۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
کمبود برق در اینجا، غلط مصطلح مسئولان است؛ نصف‌ جهان بی مهر با خورشید ناتمام| تولید صنایع کاهش یافت
بازار گزارش می‌دهد؛

کمبود برق در اینجا، غلط مصطلح مسئولان است؛ نصف‌ جهان بی مهر با خورشید ناتمام| تولید صنایع کاهش یافت

اصفهان- یکی از چالشهای مهم استان صنعتی اصفهان، کاهش تولید در تابستان به دلیل کمبود و یا قطع برق است، این در حالی است که در سرتاسر این استان پهناور امکان تولید انرژی از خورشید به وفور فراهم است.

محمد رضایی‌فرد؛ بازار: الکتریسیته یا انرژی برق یکی از نهاده‌ های اصلی «تولید» به شمار می‌رود که چند سالی است تامین پایدار آن برای دولت و بخش خصوصی به یک چالش تبدیل شده است. دولت در زمان‌ های پیک مصرف برق برای حفظ پایداری تامین این انرژی در بخش خانگی، مصرف برق صنایع را محدود می‌کند و به این ترتیب با حذف یکی از مهمترین نهاده‌ های تولید ولو به صورت محدود، طی چند سال اخیر میلیاردها دلار زیان به اقتصاد ایران وارد شده است. اصفهان به دلیل وجود بیش از هشت هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ، یکی از استان‌ هایی است زیان بسیاری را از قطعی برق متحمل شده است.

فارغ از چند و چون تصمیم‌گیری‌ های دولت در این خصوص و تبعاتی که این قطعی برق یا به بیان برخی دولتمردان محدودسازی مصرف برق در اقتصاد کشور و تولید ناخالص داخلی، نرخ اشتغال و نرخ ایجاد کسب‌ و کارهای جدید دارد، ایده‌ هایی نیز برای رفع این معضل داده شده که بعضا عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است.

یکی از راهکارهایی که متخصصان و کارشناسان ارائه می‌ دهند، استفاده از انرژی‌ های تجدیدپذیر است که با توجه به شرایط ویژه کشور و استان اصفهان از منظر تابش خورشید، انرژی خورشیدی گزینه بسیار مناسبی برای تامین نیاز برق صنایع به ویژه صنایع بزرگ و تاثیرگذار استان نظیر فولاد مبارکه و پالایشگاه نفت اصفهان است. این دو شرکت بزرگ اکنون پروژه ساخت دو نیروگاه خورشیدی بزرگ با ظرفیت یک هزار مگاوات را در دستور کار دارند که عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده و طی چند سال آینده به صورت کامل به بهره‌ برداری خواهد رسید.

کاهش تولید صنایع اصفهان به دلیل کمبود برق

حمیدرضا صالحی، رئیس انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌ های تجدید پذیر(ساتکا)، در گفت‌ و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: استان اصفهان از جنبه‌ های مختلف به ویژه حوزه صنعت، میان سایر استان‌ های کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و از گذشته قطب صنعت کشور محسوب می‌شده است؛ متاسفانه در سال‌ های اخیر تولید صنایع در کشور به دلیل کمبود برق در تابستان کاهش یافته و بنابراین باید با استفاده از راهکارهایی از این کاهش تولید جلوگیری کنیم.

آمار تکان‌دهنده رئیس انجمن ساتکا نشان می‌دهد با توجه به سهم نزدیک به ۶ درصدی استان اصفهان از تولید ناخالص داخلی، این استان سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون دلار بابت قطعی برق زیان می‌بیند

وی افزود: خوشبختانه اصفهان تاکنون در قاب انرژی‌های تجدیدپذیر کشور پیشرو بوده و دو شرکت بزرگ فولاد مبارکه و پالایشگاه اصفهان پروژه ساخت دو نیروگاه خورشیدی به ظرفیت یک هزار مگاوات را در دست ساخت دارند؛ این مسئله وقتی اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد که بدانیم قطعی برق سالانه حدود هفت میلیارد دلار از GDP کنونی کشور (۴۰۰ میلیارد دلار) را کاهش می‌دهد.

چالش‌های کمبود برق در نصف‌جهانِ خورشیدی| تولید صنایع اصفهان کاهش یافت

آمار تکان‌دهنده رئیس انجمن ساتکا نشان می‌دهد با توجه به سهم نزدیک به ۶ درصدی استان اصفهان از تولید ناخالص داخلی، این استان سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون دلار بابت قطعی برق زیان می‌بیند.

این در حالی است که به گفته مهرداد دادخواه، مدیر شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، مصرف برق صنایع در سال جاری به طور میانگین چهار درصد و علی‌رغم محدودیت‌ های موجود در تیرماه سال جاری ۶ درصد رشد کرده است.

از سویی باید دقت کنیم که این زیان از آنجا که به دلیل کمبود برق در صنایع ایجاد شده، با تامین این انرژی از محل‌ های متفاوت نظیر انرژی خورشیدی قابل جبران است. تولید انرژی خورشیدی به دو شیوه پراکنده و متمرکز امکان پذیر است که استان اصفهان برای بهره‌ مندی از هر دو حالت برنامه‌ ریزی کرده است؛ در این میان استفاده از سقف سوله‌ های صنعتی یا پشت بام خانه‌ها یکی از راهکارهای تولید برق خورشیدی است.

اجبار به کاهش مصرف برق صنایع، حرکت به سمت نیروگاه‌ های خورشیدی

رئیس شرکت توزیع برق استان اصفهان، در همین خصوص با اشاره به اهمیت انرژی‌ های تجدیدپذیر به خبرنگار بازار گفت: طی سال‌ های گذشته دولت‌ ها اقتدار خود را در مالکیت و نه سیاست‌ گذاری دانسته‌ اند.

خوشبختانه اصفهان موفق شده در حوزه نیروگاه‌ های خورشیدی کوچک مقیاس و خانگی رتبه اول کشور را به خود اختصاص دهد. ما امروز ناچار به اعمال محدودیت مصرف به صنایع هستیم بنابراین لازم است به تولید انرژی خورشیدی به صورت جدی توجه کنیم

حمید علاقه‌مندان، افزود: در این حالت ما باید به دلیل آلودگی، بهره‌وری پایین و نیاز به سرمایه‌گذاری بالا در نیروگاه‌ های فسیلی، به سمت ایجاد نیروگاه‌ های خورشیدی و تولید انرژی‌ های تجدیدپذیر حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه اصفهان موفق شده در حوزه نیروگاه‌ های خورشیدی کوچک مقیاس و خانگی رتبه اول کشور را به خود اختصاص دهد. ما امروز ناچار به اعمال محدودیت مصرف به صنایع هستیم بنابراین لازم است به تولید انرژی خورشیدی به صورت جدی توجه کنیم.

سعید محسنی، مدیر شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان، نیز در گفت‌ و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: فرصت‌ های قانونی خوبی در حوزه انرژی‌ های تجدیدپذیر وجود دارد که باید به خوبی از آن‌ ها استفاده کرد.

توجه به نیروگاه‌ های کوچک پراکنده در کنار ایجاد مزارع بزرگ تولید برق تجدیدپذیر

وی افزود: البته لازم است در کنار ایجاد مزارع بزرگ تولید برق تجدیدپذیر، به نیروگاه‌ های کوچک پراکنده نیز توجه کنیم، تولید پراکنده برق به دلایل مختلف از جمله کاهش تلفات شبکه به نفع شبکه تولید برق هم هست.

چالش‌های کمبود برق در نصف‌جهانِ خورشیدی| تولید صنایع اصفهان کاهش یافت

یکی از سیاست‌ هایی که دولت می‌تواند از تولید برق سبز حمایت کند، افزایش قیمت برق تولید شده از روش‌ های تجدیدپذیر است. مدیر شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان معتقد است با شرایطی که امروز قیمت برق دارد، چطور می‌توان به توسعه انرژی‌ های تجدیدپذیر امید داشت که امیدواریم با اصلاح قیمت‌ ها شرایط برای توسعه بهتر این حوزه فراهم شود.

باید توجه داشت که تولید انرژی‌ های تجدیدپذیر به دلیل فواید بسیار، یکی از ترندهای حوزه انرژی امروز جهان و یکی از نیازهای اصلی ایران در شرایط کنونی است. در شرایطی که ایران به ویژه اصفهان از ظرفیت بسیار زیادی در این حوزه برخوردار است و صنایع نیز برای ادامه تولید به برق نیاز دارند، باید تولید انرژی‌ های تجدیدپذیر به ویژه برق خورشیدی مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۳۸٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      1 0
      اگر قرار بود خودمان برق خورشیدی تولید کنیم چه نیازی به غنی سازی هسته ای و اینهمه هزینه بود؟