۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
توازن تجاری بین ایران و افغانستان ایجاد کنیم
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند:

توازن تجاری بین ایران و افغانستان ایجاد کنیم

بیرجند- رئیس اتاق بازرگانی بیرجند گفت: خواسته دولت و بخش خصوصی کشور افغانستان برقراری موازنه تجاری بین دو کشور است لذا در این راستا باید از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا خامه زر صبح پنج شنبه در چهل و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اهمیت تجارت کشور ایران به ویژه استان خراسان جنوبی با افغانستان اظهار کرد: کشور افغانستان حدود ۴۰ میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از بازارهای استراتژیک و هدف کالاهای صادراتی کشور ایران است.

وی با بیان اینکه کالاهای صادراتی کشور ایران به افغانستان حدود ۶۰۰ قلم کالا است که در دنیا نظیر ندارد، افزود: از سال ۹۰ تا کنون حدودا سالیانه بین ۲ تا ۳ میلیارد دلار حجم صادرات کالا از ایران به افغانستان است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد از کالاهای مورد نیاز کشور افغانستان وارداتی است، گفت: این کشور سالانه حدود ۹ میلیارد دلار به صندوق گواهی بین المللی پول افغانستان وارد می کند.

وی با بیان اینکه از گذشته همواره رقابتی سنتی بین کشور ایران و پاکستان در بازار افغانستان وجود داشته است، عنوان کرد:‌ اگر در سال های آتی مرز مشترک چین و افغانستان بازگشایی شود قطعا موقعیت کشور افغانستان جهش بسیار سریعی خواهد داشت.

خامه‌ زر ادامه داد: تمام کالاهایی که از کشور چین به کشورهای آسیای میانه همچون قفقاز وارد می شود قطعا باید از افغانستان تامین شود.

وی با اشاره به اینکه نوع نگاه ایران به افغانستان یکی از بزرگ ترین ایرادات در حوزه شراکت تجاری با این کشور است، بیان کرد: متاسفانه بخش خصوصی هنوز نتوانسته دولت را در خصوص اهمیت تجارت با کشور افغانستان به عنوان شریک تجاری متقاعد کند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه کشور ایران در شرایط تحریم‌ها می‌تواند از طریق بازار افغانستان از بسیاری کالاها بهره مند شود، اظهار داشت: امروزه سیستم طالبان قوانینی را وضع کرده که در دولت قبل با تعامل قابل اجرا بود.

وی افزود: بالاترین سهم واردات از کشور افغانستان تنها در یک سال حدود ۱۰۰ میلیون دلار بوده است و دیگر هیچ وقت از رقم ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار تجاوز نکرده است.

خامه زر با اشاره به اینکه خواسته دولت و بخش خصوصی کشور افغانستان برقراری موازنه تجاری بین دو کشور است، گفت: علی رغم اینکه رقم صادرات به کشور افغانستان از واردات بیشتر است اما این موضوع در بلند مدت به ضرر کشور تمام می شود چرا که در حوزه انتقال پول ناترازی وجود دارد.

وی با بیان اینکه عدم موازنه تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان نارضایتی تجار افغانی را به دنبال دارد، عنوان کرد: باید سعی کنیم موازنه تجاری را کمی به سمت افغانستان ببریم.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه کشور افغانستان کشوری صنعتی نیست لذا هدف ما واردات محصولات دامی و کشاورزی از این کشور است، افزود: متاسفانه موانعی بر سر راه واردات این محصولات وجود دارد که باید با متقاعد کردن سازمان حفظ نباتات و دامپزشکی کشور این موانع رفع شود.

وی ادامه داد: استان خراسان جنوبی باید به عنوان استان مرزی در حوزه واردات کالا از افغانستان نقش پررنگی داشته باشد لذا باید مسئولین کشوری را جهت بررسی موانع موجود متقاعد کنیم.

خامه زر با بیان اینکه در حال حاضر تاکید بر واردات پنبه و نهاده‌های دامی از کشور افغانستان است، گفت: با توجه به اینکه در کشور افغانستان پساب صنعتی وجود ندارد محصولات کشاورزی آن‌ها بسیار با کیفیت است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به عدم حضور مدیران کل دستگاه های اجرایی در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: متاسفانه در استان خراسان جنوبی مدیران دستگاه های اجرایی دغدغه مندی نداریم و شخصی در جلسات شرکت می کند که دارای اختیار نیست.

وی ادامه داد: بخش خصوصی هر زمان خواست نقشی در واردات داشته باشد با گارد دستگاه‌های دولتی مواجه می شود.

خامه زر با بیان اینکه شرکت‌های خوراک دام بسته به ظرفیت اسمی پروانه خود باید بتوانند ذرت و سویا را وارد کنند، پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه مصرف استان خراسان جنوبی ماهیانه بیش از ۱۵ هزار تن ذرت است لذا از دولت درخواست شود که در این راستا ۵۰ میلیون ارز اعتباری به خراسان جنوبی اختصاص یابد.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه اگر قرار است مرزنشین سهمیه واردات خود را انجام دهد باید بتواند ارز بگیرد، عنوان کرد: استان خراسان جنوبی در حوزه واردات نهاده های دامی می تواند شاخص باشد لذا باید در این حوزه از تمام ظرفیت ها و پتانسیل ها استفاده کرد.

کد خبر: ۲۳۹٬۲۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha