۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
هدفگذاری تکمیل هزار و ۳۳۵ کیلومتر مسیر ریلی تا پایان دولت سیزدهم

هدفگذاری تکمیل هزار و ۳۳۵ کیلومتر مسیر ریلی تا پایان دولت سیزدهم

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از هدفگذاری برای تکمیل یک‌هزار و ۳۳۵ کیلومتر مسیر ریلی تا پایان دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش بازار، عباس خطیبی ضمن تبریک هفته دولت اعلام کرد: در سال جاری با اتصال استان کردستان از طریق راه‌آهن همدان-سنندج، استان اردبیل به واسطه محور ریلی میانه-اردبیل و استان آذربایجان شرقی با افتتاح راه‌آهن بستان-آباد خاوران سه مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود که ثبت رکورد جدیدی در توسعه شبکه ریلی در دولت سیزدهم خواهد بود.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها از هدفگذاری برای تکمیل ۱۳۳۵کیلومتر مسیر ریلی تا پایان دولت سیزدهم خبر داد و گفت: افتتاح محور ریلی زاهدان-خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر، محور ریلی بستان آباد-خاوران به طول ۴۴ کیلومتر، راه‌آهن رشت-کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر، همدان-سنندج به طول ۱۵۱ و میانه-اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر بخشی از دستاوردهای کلیدی دولت سیزدهم در حوزه تکمیل شبکه ریلی کشور به حساب می آیند.

خطیبی راه‌آهن میانه-اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر را یکی از سخت‌ترین مسیرهای ریلی در حال احداث کشور اعلام کرد و گفت: احداث ۳۲ کیلومتر تونل و گالری، ۶۱ دستگاه تونل و ۲۹ دستگاه پل بزرگ تنها بخشی از سختی‌های اجرا در این پروژه است که تمامی با استفاده از توان و تخصص مهندسان ایرانی و با استفاده از تکنولوژی‌های بومی صورت گرفته است و تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی تکمیل کریدورهای ریلی با هدف اتصال به شبکه ریلی کشورهای همسایه را از اولویت های اصلی این حوزه دانست و اظهار کرد: تکمیل راه‌آهن رشت-کاسپین با هدف اتصال ریلی بنادر جنوبی به بنادر شمالی و استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی دو وجهی ارزان و اقتصادی، به طور قطع تاثیر بسزایی در ترانزیت بین‌المللی و توسعه اقتصادی کشور دارد و یکی دیگر از طرح‌های ریلی مهمی است که در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

خطیبی همچنین با اشاره به مذاکره با سایر کشورها به منظور مشارکت در ساخت خطوط ریلی در دولت مردمی ادامه داد: با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی ایران و اهمیت تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق کشور برای حمل‌ونقل ارزان در زمان کوتاه‌تر چندین کشور برای همکاری در این زمینه اظهار تمایل کرده اند که موافقتامه مالی وام از روسیه در اردیبهشت ماه به امضای مقامات دو کشور ایران و روسیه رسیده است و قرارداد تجاری این همکاری در دست انجام است.

به گزارش شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، وی از تامین منابع مورد نیاز طرح‌های اولویت دار ریلی از طریق تهاتر نفت خبر داد و گفت:‌ این روش در چند پروژه ریلی در حال پیگیری است که مبلغ ۶۷۵ میلیارد تومان از این طریق در طرح چابهار-زاهدان هزینه شده است.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها افتتاح راه‌آهن مبارکه-سفیددشت-شهرکرد به طول ۹۰ کیلومتر، راه‌آهن سبزوار-مشهد به طول ۴۵ کیلومتر، راه‌آهن بیرجند-یونسی به طول ۵۰ کیلومتر و ابر پروژه ریلی چابهار-زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر را دیگر پروژه های قابل افتتاح تا پایان دولت سیزدهم در بخش ریلی اعلام کرد.

کد خبر: ۲۴۰٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha