۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
رکوردشکنی در تحقق درآمدهای مالیاتی| شناسایی ۲.۷ میلیون مودی جدید
وزارت اقتصاد اعلام کرد

رکوردشکنی در تحقق درآمدهای مالیاتی| شناسایی ۲.۷ میلیون مودی جدید

اصلاح نظام مالیاتی در راستای ایجاد شفافیت و عدالت، رویکرد جدی دولت سیزدهم بوده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی کشور در دوره تحول‌آفرینی و فعالیت وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت سیزدهم به منظور تحقق کامل درآمدهای مالیاتی مصوب در راستای برنامه‌های وصول منصفانه و عادلانه درآمدهای مالیاتی کشور و همچنین حمایت از تولید و افزایش رضایت مؤدیان اقدامات ویژه‌ای را در حوزه‌های مختلف مدیریتی، اجرایی و فرآیندی انجام داده است.

در این راستا، در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۶ هزار میلیارد تومان در منابع مالیات‌های مستقیم و کالاها و خدمات وصول شد که نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۵۹ درصد رشد و نسبت به مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱۳ درصد تحقق داشته است.

عملکرد سازمان امور مالیاتی در سال ۱۴۰۱ نیز نشان‌دهنده وصول بالغ بر ۴۷۲ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی در منابع مالیات‌های مستقیم و کالاها و خدمات با رشد ۵۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ و تحقق ۱۰۴ درصدی نسبت به رقم مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بوده که مقایسه این آمار با روند چند سال گذشته حاکی از عملکرد درخشان نظام مالیاتی در تحقق این درآمدها دارد.

شایان ذکر است، در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۱۷ هزار میلیارد تومان عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شده، که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴۴ درصد رشد داشته است.

در چهارماهه سال ۱۴۰۲ نیز بالغ بر ۲۱۶ هزار میلیارد تومان در منابع مالیات‌های مستقیم و کالاها و خدمات با رشد ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل توسط این سازمان وصول شده است.

راه‌اندازی سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی
اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان بعد از دو سال معطلی در دولت قبل، طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم با جدیت اجرایی شد.

اجرای تدریجی فراخوان‌های چندمرحله‌ای مؤدیان و لزوم صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مؤدیان در دستور کار این سازمان بوده است که با تصویب قانون تسهیل تکالیف مؤدیان در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی، مواردی از قبیل تغییر اجرای قانون توسط اشخاص حقوقی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ و سایر مؤدیان از ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۲، امکان بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم سامانه مؤدیان تا پایان سال ۱۴۰۳، تهیه اظهارنامه برای مؤدیان توسط سازمان امور مالیاتی کشور و اصلاح آن توسط مؤدی و امکان پذیرش هزینه‌ها و اعتبارهای خارج از سامانه تا پایان سال ۱۴۰۳ در راستای ارتقای رضایتمندی و بهبود خدمات مؤدیان مدنظر قرار گرفته است.

ساماندهی مالیاتی ابزارهای پذیرش در شبکه پرداخت و شناسایی بیش از ۱۸.۸ میلیون پذیرنده بانکی و الصاق بیش از ۹.۳ پذیرنده به پرونده مالیاتی مؤدیان، تفکیک حساب‌های شخصی از حساب‌های تجاری و شناسایی بیش از ۸.۳ میلیون حساب تجاری، توسعه سامانه مؤدیان و ایجاد کارپوشه برای تمامی مؤدیان با دریافت بالغ بر ۲۳۴ میلیون عدد صورتحساب الکترونیکی تا پایان خرداد ۱۴۰۲، ارزیابی شرکت‌های معتمد و صدور ۸ مجوز برای شرکت‌های معتمد نوع اول، دوم و سوم ارائه‌کننده خدمات مالیاتی، تخصیص شناسه کالا و خدمات، امکان استفاده از امضای الکترونیک و امکان بهره‌برداری از شماره اقتصادی برای کلیه مؤدیان از مهم‌ترین دستاوردهای نظام مالیاتی در این حوزه بوده است.

مالیات‌ستانی بر اساس عدالت‌محوری، داده‌محوری و رضایتمندی مؤدیان
شناسایی بیش از ۴ میلیون مؤدی جدید در سال ۱۴۰۰ و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مؤدی جدید در سال ۱۴۰۱ در نتیجه اقدامات در زمینه اتصال درگاه‌های پرداخت به پرونده مالیاتی مؤدیان و شناسایی مؤدیان جدید بوده است.

رسیدگی به گزارش‌های مردمی فرار مالیاتی (سوت‌زنی)، نظارت بر تراکنش‌های مشکوک بانکی و شناسایی سیستماتیک شرکت‌های‌ صوری از دیگر اقدامات مهم و تحولی در زمینه مقابله با فرار مالیاتی و برقراری عدالت مالیاتی بوده است.

از مهم‌ترین اقدامات تحولی در راستای تسهیل ارائه خدمات به مؤدیان می‌توان به توسعه پنجره واحد خدمات مالیاتی، ابلاغ الکترونیکی کلیه اوراق مالیاتی، کاهش ۷ درصدی نرخ مالیات اشخاص حقوقی و اعمال نرخ صفر مالیاتی برای انتقال سود تقسیم‌نشده شرکت‌های بورسی و فرابورسی در راستای کاهش فشار به بخش واقعی اقتصاد، تخصیص عوارض ارزش افزوده به مناطق کمتر توسعه‌یافته، ایجاد پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان اشاره کرد.

افزایش ۵۰ درصدی تعداد اظهارنامه‌های دریافتی، پذیرش حدود ۸۰ درصدی خوداظهاری مؤدیان و قطعی‌سازی ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار پرونده مالیاتی بدون رسیدگی و تولید اظهارنامه برآوردی برای مؤدیان فاقد اظهارنامه نیز از مهم‌ترین اقدامات در حوزه مالیات‌ستانی مبتنی بر داده‌محوری بوده است.

کد خبر: ۲۳۸٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha