۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
بروکراسی لبنانی و تحریمهای آمریکایی، موانع گسترش روابط با ایران
گفتگوی وزیر امور خارجه سابق لبنان با بازار

بروکراسی لبنانی و تحریمهای آمریکایی، موانع گسترش روابط با ایران

منصور، وزیر امور خارجه سابق لبنان وضعیت نظام بروکراتیک در لبنان و فشار تحریمهای خارجی به خصوص از سوی امریکا را یکی از دلایل عدم گسترش روابط اقتصادی میان کشورش و ایران می داند و از نظر او سطح روابط تجاری میان دو کشور هنوز به سطح خوب مناسبات سیاسی نرسیده است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: شرایط اقتصادی در لبنان که کشوری با اقتصاد خدماتی بوده و مهمترین بخش های آن مرتبط با بانک ها و صنعت گردشگری آن است، از زمان جنگ داخلی ۱۹۷۵ نیز بدتر و دشوارتر شده است..

 این کشور در حال حاضر بدترین بحران مالی را از زمان استقلال خود پشت سر می گذارد، زیرا نرخ بیکاری بسیار بالاست به طوری که بر اساس اعلام دولت وقت در سال ۲۰۱۸،  نرخ بیکاری در حدود ۴۶ درصد بوده است.

بر اساس اعلام سایت الوقت و لبنان ۲۴،  بالاترین نسبت بدهی های خارجی در جهان، در این سرزمین جنگ و صلح مشاهده می شود به طوری که بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول، بدهی عمومی لبنان از ۴.۴ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۳ به ۸۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته و پیش بینی می شود که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۴ حدود ۱۸۵ درصد رشد کند.

علاوه بر آن، یکی از مهمترین نشانه های رکود مربوط به پول ملی کشور است که بیش از نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده و در نتیجه قیمت ها افزایش یافته است. نرخ تورم سالانه لبنان در فوریه ۲۰۲۰ با تجربه نرخ ۳۶.۱۱ درصد به بالاترین سطح از دسامبر ۲۰۰۸ رسیده است.

با توجه به رکود اقتصادی قابل توجه در این کشور و مشکلات بد اقتصادی که موجب رنج اقشار مختلف جامعه لبنان شده است، خبرنگار بازار گفتگویی را با عدنان منصور، وزیر امور خارجه سابق لبنان و سفیر اسبق بیروت در تهران ترتیب داده که گفتگوی کامل را در ادامه مرور می کنیم

* برنامه جامع دولت لبنان برای حل مشکلات مالی جدی چیست؟
در مقابل وضعیت دشوار اقتصادی، بحران مالی، افول پول لبنان در مقابل دلار و قاچاق ده ها میلیارد در خارج از کشور، دولت لبنان را مجبور به برقراری ارتباط با صندوق بین المللی پول برای دریافت وام در جهت مقابله با بحران مالی کرده که البته چند ماه طول می کشد تا توافق حاصل شود زیرا این صندوق، یک سازمان خیریه نیست و قبل از ارائه توصیه های خود برای ارائه وام به کشورها، شرایط خود را دارد.

بنابرین اگر شرایط صندوق بین المللی پول حاکمیت لبنان را زیر پا بگذارد یا مشکلات داخلی ایجاد کند، در اینصورت پذیرش آن از سوی لبنان دشوار خواهد بود. ما منتظر نتیجه مذاکرات و پاسخ از سوی صندوق بین المللی پول هستیم.

 از طرف دیگر، دولت سعی در مقابله با فساد و احیای رونق اقتصادی دارد. اما این موضوع مستلزم اراده و واکنشی واقعی برای شناسایی افراد فاسد و همچنین از همه مهمتر، بازپس گیری پول های تاراج شده و پولهایی که به صورت غیر قانونی به خارج انتقال یافته است، می باشد.

* عواقب تحریم های آمریکا علیه سوریه و لبنان و تأثیر آن ها بر اقتصاد لبنان چیست؟
قانون قیصر (سزار) تحریم هایی را از سوی امریکا علیه سوریه وضع می کند که برای هر کشوری که با بانک مرکزی سوریه و سایر بانک های سوری همکاری می کند و یا در بخش های صنعتی، کشاورزی،  نفت و گاز سرمایه گذاری کرده و تجارت یا مشارکتی در بازسازی سوریه پس از جنگ انجام می دهد، مشکلاتی را ایجاد کرده و مانع از انجام این فعالیت ها می شود.

این تحریم ها بر کشورهای همسایه از جمله لبنان که پیوندهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با سوریه دارد، به طور مستقیم تاثیر خواهد گذاشت و خسارات اقتصادی زیادی برای اقتصاد لبنان به همراه خواهد داشت. اما روشهای بسیاری وجود دارد که می توان در جهت کاهش اثرات قانون سزار استفاده کرد. از نظر من ضروری است که کشورهای دوست و برادر سوریه با یافتن روشهای کارساز با یکدیگر همکاری کرده تا تحریم ها را دور زده و شکسته و اثرات مخرب آن مهار گردد.

(بر اساس گزارش نی وای تایمز، قانون قیصر قانونی امریکایی، ضد بشری و ضد سوری بوده که دولت آمریکا با توطئه های خود علیه سوریه و محور مقاومت زمانی که متوجه شد با حمایت از گروههای تکفیری و تروریستی طی بیش از یک دهه نتوانسته دولت سوریه را به زانو درآورد، با تصویب این قانون کل اقتصاد این کشور را مورد هدف قرار داد.

امریکا در صدد است تا با اعمال قانون خود که قرار است که از اواسط ماه ژوئن سال جاری از سوی واشنگتن اجرایی شود، مانع از مشارکت کشورهای دیگر از جمله لبنان در جهت بازسازی سوریه شود.

بنابراین امریکا قصد دارد که نه تنها به سوریه بلکه لبنان را نیز متحمل آسیب های زیاد اقتصادی کند. در صورتی که مبادله کالاها از سوریه به لبنان و برعکس قطع شود، بخش کشاورزی، صنعت، بنادر، حمل و نقل  از جمله رانندگان لبنانی و تجار به لحاظ اقتصادی دچار ضرر و زیانهای زیادی خواهند شد که در نتیجه این ضرر، از میزان مبادله تجاری میان لبنان و کشورهای عربی دیگر کاسته شده که اقتصاد لبنان را در بحرانی عمیق فرو خواهد برد.)

 * با توجه به این موضوع که شما به مدت ۹ سال سفیر بیروت در تهران نیز بوده اید، نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به لبنان به ویژه اقتصاد لبنان را چگونه ارزیابی می کنید؟
جمهوری اسلامی ایران کشور برادر است که برای ایجاد عدالت در جهان ایستاده است. این کشور در کنار لبنان و جبهه مقاومت در برابر اشغال و تجاوز صهیونیستی ایستادگی کرده و از سال ۱۹۷۹ تا به امروز بیش از ۳۲ پروتکل و توافق نامه میان دو کشور در رابطه با حمل و نقل زمینی و دریایی، حمل و نقل هوایی و همچنین توافق نامه های مربوط به صنعت، کشاورزی، علم،  بهداشت و غیره به امضا رسیده است.

اما متاسفانه، روابط اقتصادی به دلیل وضعیت نظام بوروکراتیک در لبنان و همچنین در اثر فشارها و تحریم های خارجی که سعی در جلوگیری از همکاری و گسترش روابط میان لبنان و ایران را دارد، در معرض تهدید تحریم ها، هنوز به سطح روابط سیاسی خوبی نرسیده است.

((بوروکراتیک به معنی دیوان سالاری، کاغذبازی های اداری و انتخاب افراد ناشایست می باشد که به عنوان یکی از دلایل بروز فساد در اقتصاد، تاثیری انکارناپذیر بر کاهش رشد اقتصادی دارد.)

* تا چه اندازه ویروس کرونا بر روی اقتصاد لبنان تاثیر گذاشته و از آنجایی که ارزش پول ملی به شدت کاهش یافته، چه سیاستی برای کاهش اثرات مخرب ویروس از سوی دولت اتخاذ شده است؟
شکی نیست که کرونا بر تمام اقتصادهای جهان از جمله لبنان تاثیرات منفی بر بخشهای تولید گذاشت و این مسئله منجر به کاهش تولید ملی کشورها شد. نکته مهم چگونگی از بین بردن این ویروس و مهار بیماری در لبنان است که وزارت بهداشت با کارآیی، مسئولیت و شایستگی به خوبی از عهده برآمده به گونه ای که این ویروس را تا حد زیادی از بین رفته و در آماده سازی برای دفع نهایی آن است. البته روشن است که کرونا با وضعیت بسیار بد اقتصادی، مالی و پولی در لبنان روبرو شد و این ویروس موجب تشدید بحران در سطوح مختلف شد زیرا مهمترین درآمدهای خود حاصل از گردشگری را از دست داد و نرخ بیکاری به شدت افزایش یافت.

بر اساس اعلام گزارش لبنان ۲۴، با ورود کرونا به این کشور، صنعت گردشگری در لبنان موجب شد تا تعداد مسافران به مقصد و از لبنان به نصف کاهش یابد ( ۵۳ درصد در سال جاری) و کاهش ۱.۲ میلیون مسافر را تا آوریل سال ۲۰۲۰ تجربه کند.)  

* * با توجه به اینکه شما از متخصصین برجسته در تاریخ صهیونیسم هستید و چندین کتاب مرجع در این زمینه تالیف کرده اید، نظر شما در مورد چشم انداز معامله قرن چیست؟
هدف از معامله قرن این است کشورهای منطقه به سمت عادی سازی با رژیم صهیونیستی کشیده شوند. این معامله تا زمانی که ملت فلسطین و مقاومتی وجود دارد که هر نوع اعتراف یا عادی سازی با آن رژیم را رد می کند، نمی تواند به هدف خود دست یابد؛ و نیز وجود کشورهایی وطن پرست که آن رژیم را به رسمیت نشناخته و با آن عادی سازی نخواهند کرد و البته این مسئله موجب خواهد شد که دشمن هرگز از ثبات لذت نبرد یا صلح منطبق بر وضعیت کنونی را به منطقه و مردم آن تحمیل کند. رژیم صهیونیستی یک دولت خودخوانده موقتی است که به زمان و عوامل داخلی و خارجی وابسته است و پس از پایان این عوامل، زمان آن فرا خواهد رسید که ملت فلسطین سرزمین و حقوق خود را باز پس گیرد.

(معامله قرن یا طرح پیشنهاد صلح میان اسرائیل و فلسطین، طرح دولت ترامپ در جهت حل مسئله فلسطین بوده و شامل دو چارچوب اقتصادی و سیاسی می باشد که ترامپ بیشتر طرفدار اجرای بخش اقتصادی آن بوده که برای اجرای آن ۵۰ میلیارد دلار هزینه برآورد شده است. آزاد کردن ‌پتانسیل‌های اقتصادی از طریق ایجاد زیر ساخت رشد و سرمایه گذاری تجاری، توانمندسازی ملت فلسطین از طریق تقویت خدمات آموزشی و تقویت حاکمیت فلسطینی از طریق ایجاد فضای عملکرد بهتر جنبه های اقتصادی این طرح می باشد.)

* توطئه های خارجی و داخلی برای از بین بردن حزب الله چگونه بر روابط کشور با کشورهای همسایه و سیاست های دولت تأثیر می گذارد؟
کشورهای سلطه جو و هژمونیک و متحدان منطقه ایی آنها، قصد دارند تا با سیاست های خود جبهه مقاومت را به هر طریقی از بین ببرند، زیرا مقاومت مانعی در برابر اسرائیل و قدرت های سلطه گری است که قصد تسلط بر منطقه و کشاندن آن به دایره نفوذ غرب را دارند ، به شمار میرود..

محور مقاومت که از تهران تا بغداد و سوریه و لبنان و فلسطین امتداد دارد، کاملا مورد هدف قدرتهای غربی است که چندین دهه بر کشورهای منطقه تسلط و کنترل داشته اند. همبستگی میان ملت ها و دولت های منطقه، ضامن شکست سیاست های ناعادلانه در حق ملتهای خود خواهد بود.

کد خبر: ۲۳٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha