۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۹
بازار گزارش می دهد؛

صنایع فلزی در شمال مشکلات؛ نه راه پس دارند و نه راه پیش

ساری - هزینه بالای تولید، تورم، مشکل نیروی انسانی، کمبود سرمایه در گردش و تعرفه بالای انرژی کمر واحدهای فولادی و صنعتی را در مازندران خم کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: پای درد و دل و حرف‌های هر یک از صنعتگران فعالان صنعتی مازندران که می‌ نشینید دردهای مشترکی دارند، ریشه مشکلات به حمایت نشدن ضعف زیرساخت‌ ها برمی‌گردد و سبب شده تا صنعتگران نه راه پیش داشته باشند و نه راه پس.

بیش از سه هزار واحد صنعتی و تولیدی در مازندران با اشتغال ۱۰۰ هزار نفر مشغول فعالیت هستند و درصدی از این صنایع را صنایع فلزی تشکیل می‌دهند. مشکلات این قشر نیز همانند دیگر همتایانشان یکی است. آنان هم از قطع مکرر برق و تعرفه بالای انرژی و معاف نبودن مالیات گلایه دارند و کسی تاکنون به دردهایشان توجه نکرده است.

بهمن احمدی در صنعت فولاد و صنایع فلزی کشور نام آشناست، بیش از ۲۶ سال عمر و سرمایه اش را در این راه صرف کرده است و می گوید: درد ما در این کار فقط عاشقی است و بس.

گروه صنعتی فولاد بهمن، پس از سالیان متمادی و کسب مهارت های لازم افتخار دارد مجموعه ای متشکل از پوشش رنگ و لمینت پی وی سی روی کویل های فلزی، با ظرفیت اسمی ۱۲۰ هزار تن در سال و کامل ترین واحد فرم دهی طرح های سفال، کرکره و عرضه های فولادی از ورق رنگی و گالوانیزه در سطح کشور را احداث و به بهره برداری برساند.

صنایع فلزی مازندران نه راه پس دارند و نه راه پیش

فولاد بهمن در جاده شیرگاه با هدف تولید انواع کویل فولادی، ورق رنگی و گالوانیزه احداث شد. در فولاد بهمن، رنگ کاری ورق با استفاده از پوشش دهی غلتکی صورت می گیرد که این روش دارای مزایای از جمله سرعت بالا، صرفه جویی اقتصادی در رنگ و سازگاری با محیط زیست است، در این فرآیند ضخامت آستر ۴ تا ۷ میکرون و ضخامت رنگ زیر ورق ۵ تا ۸ میکرون و ضخامت رنگ رویه ۱۸ تا ۲۰ میکرون و در مجموع ضخامت رنگ بروی ورق ۲۷ تا ۳۵ میکرون است.

بهمن احمدی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: متاسفانه در کشور ما حمایت از تولید در حد شعار و حرف باقی مانده است و توجه ای به این بخش نمی شود.

وی گفت: در گذشته احساس می کردیم متولیان امر از مشکلات صنایع و فعالان این حوزه خبر ندارند و وقتی با آن ها صحبت می کردیم، متوجه اشراف آنان می شدیم و زمانی که راهکار برای حل مشکلات می دادیم، می گفتند رفع آن در حوزه و اختیار و دست ما نیست.

فعال صنعت فولاد: در گذشته احساس می کردیم متولیان امر از مشکلات صنایع و فعالان این حوزه خبر ندارند و وقتی با آن ها صحبت می کردیم، متوجه اشراف آنان می شدیم و زمانی که راهکار برای حل مشکلات می دادیم، می گفتند رفع آن در حوزه و اختیار و دست ما نیست

وی ادامه می دهد: فعالیت در شهرک های صنعتی مشکلات خاص خود را دارد و داستان قطع برق و گاز و یا نیروی کار نیز از بس که گفته شده، تکراری شده است

این فعال صنایع فلزی در مازندران با بیان این که تحمیل هزینه ها از سوی برخی تصمیم گیرندگان و تصمیم سازان مهمترین چالش واحدهای تولیدی و صنعتی است، گفت: هفته دو روز برق نداریم و با سه روز ونصف تعطیلی نمی توان ادعای رقابت داخلی را داشت چه رسد به صادرات و حضور در بازارهای خارجی.

وی با بیان این که ماهانه بیش از شش میلیارد تومان هزینه دستمزد و حقوق ۴۰۰ نیروی کار را پرداخت می کنیم، ادامه داد: ما با این تعداد نیرو مشکلات فراوانی داریم و مسائل و چالش های واحدهای بزرگ تر، نیز به مراتب بیشتر از ما است.

احمدی تعرفه بالای گاز و برق را مهمترین مانع فراروی تولید می داند و می گوید: هزینه گاز با هاب خلیج فارس محاسبه می شود و اگر گاز را از طریق دیگری خریداری کنیم برای ما مقرون به صرفه تر خواهد بود.

شهرک بشل راه آسفالته ندارد

مدیرعامل گروه صنعتی بهمن فولاد با عنوان این که مسئولان ادعا می کند که زیرساخت های مورد نیاز نظیر آب، برق، گاز و تلفن را در شهرک ها تحویل می دهند، گفت: به رغم آن که ۲۶ سال در شهرک صنعتی بشل فعالیت می کنیم هنوز این شهرک راه آسفالته ندارد و برق آن نیز پاسخگوی نیازها نیست.

صنایع فلزی مازندران نه راه پس دارند و نه راه پیش

وی اجرا نشدن مصوبات ستاد تسهیل را از دیگر مشکلات ذکر کرد و گفت: با آن که مصوبات ستاد تسهیل لازم الاجرا است اما مدیران زیردستی توجه به آن ندارند و از سوی دیگر به رغم آن که استقرار در شهرک های صنعتی مناطق محروم دارای مزیت معافیت مالیاتی است اما از همان سال اول مالیات برای ما کنتور زد و به بهانه هایی نظیر کتمان در خرید و فروش، مالیات صفر و معاف را ۴۰ میلیارد تومان محاسبه کرد و سرانجام با هزار منت، تخفیف ۵۰ درصدی دادند درحالی از اساس این رویه نادرست بوده است.

احمدی تامین اجتماعی را دیگر چالش و خان فراروی واحدهای تولیدی برشمرد و گفت: نیروی کار و تامین آن نیز دیگر دغدغه واحدهای تولیدی به شمار می رود.

وی با اظهار این که بیشتر فعالان صنعتی فقط به دلیل عشق و علاقه در این راه فعالیت می کنند، گفت: ۲۶ سال پیش زمین را متری شش هزار و ۹۰۰ تومان در شهرک خریدم درحالی می توانستیم کنار خیابان اصلی با متری پنج هزار تومان بهترین زمین با کاربری تجاری را خریداری کنیم اما به دلیل عشق در این کار باقی ماندیم.

احمدی تصریح کرد: این درحالی که به دلایل مختلف نظیر بدهی به دستگاه های تامین اجتماعی و مالیات و غیره هرازگاهی تولیدکنندگان شاهد پلمب و تعطیلی واحدهای تولیدی می شوند و سرانجام با منت به آن ها فقط اجازه خروج دستگاه ها از کارگاه را می دهند و ماشین بدون کارگاه معنایی ندارد.

وی گفت: اگر در گذشته با خرید ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان می توانستیم مواد اولیه چندماه را تهیه کنیم اما اکنون با ۵۰۰ میلیارد تومان نمی توانیم خوراک و مواد اولیه ۱۵ روز را تامین کنیم.

قطع برق به ظلم تبدیل شده است

دیگر فعالان حوزه صنایع فلزی مازندران نیز رنج های مشترکی دارند و بیش از هرچیزی از تورم و عدم حمایت، نبود نقدینگی و هزینه های بالای تولید گلایه دارند. مجتبی رضوی فعال صنایع فلزی و معدنی مازندران با بیان این که قطعی برق و گاز چندسالی در زمستان و تابستان به عرف و عادت تبدیل شده است، گفت: کسی درکی از خسارت مستقیم و تاخیری که از این کاستی ها در ایفای تعهدات تولیدکنندگان ایجاد می شود، حرفی نمی زند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که علی رغم آن که صنعت مازندران سهم قابل توجهی در مصرف استان و کشور ندارد اما به احترام و اجبار پذیرفتیم با این شیوه شرکت هایمان را اداره کنیم اما از قرار، بی مبالاتی های دوستان پایانی ندارد و کم کم از بی مبالاتی به ظلم بدل و قطع مکرر برق مشکلات را مضاعف کرده است.

کد خبر: ۲۳۹٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha