۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۵
سموم غیر متعارف آفت صنعت زنبورداری| از تلفات زنبور تا خسارت به تولید و آسیب به سلامت انسان
زنبوردار نمونه البرز در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

سموم غیر متعارف آفت صنعت زنبورداری| از تلفات زنبور تا خسارت به تولید و آسیب به سلامت انسان

کرج- زنبوردار نمونه البرزی گفت: متاسفانه عدم مدیریت صحیح، نبود نظارت و استفاده غیر اصولی از سموم باعث آسیب و ضررو زیان زیادی به زنبورداران و کشاورزان می شود.

خدیجه ستارزاده؛ گروه استان ها بازار: محمد فتحی نیا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: یکی از چالش هایی که در سال های اخیر در صنعت زنبورداری با آن مواجه هستیم استفاده از سموم سیستمیک و غیر متعارفی است که کشاورزان از آنها استفاده می کنند و متاسفانه هیچ نهاد نظارتی نیست که نظارت و این معضل را کنترل کند.

فتحی نیا بیان کرد: زنبور عسل نه تنها به دلیل تولید عسل، موم و فرآورده های خود، موجود بسیار مفید و قابل ملاحظه ای است بلکه از طریق گرده افشانی در تلقیح و باروری محصولات زراعی و باغی نقش موثر و چشمگیری در افزایش محصولات کشاورزی دارد، به طوری که تحقیقات نشان داده در مزارعی که زنبور در آنها گرده افشانی انجام داده محصولات نهایی آنها تا ۹ برابر افزایش داشته است.

وی افزود: با وجود نقش موثر و فواید بیشماری که این حشره در افزایش محصولات کشاورزی دارد، متاسفانه سم پاشی های بی رویه، بی موقع و همچنین استفاده از سموم غیراستاندارد باعث آسیب جدی به صنعت زنبورداری و زنبورها بوده و باعث شده جمعیت تعداد زیادی از کندوها یا ضعیف شود و یا به طور کامل از بین برود که این موضوع علاوه بر ضررو زیان به زنبوردارها به خود باغدارها هم آسیب و ضرر زیادی وارد می کند و باعث می شود محصولات نهایی آنها به طور چشمگیری کاهش پیدا کند.

در واقع با از بین رفتن کلونی ها هم زنبورداران آسیب می بینند، هم باعث کاهش محصول باغدارها و کشاورزان می شود و مهمتر از همه انسان ها بیشترین آسیب را می بینند چرا که باقی مانده سموم در محصولات وارد بدنشان می شود

این زنبوردار نمونه گفت: در واقع با از بین رفتن کلونی ها هم زنبورداران آسیب می بینند، هم باعث کاهش محصول باغدارها و کشاورزان می شود و مهمتر از همه انسان ها بیشترین آسیب را می بینند چرا که باقی مانده سموم در محصولات وارد بدنشان می شود.

وی اظهار کرد: زنبورها منبع گرده افشانی برای باغ ها هستند و باغدارها یا این را نمی دانند و یا توجه به این مسئله نمی کنند. اگر یک نهاد نظارتی روی محصولات نهایی کشاورزان نظارت کند و از توزیع محصولات و فرآورده های کشاورزی که سموم غیرمتعارف در آنها استفاده شده و باقی مانده است به این صنعت می تواند کمک کند.

راهکارهای کاهش آسیب سم پاشی

فتحی نیا با تاکید بر اینکه سم پاشی جزء جدا ناپذیری از باغداری و کشاورزی است، گفت: باید راه کارهایی را انجام دهیم که کمترین آسیب را ببینیم. در درجه اول کشاورزان و باغدارها باید با زنبوردارها تعامل و همکاری نزدیک داشته باشند که در هنگام سم پاشی اطلاع رسانی کامل انجام شود در مرحله دوم استفاده از سمومی باشد که غیر سیستمیک باشند و تاثیر کمتری در اکوسیستم وزنبورداری داشته باشند.

وی با بیان اینکه زمان سم پاشی خیلی مهم است، تشریح کرد: بهترین زمان غروب است که هم سموم بیشترین تاثیر را روی گیاه بگذارند و هم زنبورها داخل کلونی باشند و زنبورهای کمتری در حال پرواز باشند و آسیب ببینند. همچنین در هنگام سم پاشی باید حتما جهت باد در نظر گرفته شود و از ریختن سم روی زمین باید خودداری شود، در صورت ریخته شدن روی زمین باید فورا" مدفون شود. همچنین سم وارد آب هایی که در اطراف مزارع در جریان هستند نشود چون زنبور از این آب ها استفاده می کند و تاثیر منفی خیلی زیادی روی آنها می گذارد. با این راهکارها تا حد زیادی می توان از تلفات زنبورها و خسارت به زنبوردارها کشاورزان و مصرف کنندگان کاهش داد.

فتحی نیا با اشاره به اینکه سم پاشی ها تاکنون خسارات زیاد و جبران ناپذیری به زنبوردارها وارد کرده و سالانه تعداد زیادی از کلونی ها در اثر سم پاشی از بین رفتند، افزود نکته جالب این است که این تلفات زنبور حاصل از سم پاشی ها شامل بیمه و حمایت زنبورداری نمی شود و بیمه کشاورزی پوشش نمی دهد

فتحی نیا با اشاره به اینکه سم پاشی ها تاکنون خسارات زیاد و جبران ناپذیری به زنبوردارها وارد کرده و سالانه تعداد زیادی از کلونی ها در اثر سم پاشی از بین رفتند، افزود: نکته جالب این است که این تلفات زنبور حاصل از سم پاشی ها شامل بیمه و حمایت زنبورداری نمی شود و بیمه کشاورزی پوشش نمی دهد.

وی ادامه داد: با پیگیری این موضوع از مسئولان، در جواب به ما گفتند طی شرایط و قرارداد بیمه کشاورزی به دلیل اینکه زنبورها به دلیل عوامل انسانی یعنی سم پاشی ها تلف شدند متاسفانه بیمه قادر به جبران خسارت به زنبوردارها نیست.

درخواست زنبورداران از مسئولان وزارت و سازمان جهاد کشاورزی

این زنبوردار نمونه اظهار کرد: ما زنبوردارها از وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان در جهت سیاست گذاری، برنامه ریزی، نظارت و همچنین هماهنگی صنعت زنبورداری در بخش کشاورزی درخواست هایی داریم که آنها را مطرح می کنم.

-الزام کشاورزان به هماهنگی با جهاد کشاورزی و اطلاع رسانی به زنبورداران منطقه قبل از سم پاشی است

-آموزش و الزام رعایت اصول سم پاشی

-انتشار لیست سموم غیرمجاز و ممنوع کردن استفاده از آنها

-ترویج و انتشار سموم سازگاربا زنبورستان ها

-ترویج و آموزش زمان سم پاشی در فصول، روز و ساعات مناسب و همچنین دُز مناسب و قابل استفاده برای سم پاشی

-ایجاد برنامه سم پاشی هماهنگ کشاورزان برای بهره وری بیشتر و عدم آسیب رسانی به زنبورستان ها

-ترویج و آموزش آثار اقتصادی، بهره وری وجود زنبورستان ها در کنار مزارع کشاورزی

-بررسی عینی قوانین و دستورالعمل های حمایتی از زنبورستان ها با نظرسنجی دوره ای از زنبورداران و تعیین جریمه برای متخلفین اصول هماهنگی و استفاده از سموم غیرمجاز

فتحی نیا در پایان اظهار امیدواری کرد: با توجه و رسیدگی بیشتر متولیان امر در وزارت و سازمان جهاد کشاورزی به صنعت زنبورداری و چالش های آن، برای بهبود و توسعه این صنعت در بحث اقتصاد، محیط زیست و اشتغال اتفاقات خوبی رقم بخورد.

کد خبر: ۲۳۹٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha