۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
صف های شبانه برای خرید لاستیک دولتی؛ بی تدبیری در اتخاذ ساده ترین تدابیر!
بازار گزارش می دهد؛

صف های شبانه برای خرید لاستیک دولتی؛ بی تدبیری در اتخاذ ساده ترین تدابیر!

کرمان- این روزها خرید لاستیک دولتی برای مردم کرمان به یک پروسه طولانی و فرسایشی تبدیل شده و مردم برای خرید لاستیک دولتی باید مدتها در انتظار باشند.

بازار؛ گروه استان ها: این روزها یکی از کالاهای دچار تنش قیمتی که مردم برای تهیه آن به دلیل تورم سالهای اخیر با مشکل جدی مواجه شده اند، لاستیک ماشین است. هزینه خرید چهار لاستیک خارجی که در بازار ایران اکثرا چینی، هندی و کره ای است به بالای ۱۰ میلیون تومان رسیده است و عملا خرید لاستیک خارجی از دسترس بسیاری از مردم خارج شده است و همین مساله موجب شده تمایل به خرید لاستیک ایرانی بیش از هر زمان دیگر در بازار دیده می شود.

قیمت چهار جفت لاستیک ایرانی در بازار آزاد بین ۷ تا ۷ میلیون ۵۰۰ برای خودروی های سواری ایرانی است و همین قیمت برای لاستیک دولتی ۳ میلیون ۵۰۰ تا ۴ میلیون است اما این روزها لاستیک دولتی حتی در استانهایی که کارخانه تولید لاستیک دارند از جمله کرمان نایاب شده است

اما قیمت چهار جفت لاستیک ایرانی در بازار آزاد بین هفت تا هفت میلیون و ۵۰۰ برای خودروهای سواری ایرانی است و همین قیمت برای لاستیک دولتی سه میلیون و ۵۰۰ تا چهار میلیون است اما این روزها لاستیک دولتی حتی در استانهایی که کارخانه تولید لاستیک دارند از جمله کرمان، نایاب شده است.

تا چندی قبل لاستیک های دولتی به راحتی قابل ثبت نام بود و چهار حلقه لاستیک پس از ثبت نام به ازای هر کد ملی و در بازه زمانی مشخص به قیمت مناسب از طریق پست در اختیار متقاضیان قرار می گرفت اما این روزها امکان ثبت نام وجود ندارد و سایت ثبت نام لاستیک دولتی آنلاین به صورت محدود در تهران و چند استان دیگر امکان ثبت نام دارد.

این سوال مطرح می شود که به چه دلیل امکان ثبت نام لاستیک دولتی برای متقاضیان بسیار محدود شده است و مردم به بازار آزاد برای خرید لاستیک حواله داده می شود؟

اختلاف عجیب قیمت لاستیک دولتی و آزاد

نکته دیگر اینکه دلیل اختلاف قیمت سه تا چهار میلیونی لاستیک دولتی با بازار چیست و این اختلاف قیمت لاستیک به جیب چه افرادی می رود؟

محمد احمدی، یکی از متقاضیان خرید لاستیک دولتی است که به خبرنگار بازار گفت: مردم توان خرید لاستیک ایرانی را نیز در بازار آزاد ندارند باید کلی در بازار وقت گذارند تا بتوان یک برند خاص لاستیک را پیدا کرد و نکته عجیب اینکه اختلاف قیمت لاستیک دولتی و در بازار بسیار زیاد است.

چرا توزیع لاستیک توسط پست متوقف شده است؟

وی افزود: از مسئولان می خواهیم در این زمینه ورود کنند و مشخص شود چرا سیستم قبلی توزیع لاستیک که توسط پست انجام می شد، متوقف شده است؟

احمدی ادامه داد: وقتی به سیستم های توزیع لاستیک دولتی مراجعه می کنیم موجودی لاستیک را صفر نشان می دهند و این مساله از قبل از ماه محرم تشدید شد و هنوز رفع نشده است.

یک شهروند کرمانی: انتظار داریم دولت هر چه زودتر برای توزیع لاستیک دولتی تعیین تکلیف کند و اجازه ندهد دلالان در بازار لاستیک دولتی را با دو برابر قیمت در بازار به فروش برسانند

هر چند جسته و گریخته خبرهایی در خصوص توزیع لاستیک دولتی به گوش می رسد اما عملا چنین امکانی برای عموم مردم میسر نیست، در کرمان نیز یکی از کارخانه های تولید کننده لاستیک به صورت تعاونی اقدام به فروش می کند که این شرکت نیز اکثرا با عدم موجودی لاستیک مواجه شده است و مردم امکان ثبت نام برای خرید تعاونی لاستیک را به دلیل عدم عرضه نیز ندارند.

سحر تقی زاده یکی از شهروندان کرمانی است که به خبرنگار بازار گفت: انتظار داریم دولت هر چه زودتر برای توزیع لاستیک دولتی تعیین تکلیف کند و اجازه ندهد دلالان در بازار لاستیک دولتی را با دو برابر قیمت در بازار به فروش برسانند.

وی ادامه داد: اگر قصد فروش لاستیک نوی ایرانی برای تبدیل به لاستیک خارجی را داشته باشید، فروشنده واحدهای صنفی لاستیک ایرانی را به قیمت دولتی از اشخاص خریداری می کنند و می گویند لاستیک دولتی را با همین قیمت دریافت می کنند اما وقتی همین لاستیک را بخواهند بفروشند با دو برابر قیمت به مردم عرضه می کنند.

وی افزود: چگونه ممکن است قیمت لاستیک دولتی و بازار آزاد چنین افزایش قیمت غیر معقولی داشته باشد؟

این شهروند کرمانی بیان کرد: چرا لاستیک فقط در تهران و یکی دو استان دیگر به صورت دولتی عرضه می شود و در دیگر استانها مردم باید لاستیک با قیمت بازار آزاد تهیه کنند؟

وی ادامه داد: مردم کرمان نیز انتظار دارند وقتی یکی از بزرگترین کارخانه های لاستیک داخلی در استان فعالیت می کند و طبیعتا از منابع استان استفاده می کند حداقل لاستیک مورد نیاز مردم را تامین کند.

موجودی نداریم

یکی از فروشنده های لاستیک در خیابان اتو رفسنجان کرمان که گفته می شود لاستیک دولتی عرضه می کند در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: لاستیک فعلا در بازار عرضه نمی شود و ثبت نام هم نداریم، احتمالا در چند روز آینده مردم باید با مراجعه به این واحد صنفی ثبت نام کنند و تعداد محدودی لاستیک به هر کد ملی اختصاص می یابد که فرد درخواست کننده باید شخصا با کارت ملی به اینجا مراجعه کند.

وی افزود: معمولا مردم از ساعت چهار صبح در صف در انتظار می مانند تا اسمشان در این لیست ثبت شود.

اگر سهمیه لاستیک دولتی اختصاص یابد ما هم آن را به مردم عرضه می کنیم اما متاسفانه عرضه مستقیم به مردم چند ماه اخیر کم شده است و همین مساله موجب بروز مشکلاتی برای مردم نیز شده است

وی ادامه داد: اگر سهمیه لاستیک دولتی اختصاص یابد ما هم آن را به مردم عرضه می کنیم اما متاسفانه عرضه مستقیم به مردم چند ماه اخیر کم شده است و همین مساله موجب بروز مشکلاتی برای مردم نیز شده است.

محمد باقری یکی از شهروندان کرمانی نیز به خبرنگار بازار گفت: یک مرکز فروش تعاونی لاستیک نیز در کرمان فروش تعاونی لاستیک را انجام می دهد اما با وجود اینکه گفته می شود روند عرضه در این شرکت تعاونی نیز عادی است اما آن ها هم در سایت ثبت نامشان مدتهاست که عدم موجودی را ثبت می کنند.

وی گفت: انتظار مردم این است که دولت بار دیگر سیستم ثبت نام چهار حلقه لاستیک با قیمت دولتی و توزیع به وسیله پست را که کاملا قابل راستی آزمایی بود را راه اندازی کنند.

باقری بیان کرد: انتظار داریم نحوه توزیع لاستیک با تدبیر دولت بهبود پیدا کند و دلال بازی در زمینه عرضه لاستیک حذف شود در حال حاضر مردم با مشکل جدی مواجه هستند و هیچ توجیهی در خصوص اینکه چرا هر جفت لاستیک دولتی با کیفیت یک میلیون و ۸۰۰ با قیمت سه میلیون و ۵۰۰ در مغازه ها عرضه می شود وجود ندارد.

باید دید مسئولان در استان کرمان برای رفع مشکل عدم توزیع مناسب لاستیک دولتی چه راهکاری را در نظر خواهند گرفت.

کد خبر: ۲۳۹٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      4 0
      ...بااین سیاست غلط شون کسی هم جوابگو نیست فقط مردم روسرکار گذاشتن
    • Aa IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      0 0
      تو تهران هم باید با بدبختی بگیری لاستیک ساعت ۵ صبح .
    • علیزلده IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      0 0
      سلام این ازبی کفایتی هست که مردم باید بخاطر یه جفت لاستیت روزا تو صف وایستن
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      0 0
      به نظرم زمینه سازی برای گران شدن لاستیک دولتی هست