۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
شهر جدید خلیج فارس احداث می شود| کاهش ۷۰۰ میلیونی بهای مسکن مهر در پردیس| ابلاغ ساخت مسکن ملی بزودی
معاون وزیر راه و شهرسازی:

شهر جدید خلیج فارس احداث می شود| کاهش ۷۰۰ میلیونی بهای مسکن مهر در پردیس| ابلاغ ساخت مسکن ملی بزودی

جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی از ابلاغ قیمت ساخت مسکن ملی تا ۱۰ روز آینده خبر داد و گفت: ساخت شهر جدید خلیج فارس با ۲۰ هزار هکتار مساحت در شمال تنگه هرمز در دستور کار است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: علیرضا جعفری با اشاره به اینکه گفتمان دولت نسبت به قبل چه از لحاظ جهادی و جل مسائل و چه از نگاه ضرورت توسعه و عمران کشور تغییر کرده است در جمع خبرنگاران گفت: ارتقاء سبک زندگی و توسعه زیربنایی و روبنایی در دستور کار است بنابراین باید از هم اکنون به سمت سکونتگاههایی حرکت کنیم که منجر به سامان دهی وضعیت موجود شهرها و حرکت به سمت سکونتگاههای جدید متناسب با با نیازهای نسل آینده کشور باشد.

در مجموع در طرح نهضت ملی مسکن ۳۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این میزان ثبت نامی ۱۷۷ هزار نفر واجد شرایط شدند و عملیات ساخت ۱۲۰ هزار واحد در حال انجام است

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه از چهار میلیون واحد مسکونی تعهد دولت، ۶۰۰ هزار واحد مسکونی توسط شرکت عمران ساخته می‌شود که هم اینک ۱۲۰ هزار واحد در دست ساخت است ادامه داد: در مجموع در طرح نهضت ملی مسکن ۳۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این میزان ثبت نامی ۱۷۷ هزار نفر واجد شرایط شدند و عملیات ساخت ۱۲۰ هزار واحد در حال انجام است.

جعفری ادامه داد: ساخت واحدهای مسکونی به میزان ۶۰۰ هزار واحد مسکونی نیازمند ۱۸ هزار هکتار اراضی است که تاکنون ۱۰ هزار هکتار تامین و برای تامین حدود ۷ هزار هکتار زمین حداقل تا پایان سال جاری برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه تعهدات باقیمانده از ۱۰ سال گذشته بر دوش دولت است اما فارغ از نگاه های جریانی این تعهدات در دستور کار است گفت: با تعیین تکلیف اراضی، کارهای ساخت واحدهای مسکونی آغاز خواهد شد تا بتوانیم در دولت سیزدهم به تعهدات خود در ساخت مسکن در شهرهای جدید جامه عمل بپوشانیم.

جعفری در ادامه به تکالیف شهرهای جدید اشاره کرد و گفت: با توجه به پروژه‌های زیربنایی و رو بنایی با اولویت مراکز مذهبی، آموزشی و درمانی تلاش ما این بود که بتوانیم ظرفیت هایی که می تواند موجب ایجاد فرصت زندگی اجتماعی شود فراهم کنیم. چرا که بعضاً دسترسی به نانوایی در شهرهای جدید نیازمند صرف وقت زیادی بوده که این مسئله یکی از دستورات کار شهرهای جدید بوده است.

وی با اعلام اینکه طراحی ورودی شهرها برای ایجاد یک فضای هویتی در دستور کار قرار گرفته است،‌ تاکید کرد: توجه به مراکز اشتغال یکی دیگر از برنامه‌های مهم شرکت عمران شهرهای جدید ایران بوده است. البته موضوع کسری مراکز آموزشی در شهرهای جدید را برطرف کردیم چرا که برخی از جوانان مجبور بودند برای تحصیل و آموزش به خارج از شهر بروند.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران با یادآوری این‌که در شش شهر جدید پرند، صدرا، بهارستان، گلبهار، سهند و فولادشهر درخواست و تقاضای مازاد بر اراضی موجود داشتیم،‌ گفت: لازمه ساماندهی متقاضیان تعریف و تامین زمین بوده که امروز ۷۰۰۰ هکتار زمین در دستور کار شورای برنامه‌ریزی استان و شورای عالی شهرسازی و معماری قرار دارد. امیدواریم این زمین‌ها را امسال تامین و تعیین تکلیف کنیم و در ۲ سال باقیمانده واحدهای مسکونی را احداث کنیم.

شهرک سازی در دستور کار قرار گرفته و برای اولین بار ۲۷ نقطه در شهرهای ساحلی شناسایی شده است. این مناطق به استان‌های فلات مرکزی و شمالی کشور اختصاص می‌یابد تا فرصت استفاده از اقتصاد دریا فراهم شود

جعفری با اعلام این‌که تا پایان امسال کسری زمین واحدهای مسکونی را برطرف کرده و تا پایان دولت سیزدهم این واحدها را به متقاضیان تحویل می‌دهیم، تصریح کرد: با تاکید وزیر راه و شهرسازی،‌ شهرک سازی در دستور کار قرار گرفته و برای اولین بار ۲۷ نقطه در شهرهای ساحلی شناسایی شده است. این مناطق به استان‌های فلات مرکزی و شمالی کشور اختصاص می‌یابد تا فرصت استفاده از اقتصاد دریا فراهم شود.

وی ادامه داد: احداث ۲۷ شهرک نوار ساحلی با رویکرد اقتصاد دریا محور برای فعال شدن سرمایه‌گذاری در این مناطق در دستور کار است. در کنار آن احداث ۵۰ شهر جدید نیز در برنامه است که با رویکرد ایجاد اشتغال و هویت بخشی به شهرها و شهرک‌های جدید این موضوع پیگیری می‌شود.

اراضی که خارج از محدوده شهری باشند با شرط حداقل مساحت ۱۰ هکتاری برای شهرک‌سازی بخش خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد. امروز باید اعلام کنم که بالغ بر ۳۵ پرونده شهرک سازی خصوصی داریم

جعفری با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی برای شهرک‌سازی گفت: اراضی که خارج از محدوده شهری باشند با شرط حداقل مساحت ۱۰ هکتاری برای شهرک‌سازی بخش خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد. امروز باید اعلام کنم که بالغ بر ۳۵ پرونده شهرک سازی خصوصی داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به کمبودهای گذشته و عدم توجه به توسعه متوازن شهرهای جدید با چالش‌هایی مواجه و ما را شرمنده مردم کرده است.

حدود ۲۶۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام به دولت سیزدهم رسید و از این تعداد ۶۰ هزار واحد مربوط به شهرهای جدید است که با احتساب هفته دولت بالغ بر ۴۰ هزار واحد افتتاح شده است

وی ادامه داد: حدود ۲۶۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام به دولت سیزدهم رسید و از این تعداد ۶۰ هزار واحد مربوط به شهرهای جدید است که با احتساب هفته دولت بالغ بر ۴۰ هزار واحد افتتاح شده است. ۲۰ هزار واحد باقیمانده نیز برای تکمیل واحدهای مسکونی حدود ۹ همت و تکمیل پروژه‌های زیربنایی و روبنایی حدود ۱۰ همت منابع مالی نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای اولین بار ایجاد پارک‌های پتروشیمی را در نوار ساحلی جنوب و این مناطق در نظر گرفته‌ایم. همچنین ایجاد شهر جدید خلیج فارس در استراتژیک ترین نقطه کشور را در دستور کار داریم که یک شهر بین المللی در بندر عباس با ٢٠ هزار هکتار اراضی ویژه و فوق‌العاده با جمعیت استاندارد ٣٠ نفر در هکتار خواهد بود.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص تکمیل نشدن آورده برخی از متقاضیان و تعیین تکلیف این عده از متقاضیان گفت: در صورتی که متقاضیان پروژه های نهضت ملی مسکن در مرحله اول آورده خود را پرداخت نکنند از سامانه حذف نمی‌شوند بلکه به پروژه های با پیشرفت فیزیکی کمتر متصل می شوند و در مرحله دوم اگر مجدد تکمیل نکنند به پروژه های با پیشرفت فیزیکی کمتر  متصل می‌شوند. در مرحله سوم نیز به متقاضیان فرصت داده می شود و در نهایت اگر تکمیل نکنند از سامانه حذف خواهند شد.

قیمت ساخت نهضت ملی مسکن تا ۱۰ روز آینده نهایی و ابلاغ می‌شود. این قیمت‌ها در قالب سه بسته ابلاغ می شود. برای ساختمان‌های ۳ طبقه به پایین، ساختمان‌های ۳ تا ۶ طبقه و ساختمان‌های ۶ طبقه به بالا مبتنی بر دو مرحله یعنی اتمام سفت‌کاری و اتمام نازک‌کاری محاسبه خواهد شد

جعفری ادامه داد: بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی، قیمت ساخت نهضت ملی مسکن تا ۱۰ روز آینده نهایی و ابلاغ می‌شود. این قیمت‌ها در قالب سه بسته ابلاغ می شود. برای ساختمان‌های ۳ طبقه به پایین، ساختمان‌های ۳ تا ۶ طبقه و ساختمان‌های ۶ طبقه به بالا مبتنی بر دو مرحله یعنی اتمام سفت‌کاری و اتمام نازک‌کاری محاسبه خواهد شد.

قیمت‌ ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن ۷.۵ میلیون تا ۸ میلیون تومان است. به این قیمت هزینه‌های آماده‌سازی و محوطه‌سازی اضافه می‌شود، از این رو محاسبه آورده نهایی متقاضی بر اساس سه شاخص هزینه ساخت، هزینه‌های آماده‌سازی و محوطه‌سازی است که در مجموع  ۱۰ میلیون تومان می شود

وی تاکید کرد: قیمت‌ ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن ۷.۵ میلیون تا ۸ میلیون تومان است. به این قیمت هزینه‌های آماده‌سازی و محوطه‌سازی اضافه می‌شود، از این رو محاسبه آورده نهایی متقاضی بر اساس سه شاخص هزینه ساخت، هزینه‌های آماده‌سازی و محوطه‌سازی است که در مجموع  ۱۰ میلیون تومان می شود.

جعفری در پاسخ به این سوال که آیا در بحث واحدهای اعلام شده از سوی شرکت‌های عمران برای افتتاح، راستی آزمایی صورت می‌گیرد با توجه به این‌که سال گذشته اعلام شد ۱۰ هزار واحد مسکن مهر پردیس افتتاح می‌شود اما در ادامه به اردیبهشت ماه و الان هم به هفته دولت موکول شده است، گفت: دولت سیزدهم در انجام تعهدات و ارائه گزارش‌ها بر یک اصل پایبند است و آن اصل صداقت است.

با شناسایی خانه‌های خالی و همچنین جمع آوری مشاوران املاک متخلف قیمت واحدهای مسکن  مهر در پردیس ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان کاهش یافته و قیمت آنها به میانگین دو میلیارد تومان رسیده است

وی افزود: با شناسایی خانه‌های خالی و همچنین جمع آوری مشاوران املاک متخلف قیمت واحدهای مسکن  مهر در پردیس ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان کاهش یافته و قیمت آنها به میانگین دو میلیارد تومان رسیده است.

کد خبر: ۲۳۸٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha