۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
کسبه مشهد: مالیات زیاد می پردازیم| دولتمردان: مالیات کم می گیریم
بازار گزارش می‌دهد؛

کسبه مشهد: مالیات زیاد می پردازیم| دولتمردان: مالیات کم می گیریم

مشهد- از زمانی که کرونا بر فضای کشور سایه انداخت و درآمد اصناف سیر نزولی به خود گرفت، تا امروز که به دلیل تورم قدرت خرید مردم کاهش یافته؛ موضوع دریافت مالیات موجب اعتراض کسبه بوده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در مشهد مقدس تعداد ۹۵ اتحادیه صنفی فعال است که از این تعداد تقریبا یک چهارم تولیدی و خدمات فنی و باقی اتحادیه ها توزیعی و خدماتی هستند.

بنا بر آمار منتشره این ۹۵ اتحادیه و اتاق اصناف، بیش از ۱۲۰ هزار واحد صنفی را نمایندگی می‌کنند که میزان مالیات و سایر هزینه ها مانند اجاره بهاء و یا عوارض دولتی برای آن ها گران تمام می شود به گونه ای که رئیس اتحادیه پوشاک می گوید: بخش عمده ای از فعالان این حوزه جواز کسب خود را به دلیل نبود درآمد باطل کرده اند و عطای کاسبی را به لقایش بخشیده اند.

از آن جا که گفته می شود میانگین سهم مالیات اصناف استان خراسان رضوی نسبت به دیگر استان ها بیشتر است لذا در آخرین روز از هفته گذشته فرصتی فراهم شد تا نمایندگان اصناف و روسای اتحادیه های مشهد طی نشستی با حضور سیدمحمد هادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گلایه های خود را از رویه مالیات ستانی به بحث بگذارند.

بسیاری از نمایندگان اصناف دراین جلسه با بیان اینکه افزایش مالیات فشار مضاعفی را برای ادامه کار بر روی کسبه وارد کرده است است خواستار تجدید نظر در نحوه دریافت مالیات و از همه مهمتر رعایت عدالت در این موضوع شدند.

مودی سازی برای آمار سازی

نماینده صنف طاقه‌فروشان قماش مشهد با بیان اینکه قانون‌گذار مقرر کرده که مالیات بر درآمد باشد. اظهار کرد: در همین راستا مبنا قرار دادن تراکنش‌هایی که ماهیت درآمدی ندارد اثبات آن دشوار است.

نماینده صنف طاقه‌فروشان قماش مشهد: ضرایب سود مالیاتی متناسب با واقعیت نیست و معافیت مالیاتی سالانه ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی خیلی پایین است، این در حالی است که خط فقر حداقل باید معاف از مالیات باشد

حسن صادقی افزود: ضرایب سود مالیاتی نیز متناسب با واقعیت نیست و معافیت مالیاتی سالانه ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی خیلی پایین است، در صورتی که خط فقر حداقل باید معاف از مالیات باشد.

کسبه مشهد: مالیات زیاد می پردازیم| دولتمردان: مالیات کم می گیریم

وی همچنین با بیان اینکه زمان قانونی رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی نیز طولانی است افزود: این زمان باید حداکثر ۱۰ ماه باشد که ما برای تنظیم اظهارنامه سال بعد به مشکل برنخوریم.

صادقی همچنین از این که کارشناسان مالیاتی، مستندات اصناف را قبول نمی‌کنند، گلایه کرد و افزود: این که شرکای یک واحد صنفی فقط مشمول دو معافیت مالیاتی می‌شوند، اشتباه است و اگر یک واحد صنفی چهار شریک داشته باشد دو نفر آن‌ها از معافیت مالیاتی بی‌بهره می‌مانند لذا معافیت باید به واحد صنفی داده شود، نه افراد!

این فعال صنفی بیان کرد: اگر صاحب کارت‌خوان مستقر در یک واحد صنفی، متفاوت از صاحب واحد باشد، مؤدی جدید محسوب می‌شود لذا این کار مؤدی‌سازی برای آمارسازی است.

ابطال یک هزار پروانه کسب

رئیس اتحادیه پوشاک مشهد نیز با بیان اینکه افزایش هزینه ها مانند اجاره بهاء و مالیات موجب کناره گیری بسیاری از کسبه از بازار شده است اظهار کرد: با روش کنونی دریافت مالیات به طور حتم بسیاری از کسبه فعال امروز را در آینده در این صنف نخواهیم داشت.

مهدی لسان طوسی اذعان کرد: از ابتدای امسال تا خرداد ماه تنها ۱۱۵۳ ابطال پروانه کسب داشتیم که تمامی این مشکلات به هزینه‌ها برمی‌گردد.

رئیس اتحادیه پوشاک مشهد: شرایط اقتصادی حاکم بر بازار برای فروشندگان و خریداران بسیار سخت است و لذا انتظار می رود با تعامل بیشتری نسبت به دریافت مالیات و نحوه محاسبه آن با کسبه برخورد شود

وی سه مشکل اغلب اصناف را ضرایب اینتاکد، افزایش سقف ضریب تبصره ۱۰۰ و معافیت مالیاتی ماده ۱۰۱ دانست و افزود: شرایط اقتصادی حاکم بر بازار برای فروشندگان و خریداران بسیار سخت است و لذا انتظار می رود با تعامل بیشتری نسبت به دریافت مالیات و نحوه محاسبه آن با کسبه برخورد شود.

کسبه مشهد: مالیات زیاد می پردازیم| دولتمردان: مالیات کم می گیریم

به گزارش خبرنگار بازار؛ نماینده اتحادیه صنف لوازم خانگی نیزاز جمله معترضانی بود که مدعی شد: در حالی برای ما سود ۳ درصد و اینتاکد ۲ درصد در نظر گرفته شده که لوازم خانگی کالای حجیمی است و فقط یک درصد هزینه انبارداری دارد و هزینه‌های سربار دیگری نیز برای فروشندگان وجود دارد لذا با این وضعیت زمینه تعطیلی بنکداری‌ها و کمبود کالا را رقم می زنیم.

اعتراض به نحوه محاسبه مالیات

نماینده اتحادیه لوله و لوازم بهداشتی نیز در این نشست به روند نرخ گذاری کارشناسان اداره مالیات بر فروشگاه های مختلف انتقاد کرد و گفت: پرداخت مالیات مورد اعتراض نیست چون می دانیم که  از محل درآمدهای مالیاتی، رفاه عمومی تأمین می شود و از این حیث، مالیات عادلانه را با اشتیاق پرداخت می کنیم اما اساساً چه منطقی وجود دارد که در یک خیابان، برای یک واحد صنفی ۸میلیون تومان مالیات و  برای فروشگاه دیوار به دیوار آن ۲۰میلیون تومان تعیین می شود؟!

نماینده اتحادیه بارفروشان مشهد نیز از دیگر حاضرین منتقد در این جلسه بود که مدعی شد: بارفروشان مشهد از مناطق دیگر کشور مالیات بیشتری می پردازند.

محمد قنبری اظهار کرد: بسیاری از بارها یا امانی است یا خریداری لذا هیچ وقت خرید همراه با سود نیست.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور: چون اصناف در کشور ۳۰درصد از تولید ناخالص ملی را برعهده دارند لذا باید یک سوم مالیات کل کشور از این محل تأمین شود اما واقعیت اینست که درآمد دولت از مالیات اصناف، امروزه از ۵درصد فراتر نمی رود

وی افزود: ما گردش مالی بالایی داریم که بین ۲۰-۲۵ و در مواردی مثل هندوانه یا گوجه‌فرنگی، حتی ۱۰۰ درصد آن مربوط به کرایه کامیون است.

کمتر از میزان واقعی مالیات می گیریم

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در آخرین روز از هفته گذشته در سفر به مشهد مقدس در جمع بازاریان و کسبه معترض به نحوه دریافت مالیات اذعان کرد: قاعده جهانی دریافت مالیات این است که میزان عایدی دولت از هر بخش باید متناسب با ۳۰درصد تولید ناخالص داخلی آن حوزه باشد و براین اساس، چون اصناف در کشور ۳۰درصد از تولید ناخالص ملی را برعهده دارند، باید حدود یک سوم مالیات کل کشور از این محل تأمین شود اما واقعیت امروز آن است که درآمد دولت از مالیات اصناف، امروزه از ۵درصد فراتر نمی رود و ما هم بنا نداریم که این اختلاف را یک شبه جبران کنیم.

کسبه مشهد: مالیات زیاد می پردازیم| دولتمردان: مالیات کم می گیریم

سیدمحمدهادی سبحانیان گفت: معتقدیم باید از کاسبان دانه‌درشت بیشتر مالیات بگیریم، اما ما فقط مجری قانونیم و نظام مالیاتی مبتنی بر قوانین می‌تواند عمل کند به همین دلیل سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های بزرگ معافیت دادیم که این رقم باید حذف شود.

وی خطاب به  بازاریان معترض بیان کرد: رویکرد اصلی در سفرهای استانی این است که  با نمایندگان اتحادیه ها در این رابطه هم‎اندیشی شود.

سبحانیان ادعا کرد: بنای ما بر تفاهم است و لذا این موضوع را نیز ثابت کرده ایم و بر همین اساس در سال گذشته ۳۵۷هزار اظهارنامه مالیاتی از خراسان رضوی ارائه شده که  از  این میان فقط ۵۱هزار پرونده؛ یعنی ۱۴درصد رسیدگی و مابقی به طور پیش فرض پذیرفته شد.

فرارهای مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور هم چنین گریزی به فرار های مالیاتی زد و گفت: من در بازار طلافروشان شخصا مشاهده کردم که طلا را با پوز متعلق به یک مؤسسه خیریه می‌فروشند!

وی با بیان اینکه ما به اموال کسبه چشم طمع ندوختیم و می‌دانیم اعداد اصلی جای دیگر است افزود: به کرات مشاهده شده که با کارت ملی یک پیرمرد یا پیرزن که هیچ‌چیز ندارد، تجارت بزرگی انجام شده لذا ما هیچ خط قرمزی نداریم و باید از بزرگ‌ترها مالیات بگیریم,

سبحانیان با اشاره به اینکه ما باید به سمت شناسایی مؤدیان جدید برویم ادامه داد: سال گذشته مالیات بیش از ۵۰ درصد اصناف کل کشور، صفر بوده است و این را با افتخار اعلام کردیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور: برای سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه ها ملاک عمل است و از پزشکان با مالیات متوسط ۳۵میلیون تومانی تا فروشندگان لوازم خانگی با مالیات متوسط ۴میلیون تومانی، این رقم تغییر می کند

وی افزود: با وجود رشد ۵۰درصدی درآمدهای مالیاتی در  استان که متناسب با کشور افزایش یافته، بیش از نیمی از فروشگاه های کشور در سال گذشته مالیاتشان صفر بوده و متوسط مالیات از هر مغازه دار نیز از ۵میلیون تومان فراتر نمی رود.

وی گفت: اگر این ۵۰درصد با مالیات صفر هم به چرخه اضافه شوند، هم درآمدهای دولت افزایش پیدا می کند و هم با تأمین ۳۰درصد تولید ناخالص داخلی، فشار از مؤدیان کنونی برداشته خواهد شد.

کسبه مشهد: مالیات زیاد می پردازیم| دولتمردان: مالیات کم می گیریم

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: برای سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه ها ملاک عمل است و از پزشکان با مالیات متوسط ۳۵میلیون تومانی تا فروشندگان لوازم خانگی با مالیات متوسط ۴میلیون تومانی، این رقم تغییر می کند.

سبحانیان ادامه داد: ضرایب «اینتاکد» هم برای نظام مالیات‌ستانی سنتی است، اما در همین حوزه، جلساتی گذاشتیم و مستند بر اسناد و مدارک، ضرایب را مبتنی بر صورت‌حساب الکترونیک اصلاح کردیم.

وی افزود: این یک حقیقت است که نظام مالیاتی در کشور ما همچنان سنتی است و گلایه از بی عدالتی در این زمینه به دلیل خطاهای پرتکرار مأمورانی است که برای تعیین نرخ، به بازدیدهای میدانی می روند.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: البته در این زمینه اصناف نیز بی تقصیر نیستند و در شرایطی که دستگاه های کارت خوان باید ملاک تعیین نرخ مالیات باشند، گاهی اوقات تراکنش هایی صورت می گیرد که زمینه ساز اشتباه محاسباتی می شود. دستگاه های کارت خوان را فقط به تراکنش های مالی حاصل از فروش اختصاص دهید تا کمتر لازم باشد برای اعتراض به ادارات کل بیایید.

بازاریان مشهد قانع نشدند

به گزارش خبرنگار بازار؛ اگر چه رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در این نشست مدعی شد که تنها ۵ درصد مالیات اخذ می شود و  سازمان امور مالیاتی در تلاش است که مشکلات اصناف را بشنود اما سخنان سبحانیان با واکنش رؤسای اتحادیه ها روبه رو شد، به طوری که آن ها ضمن رد نقش ۵درصدی در مالیات کشور، تأکید داشتند که این رقم بسیار بیشتر است.

البته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ریشه بعضی از این گلایه‌ها را به دلیل نظام مالیات‌ستانی به شیوه سنتی دانست و گفت: ما ناگزیریم به سمت مالیات‌ستانی هوشمند برویم.

کد خبر: ۲۳۹٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha