۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
نوغان‌داری در پیله بی‌توجهی؛ ظرفیت‌های بام ایران مغفول ماند
بازار گزارش می‌دهد؛

نوغان‌داری در پیله بی‌توجهی؛ ظرفیت‌های بام ایران مغفول ماند

شهرکرد- نوغانداری از ظرفیت‌های مغفول مانده در چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که می‌تواند به افزایش اشتغال‌زایی و توسعه این استان کمک کند.

بازار؛ گروه استان ها: پرورش کرم ابریشم به منظور تولید پیله، یکی از قدیمی‌ترین مشاغل است که به عنوان شغلی با سرمایه‌گذاری اندک و درآمد بالا به خصوص در مناطق روستایی شناخته شده است.

نخ ابریشم طبیعی یکی از گران قیمت ترین محصولات بخش کشاورزی به شمار می رود که تولید آن اشتغال بسیاری زیادی در سطح دنیا ایجاد کرده است. نوغانداری با هدف تولید الیاف ابریشمی از کاشت درخت توت آغاز و با پرورش کرم ابریشم از مرحله تخم تا تهیه پیله و در نهایت تولید نخ برای کاربرد در بخش‌های مختلف مانند فرش، پوشاک و پزشکی تکمیل می‌شود.

کرم ابریشم با اهمیت‌ترین موجود زنده اقتصادی در تولید ابریشم طبیعی است و بخش قابل توجهی از اشتغال در جهان در بخش های تولید و فرآوری و کاربرد نخ ابریشم وابسته به کرم ابریشم است که غذای آن تنها برگ توت است.

 شرایط آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری مناسب برای توسعه نوغانداری است و این استان می‌تواند بخشی از نیاز کشور به نخ ابریشم را تامین کند.

وجود درخت توت لازمه توسعه نوغانداری است و شرایط آب و هوایی این استان با رویش درخت توت سازگار است. هم اکنون در تمام فضاهای سبز شهری و روستایی چهارمحال و بختیاری درخت توت به کار برده شده که روش بسیاری خوبی داشته و این امر بیانگر آن است که می توان باغات درخت توت را در استان توسعه دارد که این امر زمینه ساز توسعه نوغانداری است.

نوغانداری از ظرفیت های مغفول مانده در چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که می‌تواند به افزایش اشتغالزایی و توسعه  این استان کمک کند. بسیاری از اهالی چهارمحال و بختیاری با شغل نوغانداری آشنا نیستند و این ظرفیت آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

بررسی های انجام شده توسط کارشناسان برای پرورش کرم ابریشم در استان با موفقیت روبرو بوده است و پیله های با کیفیت نخ ابریشم در استان تولید شده است

کارشناس ارشد بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه شرایط آب و هوایی این استان مناسب برای توسعه نوغانداری است به خبرنگار بازار گفت: مساعد بودن استان چهارمحال و بختیاری برای طرح های نوغانداری تایید شده است.

رشید شاهرخ بیان کرد:  بررسی های انجام شده توسط کارشناسان برای پرورش کرم ابریشم در استان با موفقیت روبرو بوده است و پیله های با کیفیت نخ ابریشم در استان تولید شده است.

این محقق دانشگاه ادامه داد: نوغانداری حداقل فضا را برای توسعه نیاز دارد و ظرفیت ارزشمند برای ایجاد اشتغال در روستاهای استان به شمار می رود.

وی ادامه داد: این شغل جز مشاغل خانگی به شمار می رود که چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۹۰۰ روستا و توسعه این شغل  می تواند به یکی از قطب های تولید پیله نخ ابریشم تبدیل شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: حداقل فضای مورد نیاز برای راه‌اندازی، با حداقل هزینه و امکانات، زود بازده بودن، ارزش افزوده بالا، بازار فروش تضمینی و ریسک پایین را از جمله مزیت‌های منحصر به فرد راه‌اندازی این شغل خانگی برشمرد.

توزیع جعبه های تخم کرم ابریشم یارانه دار برای توسعه اشتغالزایی
مدیر بخش طیور و زنبور عسل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری  در زمینه نوغانداری به خبرنگار بازار گفت: نوغانداری در چهارمحال و بختیاری آنگونه که باید در گذشته مورد توجه قرار نگرفته است.

حسن رحمانی با بیان اینکه علاقه مندان توسعه این شغل در سطح استان در حال افزایش هستند، ادامه داد: آموزش این شغل طی دو سال گذشته در استان مورد توجه قرار گرفت و به عنوان یک ظرفیت بسیار مهم برای ایجاد اشتغال مطرح شده است.

مدیر بخش طیور و زنبور عسل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه توزیع جعبه های تخم کرم ابریشم یارانه دار در بین علاقه مندان این شغل از مهمترین اقدامات برای توسعه این شغل در استان به شمار می رود، بیان کرد: ۴۴ جعبه تخم کرم ابریشم در بین ۲۰ متقاضی این شغل توزیع شد.

تولید نخ ابریشم در این استان ظرفیتی جدید برای ایجاد اشتغال و توسعه استان به شمار می رود

وی تاکید کرد: در سال گذشته ۳۵۰ کیلو گرم نخ ابریشم با همت این ۲۰ نفر تولید شده است.

رحمانی در ادامه با اشاره به اینکه چهارمحال  بختیاری ظرفیت قابل توجهی برای توسعه نوغانداری دارد، ادامه داد: تولید نخ ابریشم در این استان ظرفیتی جدید برای ایجاد اشتغال و توسعه استان به شمار می رود.

مدیر بخش طیور و زنبور عسل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: توسعه این شغل در روستاها می تواند موجب کاهش نرخ بیکاری و مانع مهاجرت روستائیان شود.

افزایش حمایت های دولتی و برگزاری دوره های آموزشی نوغانداری در روستا زمینه ساز توسعه این شغل در چهارمحال و بختیاری است.

کد خبر: ۲۳٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha