۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
راه های خراسان رضوی در دست انداز فرسودگی| وضعیت ۳۸ درصد شریان های ارتباطی بحرانی  است
بازار گزارش می دهد؛

راه های خراسان رضوی در دست انداز فرسودگی| وضعیت ۳۸ درصد شریان های ارتباطی بحرانی است

مشهد- خراسان رضوی در حالی لقب پایتخت معنوی جهان اسلام را یدک می کشد و به میزبانی ۴۰ میلیون زائر می اندیشد که هنوز وضعیت ۳۸ درصد راه های اصلی آن بحرانی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش نرخ خدمات در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله بلیت هواپیما؛ کمبود رام های قطار برای جابجایی مسافران و سایر هزینه های سفر موجب شده تا این روز ها بیشترین تقاضا برای سفر به مشهد توسط وسائط نقلیه شخصی انجام شود لذا این موضوع نقش راه را در امنیت زائران بیش از گذشته نمایان می کند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ در حالی این رو زها میل به سفر با وسایل نقلیه شخصی افزون شده است که راه های ارتباطی در استان خراسان رضوی با این حجم افزایش تناسب نداشته و وضعیت جاده های آن چندان مطلوب نیست.

در همین راستا تعبیر مسئولان نیز از وضعیت راه های خراسان رضوی نیز کمی متفاوت است زیرا استاندار خراسان‌رضوی وضعیت ۳۸‌درصد راه‌های اصلی و ۴۰‌درصد راه‌های فرعی را نامطلوب توصیف می کند اما مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی معتقد است وضعیت این ۳۸ درصد از راه های اصلی«بحرانی» است.

راه هایی که راه زائران را سد می کنند

هرسال به خصوص در مناسبت های مذهبی مانند آخرین دهه صفر حجم خودرو ها در ورودی های مشهد به حدی می رسد که دیگر راهی برای عبور زائران نمی ماند و ترافیک نفس رانندگان را می برد.

بر همگان آشکار است که خراسان رضوی به لحاظ زیرساخت آزادراه و بزرگراه جزو فقیرترین استان‌هاست و جاده‌های فعلی تاب‌وتوان پذیرش این تعداد از خودرو را ندارند. بیش از یک دهه است که چندین پروژه آزادراهی برای سبک‌تر کردن ترافیک ورودی‌های مشهد از جمله آزاد راه مشهد-چناران در دست اقدام است که حالا با وارد شدن به سال ششم اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

راه های خراسان رضوی در دست انداز فرسودگی| وضعیت ۳۸ درصد شریان های ارتباطی بحرانی  است

پروژه آزادراه مشهد- چناران – قوچان سال ۹۶ با مشارکت دولت و آستان قدس رضوی کلید خورد و قرار شد با اجرای ۱۱۵ کیلومتر آزادراه بااعتباری معادل ۴۲۰ میلیارد تومان طی ۳۶ ماه مسیر به بهره‌برداری برسد اما به دلایل مختلف از جمله تملک اراضی و هم چنین کمبود بودجه و اعتبار هنوز به سرانجام نرسیده و در این آزاد راه در ایان تعطیل و به ویژه مناسبت های خاص به دلیل تراکم خودرو های عبوری از مسیر شمال کشور به سمت مشهد با ترافیک های بسیار سنگینی همراه می شود.

۷۲ در صد راه ها نیازمند بهسازی است

استاندار خراسان‌رضوی در این رابطه اذعان می کند: بر اساس بررسی که در سال‌۱۴۰۱ از راه‌های استان انجام شد، چیزی حدود ۲‌هزار و۸۰۸ کیلومتر، یعنی حدود ۷۲‌درصد از ۳‌هزارو۸۷۹ کیلومتر راه شریانی اصلی نیازمند اقدام و بهسازی تشخیص داده شده است.

یعقوب علی نظری در پاسخ به اینکه برای بهسازی این مسیربه چه منابع مالی نیاز است می گوید: براساس برآورد انجام پذیرفته برای بهسازی این راه ها اعتباری حدود سه هزار و ۷۰۰‌میلیارد تومان نیاز است.

استاندار خراسان‌رضوی: ۳۸‌درصد از راه‌های اصلی خراسان رضوی باید بهسازی سنگین شود، یعنی باید هزینه‌ای معادل ۴۰‌درصد هزینه ساخت را انجام دهیم تا چاله‌ها را پر و روکش کنیم

وی با بیان اینکه وضعیت ۳۸ ‌درصد راه‌های اصلی و ۴۰‌درصد راه‌های فرعی نامطلوب است اذعان می کند: ۳۸‌درصد از راه‌های اصلی خراسان رضوی باید بهسازی سنگین شود، یعنی باید هزینه‌ای معادل ۴۰‌درصد هزینه ساخت را انجام دهیم تا چاله‌ها را پر و روکش کنیم.

نظری با بیان اینکه در حوزه راه‌های فرعی از مجموع ۲‌هزار و ۳۷ کیلومتر، حدود ۱۷۶۹ کیلومتر نامناسب تشخیص داده شده است، این عدد را معادل ۸۷‌درصد راه‌های فرعی دانست که نیمی از این میزان بحرانی است.

وی اذعان می کند: پروژه روکش کردن راه‌ها از ابتدای تابستان‌۱۴۰۱ آغاز شد و تا امروز هزار کیلومتر از راه‌های استان بهسازی شده است. این هزار کیلومتر در محور مشهد به نیشابور و سبزوار و نیز محدوده شهرستان رشتخوار و خواف انجام شده است. تلاش می‌کنیم تا پایان ماه صفر لکه‌گیری‌ها را ۱۰۰‌درصد انجام دهیم و روکش کنیم.

تلاش برای رفع مشکلات

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به اهمیت و مزیای راه اذعان می کند: کشورهای همسایه از مسیرهای ترانزیتی کشور ما استقبال می کنند لذا به دلیل اینکه عبور کالاهای ترانزیتی از خاک ما سود آور است لذا شریان های عبوری و نقش جاده ها بیش از گذشته در این موضوع نمایان می شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی: وضعیت ۳۸ درصد راه‌های اصلی و ۴۰ درصد راه‌های فرعی خراسان رضوی بحرانی است

جعفر شهامت به بازار می گوید: در این راستا برای درآمد زایی از طریق ترانزیت کالا جدا از واردات و صادرات هدف گذاری ۳۰ میلیون تنی شده است که نیازمند بهسازی بسیاری از راه های ارتباطی است.

راه های خراسان رضوی در دست انداز فرسودگی| وضعیت ۳۸ درصد شریان های ارتباطی بحرانی  است

وی وضعیت ۳۸ درصد راه‌های اصلی و ۴۰ درصد راه‌های فرعی خراسان رضوی را بحرانی می خواند و می گوید: ترانزیت یکی از وظایف سازمان راهداری است که در برنامه هفتم توسعه قرار است مصوبات خوبی در این حوزه ابلاغ شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی از جمله این مصوبات را تشکیل ستاد ملی ترانزیت با محوریت شخص وزیر راه و شهرسازی برشمرده و می افزاید: این ستاد نقش هماهنگ‌کننده دارد یعنی طبق این مصوبه همه دستگاه‌های مرتبط مانند مرزبانی، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید با هماهنگی ستاد ملی ترانزیت کار کنند و نمی‌توانند بدون هماهنگی اقدامی انجام دهند که ترانزیت را با مشکل مواجه کند.

بهسازی راه ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت نامناسب آسفالت محورهای مواصلاتی این استان اشاره کرده و می گوید: یکی از مشکلات بزرگ ما وضعیت روسازی راه‌هاست، با ارزیابی سامانه‌ای جاده‌ها اسکن می‌شوند و سامانه بر اساس دو معیار یعنی چاله‌ها و ناهمواری‌های سطح محورها، جاده را آنالیز می‌کند و به آن‌ها نمره می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه بخش زیادی از خرابی جاده‌ای ناشی از ترافیک و بار معدنی و تریلی‌هاست بیان می کند: تلاش می‌کنیم تا پایان ماه صفر لکه‌گیری‌ها را ۱۰۰ درصد انجام دهیم و روکش کنیم.

وی با بیان اینکه بحث ناهمواری با شاخص یک تا پنج و بحث چاله با شاخص یک تا ۱۰۰ ارزیابی می‌شوند، اضافه کرد: بر اساس این آنالیز مشخص می‌شود هر محور در چه سطحی باید برایش هزینه شود تا به شرایط قابل قبولی برسد؛ بر اساس برداشتی که در سال ۱۴۰۱ از راه‌های استان انجام شد حدود ۲ هزار و ۸۰۸ کیلومتر یعنی حدود ۷۲ درصد از ۳ هزار و ۸۷۹ کیلومتر راه شریانی اصلی ما نیازمند اقدام تشخیص داده شده که بر اساس برآورد، اعتباری در حدود ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی متذکر می شود: ۳۸ درصد از راه‌های اصلی باید بهسازی سنگین شود یعنی باید هزینه‌ای معادل ۴۰ درصد هزینه ساخت را انجام دهیم تا چاله‌ها را پر و روکش کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه راه‌های فرعی از مجموع ۲ هزار و ۳۷ کیلومتر حدود هزار و ۷۶۹ کیلومتر نامناسب تشخیص داده شده است، این عدد را معادل ۸۷ درصد راه‌های فرعی دانست که نیمی از این میزان بحرانی است.

وی با بیان اینکه در طرح تحول بهسازی راه‌ها موفق شدیم افزون بر یک هزار کیلیومتر از راه های این استان را از ابتدای تابستان ۱۴۰۲ روکش کنیم ادامه می دهد: برای بهسازی این مقدار راه افزون بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که ۷۶۰ میلیارد تومان از منابع ملی و ۲۶۱ میلیارد تومان از منابع استانی تامین شده است.

راه های خراسان رضوی در دست انداز فرسودگی| وضعیت ۳۸ درصد شریان های ارتباطی بحرانی  است

شهامت اظهار می کند: توافق شد هزار کیلومتر دوم هم با قدرت آغاز شود که البته هزینه قسمت دوم با احتساب تورم حدود ۲هزار میلیارد تومان می‌شود. برنامه ما در طرح تحول بهسازی راه برای ۳هزار کیلومتر پیش‌بینی شده است.

طرح تحول در دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار بازار اگر چه گفته می شود وضعیت ۳۸ درصد از شریان های اصلی و ۴۰ درصد راه های فرعی در وضعیت نامطلوب و بحرانی قرار دارد اما معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی معتقد است که دولت سیزدهم طرح تحول راه های استان را رقم زده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون یک هزار و ۱۳۰ کیلومتر از جاده های بین شهری خراسان رضوی بهسازی شده است که این عدد تا پایان دولت سیزدهم به سه هزار کیلومتر خواهد رسید

جواد خدایی در آخرین روز از ماه مرداد ماه ۱۴۰۲ در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای دولت در مشهد در جمع خبرنگاران اذعان کرد: با تلاش راهداری و سایر دستگاه های اجرایی و همراهی مردم، عزم جدی برای بهسازی روکش آسفالت جاده های خراسان رضوی در قالب طرح «تحول راه های استان» در دولت سیزدهم شکل گرفت به طوری که معادل پنج سال عملیات بهسازی جاده ها در یکسال انجام شد.

وی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون یک هزار و ۱۳۰ کیلومتر از جاده های بین شهری خراسان رضوی بهسازی شده است که این عدد تا پایان دولت سیزدهم به سه هزار کیلومتر خواهد رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: این در حالی است که مردم خراسان رضوی گلایه های زیادی نسبت به روکش نامناسب آسفالت راه های بین شهری استان به ویژه راه های اصلی و شریانی داشتند ولی توان خراسان رضوی نجام روکش آسفالت به میزان ۲۰۰ کیلومتر در سال بود.

وی با بیان اینکه به دلیل حجم بالای عملیات بهسازی روکش آسفالت جاده های خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱، این استان رتبه نخست کشور را در قیر مصرفی داشته است، اظهار کرد: طرح های راه سازی شامل مشهد – چناران، مشهد- سرخس، مشهد- دوغارون، تربت حیدریه – سنگان، شادمهر- کاشمر و آزادراه حرم تا حرم از مواردی است که عملیات اجرایی آن ها در دولت سیزدهم سرعت گرفته است.

خدایی تاکید کرد: در خراسان رضوی ظرف مدت یکسال روکش آسفالت را بر روی هزار کیلومتر از جاده های استان با ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار اجرا شده که رکورد در این زمینه محسوب می شود.

کد خبر: ۲۳۹٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کوروش IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      1 0
      لطفا جاده بردسکن به سبزوار را جاده بین المللی رو آسفالت کنید جاده بسیار خراب است باعث خرابی اکثر ماشینها میشود