۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
رهاشدن آبزی پروران در تلاطم دریا| صنعت ماهی در تور مشکلات لایتناهی!
بازار گزارش می دهد؛

رهاشدن آبزی پروران در تلاطم دریا| صنعت ماهی در تور مشکلات لایتناهی!

ساری - پرورش ماهی در قفس سابقه ای نیم قرنی دارد و فعالان این حوزه بامشکلات فراوان در وسط دریا رها شدند و حمایتی نمی شوند.

بازار؛ گروه استان ها: نداشتن مزارع پشتیبان، پایین بودن ظرفیت تولید قفس ها، نبود بازار فروش و حمایت نشدن از سوی دولت و مسئولان از مهمترین چالش های فراروی صنعت نوپای ماهی درقفس در مازندران به شمار می رود.

ظرفیت اسمی تولید ماهیان درقفس در کشور حدود ۱۶۰ هزار تن است و این درحالی که درصد قابل توجهی از این ظرفیت خالی مانده است از سوی دیگر بیشتر قفس های موجود در مازندران و کشور ظرفیتی بین ۳۰ تا ۵۰ تن دارند که به اعتقاد تولیدکنندگان این مسئله سبب ضرردهی شده است.

پایین بودن قیمت ماهی، افزایش قیمت نهاده ها و خوراک از دیگر مسائل فراروی محسوب می شود. یک تولیدکننده و پرورش دهنده ماهی در قفس نداشتن زمین پشتیبانی را از جمله دغدغه ها و مشکلات فعالان این حوزه در استان بیان کرد.

بازار فروش ماهی کنترل شود
محمد رحمتی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشکلات فراروی تولید و پرورش ماهی در قفس با بیان اینکه پرورش دهنده برای فروش ۱۰۰ کیلوگرم ماهی در بازار باید از قبل هماهنگی کنند، سرقت ماهی و نبود امنیت در دریا را از جمله چالش ها بیان کرد و گفت: بازار فروش ماهی باید کنترل شود.

وی تامین زمین پشتیبانی را از نیازهای پرورش دهندگان ماهی در قفس برشمرد و گفت: نبود زمین پشتیبان از دیگر چالش‌های پرورش دهندگان ماهی در قفس است و این فعالان نتوانستند حتی ۱۰۰ متر زمین را به عنوان پشتیبان در ساحل دریافت کنند.

وی گفت متاسفانه به برخی تولیدکنندگان غیر بومی در سال های قبل زمین داده شد که اقدام تفکیک آن کردند ولی تولیدکنندگان داخلی و بومی تاکنون زمینی نگرفتند.

رحمتی فروش محصولات را از جمله مشکلات تولید کنندگان بیان کرد و با اظهار این که بیشترین میزان ماهی در قفس را به میزان ۲۲۰ تن تولید می کند، گفت: برای فروش محصولات مشکل بازار روبرو هستیم.

رهاشدن آبزی پروران در دریا| صنعت ماهی درقفس غرق در مشکلات

اگرچه صنعت پرورش ماهی در قفس از دهه ۵۰ شروع شد اما رونق آن در دهه ۹۰ بود و بیشتر قفس ها طی این دهه در دریای مازندران بارگزاری شده است. فارابی عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات شیلاتی و رئیس بخش آبزی پروری پژوهشکده اکولوژی دریای خزر گفت: پرورش ماهی در قفس برای اولین بار از سال ۱۳۴۸ در خلیج گرگان آغاز شد ولی دهه ۹۰ این طرح در قالب برنامه در دریای خزر آغاز شد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار توسعه و پرورش آبزی پروری در دریا را با توجه به محدودیت آب های شیرین اقدامی مناسب ذکر کرد و گفت: آبزی پروری از ابتدا با پرورش قزل آلا در دریا شروع شد وباید پروتکل‌های مربوط به پرورش ماهی در قفس در دریا باید طراحی و دیده شود.

وی زدن اسکله را از جمله نیازهای آبزی پروران در دریا بیان کرد و گفت: به رغم اینکه ساخت سه تا ۸ اسکله در استان مصوب شد اما هنوز اجرا نشد و اراضی پشتیبان نیز از دیگر نیازها بوده که تاکنون عملیاتی نشده است زیرا سرمایه‌گذار باید بر اساس چهارچوب‌ها و پروتکل‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

فعال صنعت آبزی پروری: به رغم اینکه ساخت سه تا ۸ اسکله در استان مصوب شد اما هنوز اجرا نشد و اراضی پشتیبان نیز از دیگر نیازها بوده که تاکنون عملیاتی نشده است زیرا سرمایه‌گذار باید بر اساس چهارچوب‌ها و پروتکل‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کند

فارابی با اشاره به نبود زیرساخت‌های لازم برای توسعه آبزی پروری گفت :سرمایه‌ گذاران با آزمون خطا و سرمایه‌ های خود به مهارت‌های لازم رسیدند و می دانند که باید ماهی رنگین کمان را در دمای ۲۰ درجه در آذر ماه به دریا برای پرورش ببرند.

وی گفت: با اینکه ۱۲ سال از عمر و قدمت و پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان گذشته همچنان با نیازها و مشکلات زیرساختی روبرو هستیم و طبق برآوردها اگر زیر ۱۰ تن تولید داشته باشیم ضرر است و تولید بین ۲۹ حدود ۳۰ درصد سود دارد.

این فعال حوزه آبزی پروری بالا بودن رقم سود تسهیلات پرداختی را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت : تسهیلات با نرخ ۲۳ ارائه می‌شود که بازپرداخت آن سنگین است.

نرخ ماهی پایین است

فارابی پایین بودن قیمت ماهی را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: ماهی غذای لوکس در دنیا محسوب می‌شود و نرخ ۲۰۰ هزار تومانی آن در مقایسه با نرخ ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی گوشت گوسفند و گاو ناچیز است.

وی با بیان این که هیچ زیر ساختی طی ۱۲ سال برای توسعه پرورش ماهی در قفس ایجاد نشده است، گفت: همه متولیان شیلات می‌دانند که جز پرورش ماهی قزل آلا در قفس انجام نمی‌شود اما در قراردادها پرورش ماهی آزاد نیز درج می‌شود.

رهاشدن آبزی پروران در دریا| صنعت ماهی درقفس غرق در مشکلات

وی نبود تصمیمات کارشناسی را از دیگر مشکلات و چالش‌ها ذکر کرد و گفت: به رغم آن که سال ۹۹ کتابچه‌ای درباره پرورش ماهی در قفس تهیه شده است اما این کتابچه مبناقرار نگرفته است.

فارابی پرورش ماهی در محیط آب‌های داخلی را برای کشور ضرورت برشمرد و گفت: با توجه به اینکه کشور خشک محسوب می‌شویم اما هنوز زیرساخت‌های لازم ایجاد نشده است.

فارابی با بیانی که بخش خصوصی از پرورش ماهی در قفس در دریا متضرر شده است خواستار حمایت متولیان امر شد و گفت ایجاد کنسرسیوم پرورش دهندگان محیط قفس از جمله ضرورت‌هاست و باید در این زمینه اقدام شود.

این تولیدکننده گفت: تولید بذر و تخم ماهی صادرات و فراوری و عرضه در بازار فروش نیازمند کنسرسیوم و باید فعالیت در حوزه آبزی پروری به صورت زنجیره و حلقه باشد و اگر مزارع بزرگ مقیاس ناشته باشیم دچار مشکل می‌شویم..

وی ایجاد صنایع بزرگ بالای ۵۰۰ تن در قفس را از دیگر ضرورت‌ها بیان کرد و گفت: حداقل تولید پرورش ماهی در قفس برای مزارع باید ۱۲۰ تن باشد و برای آن نیازمند چهار قفس ۳۰ تنی است و سازمان باید برنامه ریزی لازم داشته باسد.

وی با بیان که پرورش ماهی در یک قفس به صرفه نیست خواستار حمایت مسئولان شد.

مازندران سالانه ۱۱۰ هزار تن تولیدات مختلف شیلاتی تولید می کند و سهم پرورش ماهی در قفس حدود ۷۰۰ تن در سال است و ارتقای این میزان تولید در دستور کار قرار دارد.

کد خبر: ۲۳۹٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      1 0
      با سلام آقای دکتر فارابی از اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات شیلات هستند و آقای رحمتی مزرعه دار نیستند. ایشان فقط یک سال یک قفس را اجاره کرده بودند و مطالبی که اظهار کرده آمد عموما خلاف واقع است