۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
صادرات ایران به ۱۲۰ کشور در سال گذشته/ تمام مرزهای کشور فعال هستند
معاون وزیر امور خارجه در گفتگو با بازار؛

صادرات ایران به ۱۲۰ کشور در سال گذشته/ تمام مرزهای کشور فعال هستند

ارومیه- انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه‎ ‎‏گفت: با وجود تحریم‌ها و مانع تراشی‌های دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته به ۱۲۰ کشور صادرات داشتیم.

غلامرضا انصاری که برای بازدید از ظرفیت مرزها و گمرکات آذربایجان غربی به این استان سفر کرده است در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: با وجود تحولات اساسی به وجود آمده در کشور و کاهش سهم نفت در بودجه، دولت هم اکنون مجبور به اجرای راهکارهای دیگر به خصوص در عرصه تولید و صادرات است.

وی ادامه داد: اینکه ایران از کشوری واردکننده به کشور صادراتی تبدیل شود، نیاز به تغییر و تحولات بالای فرهنگی داشته و تمامی ارکان کشور باید خود را برای دستیابی به این جایگاه آماده کرده و برای رسیدن به آن تلاش کنند چرا که کشور در شرایط کنونی راهی جز حذف بودجه نفت و افزایش صادرات سالم، موفق و رقابت آفرین ندارد.

باید به فکر تنوع بیشتر بازارهای صادراتی کشور باشیم
انصاری با بیان اینکه تحریم‌ها، ممنوعیت به حساب نیامده و تنها هزینه ها را برای کشور بالا برده اند، گفت: در سال گذشته شاید با حجم کم اما به ۱۲۰ کشور دنیا صادرات داشتیم که البته طی سال ۹۹ و ۱۴۰۰ باید به فکر تنوع دادن به بازارهای صادراتی کشور باشیم.

وی ادامه داد: نمی توانیم تنها به بازار داخلی و یا بازارهای منطقه اکتفا کنیم بلکه برای تحقق جهش تولید و توسعه اقتصادی باید جایگاه خود را در بازار جهانی بیابیم.

برنامه ریزی وزارت خارجه برای حضور تجار در بازارهای جهانی
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به توجه ویژه وزارت خارجه به امر صادرات گفت: وزارت امور خارجه با درک شرایط پیش آمده، از سال گذشته بر روی توسعه صادرات تمرکز کرده و سیاست اصلی این وزارتخانه در حال حاضر ایجاد تسهیلات مناسب برای حضور تجار و صادرکنندگان در بازارهای جهانی است.

انصاری با تاکید بر ضرورت رعایت استانداردهای لازم صادراتی برای توسعه این مهم گفت: گاه حتی برخی کشورهای همسایه نیز استانداردهای کالاها را بهانه ای برای برگشت اجناس قرار داده اند به همین دلیل برای حفظ جایگاه خود در بازارهای منطقه و مهم‌تر از آن بازارهای جهانی باید به فکر رعایت استانداردهای لازم در تولید و صادرات محصولات باشیم.

وی ادامه داد: در بازار کنونی به دلیل رقابت بالا، ‏اگر نتوانیم جایگاه خود را حفظ و تثبیت کنیم، کشورهای دیگری وجود خواهند داشت که جای ما را در این بازار پر کنند.

فعال شدن مرزهای کشور با روشن‌تر شدن وضعیت کرونا
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ‏همچنین در خصوص وضعیت مرزهای کشور از زمان شیوع کرونا نیز گفت: با شیوع کرونا و همزمان با دیگر کشورها، فعالیت در مرزهای ایران نیز تحت کنترل درآمد اما حالا با روشن‌تر شدن وضعیت کرونا، مرزهای ما نیز باز و فعال هستند.

وی ادامه داد: امیدواریم با موافقت نامه‌های بهداشتی که در آینده با کشورهای مختلف امضا می‌شود، بتوان وضعیت بهداشتی محکمی در مرزها ایجاد کرده و فعالیت مرزها را به دوران قبل از کرونا بازگرداند.

کد خبر: ۲۳٬۹۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha