قانون جهش تولید دانش‌بنیان نقش کلیدی در توسعه زیست‌بوم نوآوری داشته است
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی:

قانون جهش تولید دانش‌بنیان نقش کلیدی در توسعه زیست‌بوم نوآوری داشته است

رئیس صندوق نوآوری با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان از سوی مجلس، گفت: قانون جهش یکی از اقدامات مکمل در راستای توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان بود.

به گزارش بازار، محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه از یک بسته حمایتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان جهت رشد تولید و فروش صد همت این شرکت‌ها خبر داد.

خیاطیان در آغاز این نشست بیان کرد: صندوق نوآوری به موجب قانون حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان که مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۹ به تصویب رساند، ایجاد شد. بنا بر متن قانون صندوق از بدو تاسیس، ماموریت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را دنبال کرد. در قانون حمایت از کسب و کارهای دانش‌بنیان یک سرمایه اولیه سه هزار میلیارد تومانی به اضافه سالانه نیم‌درصد از بودجه عمومی برای صندوق تعریف شده بود. به جز سه‌هزار میلیارد تومان سرمایه اولیه متاسفانه در سال‌های گذشته منابع جدیدی به صندوق اضافه نشد و سرمایه صندوق به اندازه همان سه میلیارد تومان باقی ماند. در سال‌های اخیر نیز با توجه به گسترش زیست‌بوم دانش‌بنیان، منابع صندوق نه تنها رشدی نداشته که با افزایش نرخ ارز، اندازۀ آن کوچک نیز شده است.

وی افزود: با این وجود صندوق با همان سه هزار میلیارد تومان توانست با شبکه همکاری که بین بانک‌ها و بازار سرمایه ایجاده کرد، نزدیک به ۴۲ همت خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهد. این میزان از ارائه خدمات نشان می‌دهد صندوق چابک بوده و توانسته با سازوکار اهرمی‌کردن سرمایه خود، منابع وسیعی به زیست‌بوم دانش‌بنیان تزریق کند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین بیان کرد: تمام خدمات ارائه‌ شده صندوق در چهار دسته اصلی تسهیلات، ضمانت‌نامه، توانمندسازی و سرمایه‌گذاری تقسیم می‌شود. از ۴۲ همتی که صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کرده است، حدود ۲۵ همت به حوزه تسهیلات تخصیص پیدا کرده است. ۱۲ همت نیز در قالب ضمانت‌نامه بوده که ابزار مالی بسیار مهمی برای گسترش بازار فروش شرکت‌های دانش‌بنیان به حساب می‌آید. ۵ همت نیز در قالب سرمایه‌گذاری در جهت توسعه زیست‌بوم نوآوری صرف شده است و دسته آخر خدمات یعنی توانمندسازی نیز سهم ۱۵۵ میلیارد تومانی از کل خدمات صندوق داشته است.

خیاطیان همچنین خبر داد: از میزان ۲۵ همت تسهیلاتی که صندوق نوآوری به زیست‌بوم دانش‌بنیان ارائه داده است، نزدیک به ۱۶ همت با همکاری شبکه بانکی کشور بوده است. در حوزۀ سرمایه‌گذاری نیز توانستیم با به میان آوردن یک همت از منابع صندوق ۴ همت از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بنگاه‌های اقتصادی جذب سرمایه کنیم.

خیاطیان با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان، گفت: قانون جهش یکی از اقدامات مکمل در راستای توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان بود و زیرساخت‌های قانونی بسیاری را برای گسترش تامین مالی فناوری در کشور فراهم کرد.

وی با اشاره به مقایسه عملکرد صندوق در دولت سیزدهم و دولت دوازدهم، اظهار کرد: در دولت سیزدهم رشد خیلی خوبی در حوزه خدمات داشتیم. آمار نشان می‌دهد که از آغاز کار دولت سیزدهم حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۴ هزار و ۶۳۰ طرح ارائه دادیم. این مسئله نشان می‌دهد که میانگین سالانه پرداخت تسهیلات صندوق در دولت سیزدهم رشد تقریبا سه‌برابری نسبت به دولت دوازدهم داشته است.

رییس‌ صندوق نوآوری افزود: این دوسال در مقایسه با میانگین ارائه ضمانت‌نامه در سال‌های گذشته نیز رشد داشتیم. صندوق در حوزه ضمانت‌نامه از سال ۱۴۰۰ تا کنون رشد سه و هشت دهم برابری را تجربه کرده است. در این دوسال ۶۹۰۰ میلیارد تومان در قالب دو هزار و ۷۷۴ فقره صادر شده است.

به گفته خیاطیان صندوق در حوزه توانمندسازی نیز ۱۲۳ میلیارد تومان خدمات ارائه کرده است که این رقم خبر از رشد میانگین سالانه هفت و نیم برابری ارائه این خدمات نسبت به دولت دوازدهم را می‌دهد.

بر اساس آماری که رییس صندوق نوآوری ارائه داد؛ در حوزه سرمایه‌گذاری نیز رشد پنج و شش دهم برابری سرمایه‌گذاری‌ها بر اقتصاد دانش‌بنیان مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: این آما نشان می‌دهد، دولت سیزدهم تمرکز بسیار جدی‌ بر توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در کشور دارد و با شبکه همکاری که ایجاد شده میزان خدمات تامین مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان روز به روز در حال افزایش است.

کد خبر: ۲۳۸٬۷۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha