۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲
برنامه ریزی برای توسعه تجارت با مالزی

برنامه ریزی برای توسعه تجارت با مالزی

به بهانه سفر وزیر خارجه مالزی به ایران، مدیر کل شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت گفت، با این سفر فصل جدیدی از روابط میان ایران و مالزی آغاز شده است.

به گزارش بازار، کاوه دلیری مدیر کل شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت گفت: هیئتی که همراه وزیر خارجه مالزی آمده بیش از اینکه سیاسی باشد اقتصادی و تجاری است.

دلیری در ادامه افزود: یکی از مزیت‌های ما هم در بازار مالزی موضوعات دانش بنیان و صادرات کالاهای با ارزش افزوده است. مالزی تقریباً ۳۵۰ میلیارد دلار به دنیا صادرات دارد و حدود ۳۰۰ میلیارد دلار هم واردات دارد که تقریبا صادرات ما به این کشور ۱۰۰ میلیون دلار است.

به گفته وی "این امر نشان از این دارد که ظرفیت بزرگی وجود دارد، ولی ما سهممان از این ظرفیت بزرگ خیلی کم است. حجم تجارت ما با مالزی رشد داشته و تقریباً به عدد ۸۰۰ میلیون دلار رسیده که درآینده عدد ۲ میلیارد قابل تحقق است. موضوعات دارویی، تجهیزات پزشکی این‌ها همه چیزهایی است که ما ظرفیت صادرات داریم. اتفاقاً آن‌ها هم نیاز دارند و ما باید برای این‌ها خلاصه برنامه‌ریزی کنیم. در بحث دانش بنیان‌ها هم اهمیت این موضوع از آن جنبه است که در خیلی از موارد ما می‌توانیم انتقال بحث‌های فناوری، فروش فناوری و تولید مشترک در آن کشورها را دنبال کنیم. "

دلیری درباره زمان تحقق عدد ۲ میلیارد دلار در تجارت گفت: در یک بازه ۳ تا ۴ ساله این رقم کاملاً قابل تحقق است و به اراده دو طرف بستگی دارد.

وی در ادامه گفت: شرکت‌هایی از حوزه‌های فناوری اطلاعات، کشاورزی، خودرو و انرژی در این سفر همراه وزیر امورخارجه مالزی هستند. امروز نشست‌های تجاری با شرکت‌های ایرانی برگزار می‌شود تا بتوانند به توافقات منطقی‌تر که منافع دو طرف را در تجارت تامین بکند برسند. تلاشمان این است که بخش خصوصی بتواند این ارتباط را ایجاد بکند که تحت تاثیر موضوعات سیاسی قرار نگیرد.

کد خبر: ۲۳۸٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha