۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
ارزش معاملات بورس انرژی به ۳۲ هزار میلیارد ریال رسید

ارزش معاملات بورس انرژی به ۳۲ هزار میلیارد ریال رسید

­بورس انرژی ایران در آخرین هفته مردادماه میزبان ۲۲۰ معامله با ارزشی بیش از ۳۲ هزار و ۶۰۷ میلیارد ریال بود که­ بیش از­ ۲۱ هزار و ۷۳۳ میلیارد ریال آن به معاملات رینگ صادراتی اختصاص داشت. ­­ ­

به گزارش بازار، در هفته معاملاتی منتهی به یکم شهریورماه ۱۴۰۲، ۳۲ هزار و ۳۸۱ میلیارد ریال از ارزش معاملات در دادوستد فرآورده‌های هیدروکربوری در در بازار فیزیکی به ثبت رسید. گفتنی است که ۹۹ درصد معاملات هفته به بازار فیزیکی اختصاص داشت.

در هفته‌ای که گذشت بیش از ۳۲ هزار و ۳۱۰ کیلووات ساعت برق نیز در بازار فیزیکی، تابلو سلف و تالار برق سبز معامله شد که در مجموع ارزشی بالغ بر ۶۲ میلیارد ریال را رقم زد.

بورس انرژی ایران هم‌چنین شاهد معامله دو هزار و ۲۶ گواهی ظرفیت، ۳۰۰ ورقه سلف موازی با سررسید یک‌سال و بیش‌تر و چهار قرارداد آتی بود که به‌ترتیب به ارزش ۱۵۵ میلیارد ریال، ۶ میلیارد ریال و ۱۰۵ میلیون ریال دادوستد شد.

در هفته‌ای که گذشت، «نفت سفید» عرضه‌شده در رینگ داخلی با ارزش معاملاتی چهار هزار و ۳۴۶ میلیارد ریالی بیش‌ترین ارزش معاملات هفته پایانی مرداد در بورس انرژی را به ثبت رساند. پس از آن «نفتای سنگین»، «میعانات گازی»، «برش پنتان» و «حلال ۵۰۳» در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

رینگ بین‌الملل نیز در این مدت شاهد معامله ۹ هزار و ۱۹۴ میلیارد ریال «نفت سفید» بود و بدین‌ترتیب این کالا در این رینگ نیز رتبه بیش‌ترین معامله را به‌دست آورد. در رینگ صادراتی کالاهای «نفتای کامل»، «بنزین»، «MTBE» و «گاز مایع» در جایگاه‌های بعدی نشستند.

معامله‌گران برتر
در هفته‌ای که گذشت پالایش نفت لاوان با ۳۲ هزار تن، نفت ستاره خلیج فارس با ۲۸ هزار و ۸۸۰ تن، پالایش نفت تبریز با ۲۰ هزار و ۱۹۵ تن، پتروشیمی شازند با ۱۱ هزار و ۱۲ تن و پالایش نفت اصفهان با ۹ هزار و ۱۲۵ تن در جایگاه‌های اول تا پنجم معامله‌گران برتر قرار گرفتند.

عرضه‌کنندگان برتر
در این هفته همچنین شرکت‌های پتروشیمی نوری، نفت ستاره خلیج فارس، پتروشیمی بوعلی سینا، پالایش نفت لاوان و پتروشیمی تبریز پنج عرضه‌کننده نخست بورس انرژی بودند و پالایش نفت آبادان، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی شازند، گاز بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی فن‌آوران در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

کد خبر: ۲۳۹٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha