه ای آمادگی خود را اعلام کرده اند

* در حال حاضر کدام بانک ها از روش جدید ساخت مسکن ملی استقبال کرده اند؟

طرح نهضت ملی مسکن یک طرح بزرگ و ویژه است که اینگونه نیست که امروز یک دستورالعملی صادر شود و همان لحظه خروجی داشته باشد و نتیجه بدهد. در حال حاضر با بانک پاسارگاد، بانک رفاه و بانک سامان وارد مذاکره شده و به یک مدل هایی نزدیک شدیم و آنها به گونه ای آمادگی خود را اعلام کرده اند. حتی سازمان ملی زمین و مسکن، سایت هایی را نیز به این بانک ها معرفی کرده است و بانک ها نیز برآورد هزینه ای و اقتصادی خود را در حال آماده کردن دارند.

هدف تولید مسکن است و استفاده از سرمایه گذاری برای دهک های اول و دوم و سوم است. اگر بانک ها حرفه ای هستند، به هر حال وزارت راه و سازمان ملی زمین و مسکن هم ۳۰ سال است که کار مشترک انجام داده است

* به هر حال بانک ها همواره در تنظیم قرارداد حرفه ای عمل می کنند و معمولا این گونه ساخت و سازها که با هدف خانه دار شدن مردم است نکند به گونه ای این قراردادها به ضرر مردم و سازمان ملی زمین و مسکن تمام شود.

هدف دولت، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن، تولید مسکن است و استفاده از سرمایه گذاری برای دهک های اول و دوم و سوم است. اگر بانک ها حرفه ای هستند، به هر حال وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن هم ۳۰ سال است که کار مشترک انجام داده است.

کد خبر: ۲۴۰٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha