۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
تولید انرژی پاک راه نجات کرمان| ۳۰۰ روز تابش خورشید در بزرگترین استان کشور
بازار گزارش می دهد؛

تولید انرژی پاک راه نجات کرمان| ۳۰۰ روز تابش خورشید در بزرگترین استان کشور

کرمان- ۳۰۰ روز تابش خورشید در استان کرمان زمینه را برای توسعه انرژی های پاک و نیروگاه های خورشیدی فراهم کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: کرمان به عنوان بزرگترین استان کشور در جنوبی ترین منطقه کویر لوت قرار گرفته و همین مساله در شمال استان اقلیمی را فراهم کرده است که در اکثر روزهای سال تابش خورشید تداوم دارد.

تابش استاندارد نور خورشید طبق اعلام کارشناسان انرژی های پاک زمینه را برای تبدیل شدن کرمان به قطب تولید انرژی خورشیدی فراهم کرده است.

کمبود انرژی در کشور اما این روزها به چالشی تبدیل شده است که به عقیده استاندار کرمان راهی جز استفاده از انرژی خورشیدی به خصوص در صنایع استان برای گذر از این بحران وجود ندارد.

استاندار کرمان بارها از صنایع بزرگ استان کرمان خواسته است در کنار کارخانه ها نیروگاه های برق خورشیدی را برای تولید انرژی پایدار ایجاد کنند.

سهمیه بندی برق در زمین های کشاورزی و خاموش شدن موتور پمپ ها، تعطیلی کارخانه ها به دلیل سهمیه بندی برق و ... همه نشانه هایی است که ضرورت احداث نیروگاه های برق را خاطر نشان می کند

این در حالیست که طی سال های اخیر توسعه صنایع و معادن استان کرمان در کنار کشاورزی، این استان را با کمبود انرژی مواجه کرده است، سهمیه بندی برق در زمین های کشاورزی و خاموش شدن موتور پمپ ها، تعطیلی کارخانه ها به دلیل سهمیه بندی برق و... همه نشانه هایی است که ضرورت احداث نیروگاه های برق را خاطر نشان می کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار در این زمینه اظهار کرد: استان کرمان پیشرفتهای خوبی در زمینه تولید انرژی برق از نیروگاه های خورشیدی طی سال های اخیر انجام داده است و روند احداث نیروگاه های بزرگ خورشیدی در منطقه ماهان ادامه دارد.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه ۳۰۰ روز در کرمان زمینه استفاده از انرژی خورشیدی به صورت بالقوه وجود دارد و زاویه مناسبی به لحاظ ارتفاع زمین و همچنین تابش خورشید وجود دارد که بالاترین بهره وری را داشته باشیم.

زمینه برای توسعه انرژی خورشیدی در کرمان مهیا است

وی عنوان کرد: توسعه انرژی های تجدید پذیر می تواند بحران کمبود انرژی در بخش صنعت و کشاورزی را از بین ببرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: حتی مواد اولیه تولید این پنل های خورشیدی در استان کرمان تولید می شود و ارتفاع دو هزار و ۲۸۰ متری از سطح زمین ظرفیت های خوبی را ایجاد کرده است.

وی گفت: با وجود همه اقدامات صورت گرفته اما زمینه برای توسعه بیشتر برای تولید انرژی های تجدید پذیر وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان: در سال جاری در بخش کشاورزی و صنعت مشکلاتی برای تامین انرژی برق وجود داشت و کشاورزان از خاموش شدن موتور پمپ های کشاورزی نگران هستند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز به خبرنگار بازار گفت: در سال جاری در بخش کشاورزی و صنعت مشکلاتی برای تامین انرژی برق وجود داشت و کشاورزان از خاموش شدن موتور پمپ های کشاورزی نگران هستند.

سید مهدی طبیب زاده ادامه داد: باید زمینه تامین با ثبات انرژی را در استان کرمان مهیا کنیم، یک سوم باغ های کشور در استان کرمان وجود دارد و باید زمینه تولید پایدار را فراهم کنیم اگر می خواهیم از تولید حمایت کنیم باید زمینه های تولید را نیز دولت مهیا کند و انرژی یکی از این زیر ساخت ها است.

وی ادامه داد: حمایت از بخش خصوصی برای ایجاد نیروگاه های برق خورشیدی بسیار مهم است و باید در این زمینه همه دستگاه ها همکاری لازم را داشته باشند.

لزوم تامین برق صنعت

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان کرمان نیز به خبرنگار بازار گفت: تامین برق در بخش صنعت کرمان بسیار مهم است این استان در حال تبدیل شدن به صنعتی ترین استان کشور است و کشاورزی نیز توسعه قابل توجه دارد از سوی دیگر معادن گسترده نیز در استان وجود دارد و تامین برق همه این بخش ها از انرژی فسیلی امکان پذیر نیست.

حمیدرضا حبیبی ادامه داد: هم اکنون سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه های انرژی های خورشیدی توسط صنایع بزرگ استان در حال انجام است و قرار است بیش از هزار مگاوات برق در این بخش تولید شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات ما برای احداث این نیروگاه های واگذاری زمین است و مدیران استان باید همکاری لازم را در این زمینه انجام دهند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان کرمان گفت: محدودیت های زیادی برای تولید انرژی از نیروگاه های حرارتی وجود دارد و با توجه به شرایط زیست محیطی نیز باید به سمت استفاده از انرژی خورشیدی گام برداریم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان: ایجاد شهرک های تخصصی انرژی خورشیدی بسیار مهم است و هزار و ۹۰۰ مگاوات برق از انرژی خورشیدی در پنج شهرک تخصصی کرمان، بافت، سیرجان، رفسنجان و بردسیر استان کرمان تولید می شود

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان نیز به خبرنگار بازار گفت: صنایع استان کرمان در حال رشد هستند و برای تولید بیشتر نیاز به انرژی بیشتر نیز دارند.

حسین میجانی ادامه داد: ایجاد شهرک های تخصصی انرژی خورشیدی بسیار مهم است و هزار و ۹۰۰ مگاوات برق از انرژی خورشیدی در پنج شهرک تخصصی کرمان، بافت، سیرجان، رفسنجان و بردسیر استان کرمان تولید می شود.

وی گفت: باید از سرمایه گذاران در این زمینه حمایت شود و واگذاری زمین به سرمایه گذاران از مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود.

وی با اشاره به دغدغه های زیست محیطی در استان کرمان بیان کرد: باید در این زمینه کار بیشترین انجام شود تا شاهد تحول در استان باشیم.

تامین پایدار انرژی برق برای صنعت و کشاورزی کرمان ضرورتی انگار ناپذیر است که مسئولان استان کرمان باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.

کد خبر: ۲۳۹٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • RU ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      0 0
      کی بزنه مگه بودجه دارن
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      0 0
      دو سال دزدی نکنید همچین درست شود
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      0 0
      همه سیاست های اجرایی و …تحت تاثیر اقای پورابراهیمی می باشد،که باعث تفرقه بین مردم شهرهای شمالی استان شده!!نمونه آن سند زدن چاههای اب شرب شهربابک بنام شهر رفسنجان و عدم جذب نیرو غیر بومی در مجتمع ملی مس سرچشمه.