۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
نرخ رشد درآمدهای ۲۰۲۰، پایین تر از متوسط رشد ۳۰ سال گذشته/ پوپولیست ها، دنیا را به سمت فقر می برند
گزارش بانک جهانی منتشر شد

نرخ رشد درآمدهای ۲۰۲۰، پایین تر از متوسط رشد ۳۰ سال گذشته/ پوپولیست ها، دنیا را به سمت فقر می برند

نرخ رشد درآمد سرانه یکی از شاخص های مهم اقتصادی است. بانک جهانی در گزارش اخیر خود اعلام کرد این شاخص در سال جاری پایین تر از متوسط آن در سی سال اخیر است.

بازار-مونا مشهدی رجبی: رشد یکی از فاکتورهای مهم اقتصادی است به همین دلیل در اغلب گزارش­های اقتصادی دنیا، آمارهایی از رشد اقتصادی ارایه می شود. در گزارش بانک جهانی هم پیش بینی شده است که در سال ۲۰۲۰ متوسط نرخ رشد اقتصادی دنیا با نرخ بسیار کمی نسبت به سال قبل رشد کند و از ۲.۴ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۲.۵ درصد در سال جاری برسد. همین افزایش ۰.۱ درصدی نرخ رشد اقتصادی در شرایطی محقق می شود که هیچ اتفاق غیر منتظره و چالش برانگیزی دردنیا نیفتد. مثلا جریان برگزیت با کمترین سطح آسیب و حصول یک توافق مطلوب انجام شود، تنش در خاورمیانه اتفاق نیفتد و اقتصادهای صنعتی طبق پیش­ بینی­های قبلی وارد فاز رکود نشوند.

اما بانک جهانی در گزارشی که در دهه اول ماه ژانویه منتشر کرد شاخص­های دیگری را هم مورد بررسی قرار داد تا تصویر صحیح­تری از اقتصاد دنیا و زندگی ساکنان کشورها ارایه دهد. یکی از این شاخص­ها نرخ رشد درآمد سرانه است  که هم این نرخ برای سال ۲۰۲۰ میلادی وهم متوسط نرخ رشد سی سال اخیر محاسبه شده است. جالب است بدانید برمبنای مطالعات انجام شده در بانک جهانی نرخ رشد درآمد سرانه در تمامی مناطق دنیا در سال جاری از متوسط نرخ رشد درسی سال گذشته پایین­تر خواهد بود و این نگرانی  وجود دارد که جهان بیش از پیش از اهداف توسعه انسانی خود و اهداف مبارزه با فقر فاصله بگیرد.

بانک جهانی در این گزارش اعلام کرد پایین ترین نرخ رشد درآمدسرانه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا مشاهده خواهد شد که در این منطقه بالغ بر ۵۶ درصد مردم  زیرخط فقر زندگی می­کنندو اگر با این بحران در کشورهای مذکور مبارزه نشود، بر دامنه بحران اضافه خواهد شد. در این دسته از کشورها نرخ رشد درآمد سرانه در سال جاری برابر با ۲ درصد پیش­ بینی شد درحالیکه متوسط نرخ رشد درآمد سرانه طی ۳۰ سال اخیر برابر با ۱۳ درصد بوده است. افت بالغ بر ۱۱درصدی این نرخ نشان از وخامت اوضاع اقتصادی در کشورهای آفریقایی دارد.

 اما در انتهای دیگر طیف کشورهای شرق آسیا و پاسیفیک قرار دارند که بالاترین نرخ رشد درآمد سرانه طی سی سال اخیر را داشتند. در سی سال گذشته  متوسط نرخ رشد درآمد سرانه در این کشورها برابر با ۷.۲ درصد بود در حالیکه انتظار می­رود در سال جاری این نرخ به کمتر از ۵.۷ درصد برسد. با وجود کاهش نرخ رشد درآمدسرانه در این کشورها بازهم در دنیا صدرنشین هستند. نکته مثبت دیگر در این منطقه نرخ پایین فقر است. مطالعات نشان می­دهد در این منطقه تنها ۴ درصد از مردم زیرخط فقر زندگی می­کنند. دومین منطقه ای که بالاترین نرخ رشد درآمد سرانه را در سال جاری تجربه می­کند، کشورهای جنوب آسیا هستند. نرخ رشد درآمد سرانه در این منطقه در سال جاری برابر با ۴.۸ درصد پیش بینی شده است در حالیکه متوسط  این نرخ طی  سی سال گذشته برابر با ۵.۶ درصد بود. در این منطقه بالغ بر ۱۷ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می­کنند و دلیل آن را می­توان در توزیع ناعادلانه درآمد و فرصت اقتصادی در کشورها دانست.

در کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی، نرخ رشد درآمد سرانه در سال ۲۰۲۰ برابر با ۲.۴ درصد اعلام شد درحالیکه  متوسط این نرخ طی ۳۰ سال گذشته برابر با ۴ درصد بود. اما نکته مثبت در مورد ساکنان این کشورها، برخورداری همه از حداقل­های زندگی است به گونه­ای که نرخ فقر در این کشورها کمتر از ۲ درصد اعلام شده است. قاره سبز به دلیل دارا بودن سیستم تامین اجتماعی بسیار مطلوب در میان بهترین مناطق دنیا از نظر امنیت اقتصادی و تامین حداقل های معیشتی معرفی شد.

در سال جاری نرخ رشد درآمد سرانه در کشورهای امریکای لاتین و کاراییب مشابه این نرخ برای کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود که رقمی معادل ۱.۲ درصد است. این درحالست که متوسط نرخ رشد درآمد سرانه در کشورهای امریکای لاتین و کاراییب طی سی سال گذشته برابر با ۱.۸ درصد و در خاورمیانه برابر با ۲.۳ درصد بود. در هر دو منطقه بالغ بر ۶ درصد مردم در فقر زندگی می­کنند.

 البته آماری که در مورد فقر اعلام شده، در مورد فقر مطلق است ولی واقعیت­های حاکم در جوامع نشان می­دهد در تمامی این کشورها و مناطق دنیا افرادی هستند که با درآمد نزدیک به خط فقر مطلق زندگی می­کنند. سهم این افراد در طی سالهای رکود اقتصادی در کشورهای صنعتی بیشترهم شده است و این نگرانی وجود دارد که با ادامه سیاست­های اقتصادی موجود از قبیل حفظ نرخ بهره بانکی در سطح پایین و تداوم حضور پوپولیستهایی از جمله دونالد ترامپ بر مسند قدرت سیاسی در کشورهای مختلف، دنیا از اهداف توسعه انسانی و مبارزه با فقر آن فاصله بگیرد.

کد خبر: ۲٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha