۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
دستور کار اقتصادی در قلب مشارکت بریکس| اهمیت «جنوب جهانی» برای ایران
بازار گزارش داد؛

دستور کار اقتصادی در قلب مشارکت بریکس| اهمیت «جنوب جهانی» برای ایران

بریکس همچنان به نقش لنگر در جنوب جهانی ادامه داده و اکنون به عنوان یکی از بلوک های تجاری پیشرو در جهان شناخته می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: زمانی که نلسون ماندلا رئیس جمهور آفریقای جنوبی شد، اظهار داشت: «آفریقای جنوبی را نمی توان کشوری سرشار از رفاه اما غوطه ور در دریای فقر دانست». پس از گذشت سالها، حال این بیانیه به یک نیروی محرکه در دیپلماسی اقتصادی کشورهای در حال توسعه تبدیل شده و تمرکز بر بهبود نه تنها روابط جنوب_جنوب، بلکه اساساً بر بهبود زندگی در جنوب جهانی است که تحت تأثیر منفی سیاست های اقتصادی استعمار قرار گرفته است.

در این میان، نشستی اخیرا در آفریقای جنوبی آن هم در زمان تغییرات مهم ژئوپلیتیک جهانی، تحت عنوان «بریکس و آفریقا: مشارکت برای رشد متقابل شتابان، توسعه پایدار و چندجانبه گرایی فراگیر» برگزار شد که اعضا به دنبال پیشبرد منافع اقتصادی جمعی با تضمین رشد پایدار و همیشگی هستند.

مخفف بریکس که در ابتدا شامل آفریقای جنوبی نمی شد، در سال ۲۰۰۱ توسط جیم اونیل، اقتصاددان ارشد گلدمن ساکس در یک مقاله تحقیقاتی که بر پتانسیل رشد برزیل، روسیه، هند و چین تاکید داشت، ابداع شد. این بلوک به عنوان یک باشگاه غیررسمی در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد تا بستری را برای اعضای خود فراهم کند که نظم جهانی تحت سلطه ایالات متحده و متحدان غربی آن را به چالش بکشند. بر همین اساس، ایجاد آن توسط روسیه آغاز شد.

این گروه یک سازمان چندجانبه رسمی مانند سازمان ملل متحد، بانک جهانی یا سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیست. سران کشورها و دولت های کشورهای عضو هر ساله با هر کشوری که ریاست دوره ای یک ساله گروه را بر عهده می گیرد، نشستی را تسکیل می دهند که جدای از ژئوپلیتیک، تمرکز آنها بر همکاری های اقتصادی و افزایش تجارت و توسعه چندجانبه است.

پنج عضو اصلی بریکس ۳۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند، در حالی که جی هفت، ۳۰ درصد را به خود اختصاص داده است. افزون بر این، انتظار می رود بریکس تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص دهد و این امر ممکن است با گسترش این گروه، حتی زودتر اتفاق بیفتد.

در همین راستا ما از مدتها شاهد هستیم که علاقه و تمایل به پیوستن به بریکس افزایش یافته است، به طوری که ۲۳ کشور به طور رسمی درخواست داده اند. اینها کشورها شامل الجزایر، آرژانتین، بنگلادش، بحرین، بلاروس، بولیوی، کوبا، مصر، اتیوپی، هندوراس، اندونزی، ایران، قزاقستان، کویت، مراکش، نیجریه، فلسطین، عربستان سعودی، سنگال، تایلند، امارات، ونزوئلا و ویتنام. در ۲۴ اوت ۲۰۲۳، مقرر شد که تا سال ۲۰۲۴، شش کشور آرژانتین، اتیوپی، امارات متحده عربی، ایران، عربستان سعودی و مصر به جمع این گروه اضافه شوند.

پیگیری هدف پیشبرد منافع اقتصادی جمعی با تضمین رشد پایدار و همیشگی از سوی بریکس، اقدام مهمی است که توسط چین در سال ۲۰۲۲ آغاز شد؛ زمانی که تمرکز بر آغاز دوره جدیدی برای توسعه جهانی بود

پیشبرد منافع اقتصادی جمعی با تضمین رشد پایدار و همیشگی، اقدام مهمی است که توسط چین در سال ۲۰۲۲ آغاز شد؛ زمانی که تمرکز بر آغاز دوره جدیدی برای توسعه جهانی بود. در این راستا، اعضای اصلی یک مشارکت استراتژیک جامع با یکدیگر ایجاد کرده اند که به دنبال بازگشایی بودجه برای رسیدگی به الزامات فوری مانند ساخت زیرساخت ها، رشد زنجیره های ارزش منطقه ای و بومی سازی تولید است.

به عنوان ریاست نشست ۲۰۲۳ بریکس، برنامه آفریقای جنوبی به گونه‌ای طراحی شده بود که بر موارد زیر متمرکز بود: توسعه مشارکت به سوی یک گذار عادلانه، تحول آموزش و توسعه مهارت ها برای آینده؛ گشایش فرصت ها از طریق منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا؛ تقویت بهبود اجتماعی_اقتصادی پس از همه گیری و دستیابی به دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار؛ تقویت چندجانبه گرایی و تلاش در جهت اصلاح واقعی نهادهای حکمرانی جهانی و تقویت مشارکت معنادار زنان در فرآیندهای صلح.

در حالی که دستور کار اقتصادی در قلب مشارکت بریکس قرار دارد، اعضای اصلی نیز متعهد به یک دستور کار متحول هستند که به دنبال تحقق یک نظام حکمرانی جهانی عادلانه تر، متعادل تر و نماینده است

در حالی که دستور کار اقتصادی در قلب مشارکت بریکس قرار دارد، اعضای اصلی نیز متعهد به یک دستور کار متحول هستند که به دنبال تحقق یک نظام حکمرانی جهانی عادلانه تر، متعادل تر و نماینده است. موفقیت های جمعی مشترک در دهه گذشته خود گویای آن است بریکس همچنان به نقش لنگر در جنوب جهانی ادامه می دهد و اکنون به عنوان یکی از بلوک های تجاری پیشرو در جهان شناخته شده است. در این راستا، با پیشروی چین و هند، بریکس نفوذ اقتصادی خود را به عنوان محرک رشد جهانی، تجارت و افزایش سرمایه گذاری در دو دهه گذشته مشاهده کرده است.

با این حال، موانعی که از طرفی اعضا با آن روبرو هستند، شامل یکجانبه گرایی فزاینده، رقابت های ژئوپلیتیکی، نقض قوانین بین المللی و اعمال استانداردهای دوگانه است. همچنین در خارج از فرآیندهای چندجانبه تثبیت شده که در آن تصمیمات توسط عده معدودی گرفته می شود، انجمن های جایگزین نیز افزایش یافته است و در نتیجه بسیاری از افراد را از حق رای محروم می کند؛ ضمن اینکه اعضا هنوز باید با آب و هوای بی ثبات جهانی و سرعت کند بهبود اجتماعی_اقتصادی برای برخی از اقتصادها، مانند آفریقای جنوبی، مبارزه کنند.

گشایش فرصت‌ها برای افزایش تجارت بین بریکس و بریک_آفریقا به آفریقا کمک می‌کند تا سود مشارکت ملموسی را برای کشورهای متبوع خود به ارمغان آورده و اطمینان حاصل کند که هنگامی که برزیل در سال ۲۰۲۴ ریاست بریکس را بر عهده خواهد گرفت، تمرکز خود را بر یافتن راه‌حل‌هایی برای این کشور ادامه خواهد داد

بر همین اساس، دهه آینده نیازمند رویکردی عمل‌گرایانه‌تر است، زیرا کشورهای عضو این گروه تلاش می کنند تا از سود مشارکت بریکس و بازده متقابل سودمند برای همه کشورهای عضو اطمینان حاصل کنند. در میان اعضای اصلی، آفریقای جنوبی هم همچنان به پیشبرد دستور کار اقتصادی آفریقا در دوران ریاست خود متعهد است، همانطور که در گذشته این اقدام را انجام داده است.

آفریقا معتقد است که ترکیب الگوهای تجاری در تمام بازارهای بریکس باید تمرکز اصلی این قاره با توجه ویژه بر ایجاد توازن تجارت از طریق توافقات دوجانبه در داخل بریکس و بررسی فرصت های زنجیره ارزش بریکس_آفریقا مطابق با منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا و استراتژی کسب و کار خصوصی باشد، زیرا گشایش فرصت‌ها برای افزایش تجارت بین بریکس و بریک_آفریقا به این قاره کمک می‌کند سود مشارکت ملموسی را برای کشورهای متبوع خود به ارمغان آورده و اطمینان حاصل کند که هنگامی که برزیل در سال ۲۰۲۴ ریاست این گروه را بر عهده خواهد گرفت، تمرکز خود را بر یافتن راه‌حل‌هایی برای این کشور ادامه خواهد داد؛ در حالی که کشورهای در حال توسعه با چالش های پیچیده ای مواجه هستند.

با توجه به اینکه اعضای بریکس به کار بر روی رشد اقتصادی خود ادامه می دهند، این تفکر را در سر می پروانند که به «دریای جنوب جهانی» برای رشد و توسعه واقعی نیاز دارند

بنابراین، با توجه به اینکه اعضای بریکس به کار بر روی رشد اقتصادی خود ادامه می دهند، این تفکر را در سر می پروانند که به «دریای جنوب جهانی» برای رشد و توسعه واقعی نیاز دارند؛ در حالی که دیپلماسی بریکس به بخشی جدایی ناپذیر از تلاش های همکاری جهانی در میان گروه کشورهایی متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تبدیل شده است.

در همین راستا، بریکس از زمان شکل گیری آن در سال ۲۰۰۹ به یک پلت فرم قوی برای گفتگو و همکاری تبدیل شده است. هدف دیپلماسی بریکس تقویت روابط بین کشورهای عضو و ایجاد منافع مشترک است. در این فرآیند، بریکس همکاری های اقتصادی و تجاری، فناوری و علمی را به اشتراک گذاشته و سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه های توسعه مشترک را ارتقا داده است.

علاوه بر این، دیپلماسی بریکس کشورهای عضو را در گفتگوهای سیاسی سازنده مشارکت داده است. آنها در مجامع بین المللی مانند سازمان ملل متحد، جی ۲۰ و اجلاس بریکس همکاری کرده اند تا از منافع مشترک خود دفاع کنند. همچنین، بریکس از نظم جهانی منصفانه و چندقطبی حمایت کرده که تنوع و فراگیری را در تصمیم گیری جهانی ارتقا می دهد. در پرداختن به چالش های جهانی مانند تغییرات آب و هوا، امنیت انرژی و نابرابری های توسعه، بریکس تعهد خود را برای حل این مسائل از طریق دیپلماسی همکاری نشان داده و از طریق ابتکاراتی مانند بانک توسعه جدید، بریکس کمک های قابل توجهی در حمایت از پروژه های زیرساختی و توسعه پایدار در کشورهای عضو داشته است.

اگرچه بریکس هنوز با چالش هایی مانند تفاوت های سیاسی و منافع ملی در بین کشورهای عضو مواجه است، دیپلماسی آن همچنان به ایجاد پل هایی برای همکاری های جهانی گسترده تر در عصر عدم قطعیت جهانی ادامه داده است.

کد خبر: ۲۳۹٬۵۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha