۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
حضور ۱۰ دانشگاه ایران در رتبه بندی ۲۰۲۳ شانگهای

حضور ۱۰ دانشگاه ایران در رتبه بندی ۲۰۲۳ شانگهای

گزارش سال ۲۰۲۳ میلادی نظام رتبه‌بندی علمی دانشگاه‌های جهان یا «شانگهای» منتشر شد و ۱۰ دانشگاه ایرانی در میان هزار مؤسسه برتر جهان قرار گرفتند.

به گزارش بازار، دانشگاه تهران در میان ۵۰۰ مؤسسه برتر و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شریف، تربیت مدرس، تبریز، فردوسی مشهد، علم و صنعت ایران و علوم پزشکی شیراز نیز در میان ۵۰۱ تا هزار مؤسسه برتر جهان جای گرفته‌اند.

رتبه‌بندی جهانی «شانگهای» مؤسسه‌های پیشرو در جهان را بر پایه ۶ سنجه کلیدی ارزیابی می‌کند. دانش‌آموختگان برنده جایزه «نوبل» یا مدال «فیلدز» (۱۰ درصد امتیاز)، اعضای هیات علمی برنده جایزه «نوبل» یا مدال «فیلدز» (۲۰ درصد امتیاز)، پژوهشگران پراستناد در زمینه‌های گوناگون علمی (۲۰ درصد امتیاز)، انتشارات در نشریه‌های «ساینس» و «نیچر» (۲۰ درصد امتیاز)، انتشارات در نمایه‌های استنادی علوم و علوم اجتماعیِ «وب آو ساینس» (۲۰ درصد امتیاز)، و سرانه عملکرد دانشگاهی (۱۰ درصد امتیاز) سنجه‌های ارزیابی در این نظام رتبه‌بندی هستند.

در جدول یک، رتبه‌های ملی و جهانی مؤسسه‌های ایرانی و در جدول دو، امتیاز آنها در سنجه‌های گوناگون آمده است.

بر پایه این گزارش، موسسه هاروارد رتبه نخست را دارد، دانشگاه‌های استنفورد، موسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه کمبریج، دانشگاه برکلی کالیفرنیا، دانشگاه پرینستون، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه فناوری کالیفرنیا و دانشگاه شیکاگو به ترتیب در جایگاه دوم تا دهم قرار دارند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با ساخت و به روزرسانی ابزارهایی حرفه‌ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری، و نوآوری کشور می‌کوشد در زمینه‌های در پیوند با مأموریت‌هایش به سیاست‌گذاران برای برنامه‌ریزی‌های درست و کارآمد یاری رساند. گزارش پیش‌رو از انتشارات سامانه جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان (نما) که به پایش و گزارش پیرامون ۹۰ شاخص گوناگون از ۵۵ نهاد جهانی در حوزه‌های علم، فناوری، و نوآوری می‌پردازد، در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

حضور ۱۰ دانشگاه ایران در رتبه بندی ۲۰۲۳ شانگهای

کد خبر: ۲۳۹٬۰۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha