۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
انحراف مصارف اعتبارات از جمله آسیب‌های نظام بانکی است
معاون اقتصادی بانک مرکزی:

انحراف مصارف اعتبارات از جمله آسیب‌های نظام بانکی است

شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: یکی از آسیب‌های نظام بانکی کشور، انحراف مصارف اعتبارات از بخش مولد است.

به گزارش بازار، محمد شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی در افتتاحیه اولین رویداد اینوتکنیک اظهار کرد: روح برنامه‌های توسعه در سطح جهان و کشور اقتصاد دانش‌محور است و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و ابزارهای فناورانه یکی از شئون اقتصاد دانش‌محور و هوشمند است. برای تصمیم‌گیری مناسب باید از داده‌ها استفاده کنیم تا بر اساس واقعیت‌های اقتصادی تصمیم‌های صحیحی بگیریم. همین نیاز لزوم پیوند فعالان فناوری و حکمرانی را نشان می‌دهد.

وی افزود: این در حالی است که حکمرانان در این حوزه با ملاحظه و بسیار کند پیش می‌روند و تحولات عرصه فناوری نشان می‌دهد این حوزه از حکمرانی پیشرفت بسیار بیشتری داشته است. علت این مسئله اتفاقات و تغییرات زیاد ساخت های مختلف حکمرانی در تعامل با فناوری است. با تحولاتی که در حکمرانی، تعاملات بین دستگاه‌ها، رویکردها و دیگر موارد ایجاد می‌شود، باید بررسی شود که اثرات نوآوری بر دیگر بخش‌ها چگونه خواهد بود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: در عرصه بانکداری نیز این مسئله مطرح است. از چالش‌هایی که بانک‌های مرکزی با آن مواجه بوده مواجهه با ارزهای دیجیتال است. اینکه استفاده از ارزهای دیجیتال و پیشرفت CBDC چه تغییرات و تحولاتی در حوزه پولشویی، سیاست‌های پولی و مالی و دیگر وظایف بانک مرکزی ایجاد می‌کنند، مسئله ای است که باید پیش از تحولات و پیشرفت‌های فناورانه در این حوزه بررسی شود. شیریجیان افزود: در حال حاضر بانک مرکزی به عنوان مقام پولی، سیاست تثبیت اقتصادی را اتخاذ کرده است. یعنی در زمانی که متغیرهای کلان اقتصادی تلاطمات زیادی دارد باید از سیاست‌های ضدچرخه‌ای برای ایجاد ثبات استفاده شود. کنترل و افزایش بهره‌وری نقدینگی و کنترل آن با استفاده از نوآوری از جمله محورهایی است که در این رویداد باید بررسی شود. با توجه به اینکه تنظیم‌گری و مدیریت بازار ارز نیز یکی از حوزه‌های مهم وظایف بانک مرکزی است باید تدابیری در نظر گرفته شود تا این بازار به یک بخش واقعی تبدیل شود و معاملات آن به طور رسمی و شفاف انجام شود. در این راستا مرکز مبادله شکل گرفته و باید توسعه پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: اصلاح نظام بانکی با تمرکز بر مدیریت ناترازی‌های ترازنامه‌ای و نقدینگی و رصد مستمر و بهبود انتظارت اقتصادی جامعه نیز از جمله چالش‌های بانک مرکزی است. موضوعات این همایش نیز با محورهایی که بیان شد تناسب دارد. یکی از معدود دوره‌هایی است که بانک مرکزی سیاست‌های کلان خود را به اطلاع عموم مردم می‌رساند و این بخشی از سیاست‌های ارتباطی بانک مرکزی و افزایش جلب اعتماد سطح عمومی جامعه است. معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: یکی از آسیب‌های نظام بانکی کشور انحراف مصارف اعتبارات از بخش مولد کشور است. رصد و پایش جریان تسهیلات و تقویت هدایت اعتباری بسیار مهم است که کنترل تورم همزمان با رشد اقتصادی محقق شود. کنون‌بینی تولید ناخالص داخلی نیز برای هدایت نقدینگی و هدایت اعتباری نیز اهمیت زیادی دارد. هدایت انتطارت و ارزیابی انتطارت تورمی جامعه که بتوانیم آثار اتفاقات و رسیاست‌ها بر انتطارات جامعه را رصد کنیم نیز یکی دیگر از محورها است. ارزیابی و پایش ریسک بانک‌ها و خروج منابع ارزی از چرخه اقتصادی خروج سرمایه نیز از محوزهایی است که باید راهکارهای فناورانه برای آن ارائه شود.

کد خبر: ۲۳۹٬۹۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha